Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik weet niet of ik dit nu bij voeding moest zetten of hier, maar goed dan maar hier.

Klaver is sinds een aantal dagen bij ons en ze doet het hartstikke goed behalve dat ze toen ze aankwam plakpoep had. Dat was dezelfde avond gelukkig al over en sindsdien heeft ze droge keutels, nog niet 100%, ik heb nog 2 keer plakkerige poep gevonden maar dat is alles en het was niet veel, 5 zachte keutels of zo tegelijk en dan de rest van de dag niet meer. Echt heel weinig en oh ja die 2 keer is in 4 dagen tijd.

Maar de rest, haar droge keutels, variëren enorm in grootte, sommigen zijn echt groot en andere echt ini-mini. Het is niet dat ze het ene moment groter zijn dan het andere, maar als ze keutelt dan zitten er gewoon verschillende maten tegelijkertijd tussen.

Dit lijkt me niet goed of hebben konijnen dit meer? Hazel heeft dat namelijk nooit. Ik kan hun keutels goed uit elkaar houden want hij is ontzettend strikt met op de wc gaan en zij keutelt zo ongeveer overal waar het haar uitkomt (helaas).

Ze eet hooi en SS en mag aan wilgentakjes knagen. De SS krijgt ze in kleine porties 5 x per dag en ze eet ontzettend goed.

De SS is nieuw voor haar, ze zat op gemengd voer. Hooi en wilgentakjes is ze gewend.

Verder is ze gewend aan wortel en appel maar dat wil ik haar nu niet geven nu haar darmen niet 100% lijken.

Oh ja ze is groot geworden met de fles en alles is natuurlijk nieuw voor haar, dus misschien toch nog stress?

Ze heeft namelijk al een hoop nare dingen meegemaakt.

Zou ik dit nog even aan moeten kijken zo lang ze nog niet helemaal gewend is of moet ik iets anders doen qua voeding of zo? Ze is verder wel actief en nieuwsgierig en gisteren en vandaag hebben we ook al wat binkies gezien, en ze eet dus als een gek, dus ik heb niet het idee dat er direct iets mis is. Wat denken jullie?

Geplaatst:

ik denk dat dat na een paar dagen wel in orde komt. Amber haar keutels waren de eerste week ook onregelmatig van grootte. zaten er joekels van keutels tussen en dan een paar kleintjes, nu zijn ze gewoon allemaal even groot. en als ze goed eet en haar gedrag goed en actief is dan zou ik mij er niet al te druk in maken tenzij ze weer plakpoep krijgt . hoe gaat het verder nog met ze :D?

Geplaatst:

Oh oké, gelukkig! Ik had het nog nooit gezien dus ik wist echt niet of het nou kwaad kan of niet.

Ik vertel wel even in het topic bij koppelingen hoe het gaat, even een update!

Geplaatst:

Ik heb het inderdaad ook wel eens gezien als ze last van hun darmpjes hadden gehad. Als alle keutels kleiner zijn, is het wel foute boel of als er slijm tussen zit of kettingkeutels (keutels aan elkaar dmv haar).

Geplaatst:

Nee dat niet, wel vanochtend weer 3 zachtere keutels bij elkaar.

De maten verschillen gewoon enorm, reuze-keutels, minikeutels, gewone keutels.

Hoe lang nadat ze last van hun darmen hebben gehad zou het weer normaal moeten zijn?

Zij heeft het overmorgen een week in ieder geval, hoe het daarvoor was weet ik niet.

Bij Hazel heb ik kleine keutels gezien na narcose, maar dat was een paar uur later weer goed en is daarna nooit meer voorgekomen.

Zij is ook geopereerd maar ik denk dat dat al een paar weken geleden is. Zou het kunnen dat de narcose nog steeds niet goed uit haar lijfje is omdat ze veel kleiner is? Of zeg ik nu iets heel raars?

Ik wil eigenlijk wel zsm gaan beginnen met groenvoer (iig gras om mee te beginnen) opbouwen zodat ze samen in de ren kunnen als het weer straks weer mooi is.

Zou ik daar al aan kunnen beginnen zo lang haar keutels droog zijn of nog langer afwachten of ze toch nog hetzelfde formaat worden?

Geplaatst:

Zolang ze vrolijk is en goed eet, zou ik er niet te veel zorgen om hebben. Wel in de gaten houden, het kan inderdaad een probleem met de darmen zijn en die zijn vaak wel wat zwakker bij konijntjes die met de hand groot gebracht zijn.

Van de narcose zal het wel niet zijn, bij mijn weten is de narcose ook niet de oorzaak van de kleinere keuteltjes. Het is het feit dat de darmen tijdelijk stil liggen en ze tijdens de narcose natuurlijk ook niks eten dat ze wat kleinere keuteltjes hebben.

Ik zou zelf wel rustig beginnen met groente, dat kan vaak ook enorm helpen bij darmproblemen.

Geplaatst:

Goed, zoiets dacht ik zelf ook al omdat er veel vezels in zitten maar aan de andere kant is het natter en dan heb je natuurlijk weer meer kans op plakpoep dus ik wist het niet zeker.

Maar dan zal ik zo eens een klein beetje gras knippen en te drogen leggen op een krant zodat ze vanavond gras mag gaan proberen.

En als dat goed gaat morgen 1 paardebloemblaadje. Ben benieuwd of ze het lust en of het goed gaat.

Ik hoop echt dat het groot worden zonder moedermelk haar darmen niet voor de rest van haar leven verpest heeft. Is dit een kwestie van ouder worden en zo de benodigde bacteriën voor de spijsvertering langzaamaan binnenkrijgen in de loop van de maanden of blijft dit ook op latere leeftijd altijd meespelen?

Geplaatst:

Waarom leg je het gras te drogen? Ik geef het liever zo vers mogelijk. Je hoort wel eens dat nat gras niet goed is, nou ja nooit wat van gemerkt.. ik droog ook niet het hele grasveld voor mijn konijnen 's ochtends hun hok uit mogen.

Verder weet ik het niet. Ik heb hier een konijntje die hoogstens drie weken oud was toen ze hier kwam. Echt, dat beest kan eten als een paard en nog geen enkel probleem. Maar drie weken is al een wereld van verschil met één week. Het nestje dat hier nu zit kan amper tegen groen, ook vanaf een week of drie geen moedermelk meer gehad. Mijn kleintje heeft het overleefd dankzij groen.. Dus wie zal het zeggen. Toch denk ik dat als het nu nog merkbaar is, het nooit volledig zal herstellen en ze altijd wat zwakker zal blijven in dat opzicht.

Geplaatst:
Je hoort wel eens dat nat gras niet goed is

Daarom dus. Bij Hazel deed ik dat in het begin ook, gewoon om maar voorzichtig te zijn. Ik dacht dat nat gras kon gaan gisten in de buik, en ik dacht geen risico's lopen omdat haar darmen mogelijk zo gevoelig zijn.

Misschien kunnen ze er over het algemeen goed tegen, en is het in de meeste gevallen onzin, maar dat verhaal moet toch ergens vandaan komen?

Klaver heeft nog niet eens 1 week moedermelk gehad, ze is gevonden toen ze 5 dagen oud was. (Hoe ze dat dan weten van die 5 dagen weet ik eigenlijk ook niet, d'r zal geen briefje aan gehangen hebben). Dus dat is echt heel minimaal. Vandaar dat ik er een beetje onzeker over ben. Aan de andere kant moet het een sterk konijn zijn aangezien ze zelfs ook nog een flinke ontstoken wond had en het allemaal overleefd heeft.

Nou ja we zien het wel, ze eet inderdaad ook als een paard, geen idee waar ze het laat.

Geplaatst:

Het is juist zo dat als gras afgeknipt wordt en niet direct gegeven wordt, gas kan veroorzaken. Mijn ram is er erg gevoelig voor.. Ook als ik het pluk en direct geef..

Geplaatst:

Nou ik heb het toch wat gedept en even een half uurtje op een krant laten drogen.

Je moet het geen dag laten liggen, dat lijkt me ook niet, maar Hazel doet gerust 4 uur over zijn groenvoer en heb er bij hem nooit problemen mee gehad.

Ik heb het nu gegeven maar ze is even heel erg geschrokken op het moment dus als ze het zometeen niet eet pluk ik wel nieuwe om zeker te zijn dat er niet te veel looizuur vrijkomt.

Ze heeft wel 2 sprietjes geproefd.

Geplaatst: (aangepast)
Daarom dus. Bij Hazel deed ik dat in het begin ook, gewoon om maar voorzichtig te zijn. Ik dacht dat nat gras kon gaan gisten in de buik, en ik dacht geen risico's lopen omdat haar darmen mogelijk zo gevoelig zijn.

Misschien kunnen ze er over het algemeen goed tegen, en is het in de meeste gevallen onzin, maar dat verhaal moet toch ergens vandaan komen?

Maar hoeveel mensen zien iets en hangen daar gelijk allerlei conclusies aan en gaan er ook vanuit dat het voor alle konijnen geldt.. Hoeveel fabeltjes zijn er wel niet? Ik bedoel, je ziet het hier ook.. Ik heb één konijn en hij doet het perfect op 100 gram biks per kg, nou dát moet dus de juiste hoeveelheid zijn! Nee, ik geloof daar niet zo in. Geef regelmatig extra natte groente en laat ze ook gerust op nat gras. Wilde konijnen lopen ook gewoon op nat gras.. Nu zijn onze tamme konijnen vaak wel zwakker in dat soort dingen, maar of ze ziek worden van een beetje extra vocht..

Fijn dat ze het eet! Overigens vind ik ook niet dat het binnen de minuut op moet hoor, pluk voor mijn eigen konijnen nooit gras maar bijvoorbeeld voor Emmelie wel (wilde niks anders) en dat duurde ook wel eens een paar uur voor het op at, geen enkel probleem.

aangepast door Dollie
Geplaatst:

Nee klopt Hazel kan ook wel nat groen hebben, nooit problemen. Maar dat heb ik wel langzaamaan geprobeerd.

Met haar durf ik gewoon nu niet zoveel risico´s te nemen. Stukje bij beetje.

Heel even gewoon een tussendoorvraagje (geen topic waard): Konijnen hoeven toch niet ieder een eigen toilet te hebben hè?

Geplaatst:

Omdat het anders te snel vies is?

Hm oké, ik vroeg me af of ze misschien nog niet op Hazel z'n toiletje mag of zo omdat ze de hele kooi gebruikt :)

Geplaatst:

hier hebben ze een kattenbak ter beschikking en ze keutelen er samen op. wat helpt bij het zindelijk krijgen en in jouw geval lust Klaver ook graag hooi is wat hooi in de wc te leggen in een hoekje, dan hopen dat ze er niet op keutelen (doen ze bij mij dus niet) of hooi in een ruifje boven de wc hangen. hooi eten bij het keutelen doen ze hier heel graag. je kan eventueel een 2e toilet gebruiken als je denkt dat ze er niet op mag van Hazel :yes:

Geplaatst:
Omdat het anders te snel vies is?

Hm oké, ik vroeg me af of ze misschien nog niet op Hazel z'n toiletje mag of zo omdat ze de hele kooi gebruikt :)

Nou vooral omdat er anders nog een (groter dan nu) deel naast gaat en omdat ze verschillende plekjes hebben uitgekozen. Het scheelt inderdaad ook wel wat schoonmaken, al heb ik dat nooit eerder bewust bedacht :P maar alles op één toiletje zou natuurlijk betekenen dat dat ene toiletje veel sneller vies is. Voor de buitenkonijntjes staat er boven en beneden eentje, zijn ze ook zindelijker.

Onzindelijkheid hoort bij een koppeling en een nieuwe omgeving. Je mag blij zijn als Hazel nog wel zindelijk is nu haha :P

Geplaatst:

Ja er ligt hooi bij de wc, altijd al.

Hazel kwam hier met 6 weken en had nooit een toiletje gezien maar die heeft vanaf dag 1 niet naast de pot gepiest. Vond ik zelf ook wel knap omdat ik in het toiletje dezelfde bodembedekking had toen als in de rest van de kooi. Maar hij snapte het helemaal, hoe hij het begrepen heeft weet ik echt niet.

Ja op een periode na dat hij zich de bank toe wilde eigenen, maar dat was natuurlijk geen onzindelijkheid en is gelukkig helemaal niet meer voorgekomen.

Ja hij is nog steeds zindelijk, gelukkig wel!

Oh hopen dat zij het ook nog wordt dan.

Ze zit wel eens op het toiletje maar ze doet er net zoveel in als naast. Ik maak de kooi nog wel even gewoon iedere dag schoon dan, afwachten maar.

• 2 maanden later...
Geplaatst:

Even m'n eigen topic maar weer omhoog halen.

Eergisteren zag ik dat Klaver weer eens niet lekker zat met haar darmen, maar ze at goed en keutelde goed en was verder goed levendig. Maar ik zag haar 2 keer uitrekken tijdens het eten, niet uitrekken als in slaperig zijn, maar meer een gekke beweging. Buikje gevoeld en het voelde normaal. Geen actie ondernomen omdat alles verder normaal was.

Gisteren tijdens het groenvoer eten zag ik weer dat uitrekken, beetje een draaiende beweging ook erbij, buik weer gevoeld en die was dikker op 1 plek. Even gemasseerd en daarna ging ze zitten poepen en kwamen er enorme keutels uit, eieren zeg maar. Iets zachter dan het hoort te zijn. Ze at verder prima en levendig zat.

Dus ja het eet, het keutelt en is levendig, dus dan zal het verder wel.

Gisteravond tijdens de brokjes at ze ook weer goed, maar daarna toch wel lichtelijk rustig, kan er niet goed de vinger op leggen, maar de manier van zitten daarna vond ik iets te plat op de grond en ook even de oortjes plat in rust, zie je niet vaak bij haar.

Toen ging ze ergens anders liggen en heb ik haar buik weer gemasseerd. Er zit veel beweging in de darmen, ik voel echt alles duidelijk gaan, hele sterke darmbeweging. Dus het zit niet vast, ze at en ze was alleen iets rustiger maar ook weer niet dat ik dacht dat ze echt ziek was. Ik heb er heel lang nog bij gezeten, maar ik ben toch maar zo naar bed gegaan en vanochtend was ze weer superenergiek en at gewoon haar brokjes.

Dus: Wat wil dit zeggen? Kleine keutels is niet goed, duidt op het begin van verstopping of juist dat er een verstopping is geweest. Maar die ei-vormige, grote, echt enorm grote keutels? Wat zeggen die nu?

Werkt het juist heel goed dan of wat moet ik hier nu van denken?

Geplaatst: (aangepast)

Ovale en kleine keutels duiden vaak op een beginnende verstopping. Bij Binky zie ik dat heel vaak en bij hem ben ik gestopt met het geven van droogvoer en krijgt hij alleen hooi, groenten en gedroogde kruiden en daarop doet hij het goed. Maar ondanks dit dieet heeft hij nog weleens last van ovale, kettingkeutels of kleine keuteltjes en dan geef ik hem 1x per dag laxeermiddel en Prozyme over de groenten. De volgende dag is het dan wel weer goed. Binky is zowiezo een heel erg gevoelig konijntje met zijn darmpjes dus ik weet waar ik op moet letten bij hem en dat mag ook wel na ruim 4 jaar zo aan het sukkelen zijn met dat kleine vriendje. Succes!

Dit vind ik ook een heel goed artikel en ken ik met gemak wel uit mijn hoofd: http://www.konijnen.nl/ziekten/haarbal.htm

aangepast door JoBoris76
Geplaatst:

Ja maar ik heb het niet over kleine keutels ;)

Dat zeg ik ook onderaan, dat ik wel weet waar kleine keutels op wijzen.

Ik heb dus alleen juist erg grote keutels. Geen kleine, ik wilde weten wat dat betekent.

Overigens had ze daarnet weer hele normale keutels dus het zit van binnen weer goed denk ik.

Geen brokjes geven doe ik nu niet zo snel gezien ze een tijdje terug erg ziek is geweest door coccidiose en daar erg mager van is geworden, met hooi en groenvoer alleen komt ze niet zo gauw terug op gewicht dus als het allemaal nog oké lijkt stop ik niet met biks.

Maar goed nog iemand een idee waar alleen grote keutels op wijzen?

Geplaatst:

ik vind het zo moeilijk om in te schatten wat je juist bedoelt met grote keutels, normaal gezien horen ze niet zacht te zijn maar zou je ze moeten kunnen openbreken en zou het wat op samengeperst hooi moeten lijken (klinkt raar :P). ik dacht altijd dat grote keutels goed waren maar eivormig heb ik nog niet gezien. sinds Flap niet meer alleen zit zijn, zijn keutels ook wel veel groter omdat hij meer hooi eet en dat wel een impact heeft op de grootte van de keutels heb ik gelezen. misschien eens een foto maken als je de kans krijgt?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .