FHMuis Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 Ik heb me net geregistreerd, meteen een vraag.Onze franse hangoorram Muis, ruim anderhalf, at al een poosje bij vlagen wat minder biks. Hij heeft al bijna vanaf dat hij bij ons is (vanaf 9 weken hebben wij hem gekregen en een paar weken later kreeg hij een traanoog) een traanoog. Volgens onze DA was er verder niks aan de hand...had hij alleen chronisch een traanoog, niet dik/ rood of wat dan ook.Maandagavond had ik het idee dat hij minder at en dronk en kleinere keutels had. Dinsdag werd dit gedurende de dag en vooral nacht een stuk duidelijker. Iets hooi nog eten en praktisch geen biks meer. Wel nog fit en actief. Woensdagochtend gelukkig al om 9u naar de dierenarts. Die zag wel dat zijn gebit niet mooi afgesleten was en wat hobbelig was. Uiteindelijk besloten om hem onder narcose het gebit recht te laten maken. Muis is meteen gecastreerd (daar vroeg onze DA naar en dat wilden we toch al doen, waren ermee bezig met informatie zoeken. De DA vond het verstandiger om in 1 keer te doen, dan leter nogmaals een keer te castreren, want narcose brengt risico's met zich mee).De operatie is geslaagd. Zaten wel wat haakjes op de tanden, maar volgens de DA niet dramatisch en moesten we eigenlijk maar hopen dat dit het was geweest. Muis rond 16.30u weer thuis. Ik opgelucht....hij poepte meteen wat kleinere keutels, geen biks aangeraakt, wel bijna 100ml water gedronken. Af en toe klein stukje brood gegeven, dat kreeg hij af en toe van ons en dat at hij op. Af en toe een hooitje in zijn bekkie... Vannacht leek hij niet gepoept en gedronken te hebben (uit zijn waterfles). Nog wel korst brood gegeten.Vanmorgen om 6.30u samen met mijn vriend een spuitje dwangvoer gegeven, ging er wel in. Niks gedronken. Iets hooi nat gemaakt en hier heeft hij wat van gegeten.Kinders naar school, bij DA aan gegaan (zonder konijn). Pijnstiller gekocht. Ander hooi gekocht (misschien dat hij dat llekkerder vindt). Bij thuiskomst dwangvoer op een schoteltje gedaan...wil hij niet....was hij net een beetje aan het drinken. Toen dacht ik hij eet toch geen biks...doe ik het dwangvoer in zijn eigen bakje...wil meneer natuurlijk ook niet (bek open doen ben ik geen held in, dus vandaar even geprobeerd of hij het zo wilde). Had een nieuw klein bakje gekocht en daar een nieuw laagje biks in gedaan, gaat hij daar ineens een paar hapjes van eten (jippie), niet veel maar toch. Hij at ook wat hooi (iets) en had dus net wat gedronken. Toiletbak net verschoond, heeft hij gelijk op geplast en wat kleine keutels gedaan, waar hij volgens mij ook wat van op heeft gegeten.Even beetje gekrabd, met zijn bakjes geschoven en nu ligt hij natuurlijk voor pampus (want dat doet hij normaal ook rond deze tijd).Vraag:- Ik heb nu nog geen dwangvoer gegeven en geen pijnstilling, omdat hij wat hooi at, enkele hap biks en iets dronk. Moet ik dit nu wel of niet doen?- ik heb ander hooi gehaald, waaronder een zak hooi met kamille (van kenner), is dit nu verstandig om te gaan geven?- meer brood vond onze DA niet verstandig, omdat brood een lekkernij is en ook niet echt goed is.Groenvoer is hij niet gewend, dus dat ben ik helemaal niet gaan geven.Sorry, een heel verhaal geworden, maar ik hoor graag jullie reacties hierop.Groeten Susan
Dollie Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 Hoi, welkom hier! Vervelend dat het niet helemaal lekker gaat met Muis.Zolang hij regelmatig kleine beetjes eet zou ik niet gaan dwangvoeren. Pijnstilling zou ik nu wel geven, omdat het kan zijn dat zijn mondje nog zeer doet (misschien dat er toch een haakje bij zat die in zijn tong of wang prikte en daardoor pijnlijke plekken heeft veroorzaakt, of dat het komt doordat de DA in zijn mond bezig is geweest).Het andere hooi zou ik zeker proberen, misschien dat hij dat lekkerder vindt of gewoon omdat het 'nieuw' is al goed gaat eten. Meer brood zou ik inderdaad niet doen, tenzij hij echt helemaal niks anders wil eten, maar dat is nu niet zo. Als ze niks anders willen eten geef ik zelf wel gewoon groenvoer, niet te veel maar je kunt beter wat dunnere ontlasting hebben, dan geen. Je zou hem af en toe een paardenbloemblad aan kunnen bieden, daar kunnen ze vaak wel tegen en eten ze goed zelfs als ze niet lekker zijn.Succes!
FHMuis Geplaatst: 31 mei 2012 Auteur Geplaatst: 31 mei 2012 Wat fijn zo'n snelle reactie al! Dank.Ga dat hooi zo gelijk proberen, plus verversen, leg gewoon verschillende soorten hooi erin.Zal straks even iemand vragen om te helpen met medicatie.Schiet me nog wat anders te binnen. Hij zit nu in zijn hok, maar loopt normaal sowieso in de avond los. Gisteren niet gedaan, want als hij los loopt eet en dinkt hij maar weinig. Gaat zijn hok in om te poepen...Kan hij met zijn wonden nu wel of niet los lopen? Ook als hij nog slecht eet/ drinkt?
Dollie Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 Hmm, probeer het even. I.v.m. de castratiewond beter niet te druk doen, maar gewoon lopen is op zich prima en ook heel welkom want het stimuleert de darmen en die kunnen dat nu wel gebruiken. Als je merkt dat hij té gek gaat doen of (nog) minder gaat eten, dan toch maar niet. Misschien kun je proberen om dan ook eten buiten zijn hok aan te bieden.
Nicky_the Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 Ik zou hem idd niet laten springen ed. De wond moet rustig kunnen genezen. Laat hem ook niet op hooi, stro ed liggen, want dat kan aan de wond gaan plakken.De eerste dagen na de castratie had mijn ram echt wel pijnstilling nodig, maar als dit je konijn veel stress geeft, dan zou ik het even aan kijken. Hij eet wel wat, dus verwen hem de komende dagen gewoon wat extra.Kamille hooi van Kenner ga ik toevallig ook zo halen. Ze zijn er hier dol op en kamille is rustgevend.Probeer niet te veel met je ram bezig te zijn, ook dit kan stressvol voor hem zijn.Zolang hij eet, drinkt, noemaal poept en normaal beweegt gaat het de goede kant op.. Minder eten is natuurlijk ook minder poepen, dus niet direct schrikbarend, maar als de keutels een andere vorm krijgen of er helemaal geen keutels meer komen (of slijm maar dat verwacht ik niet) dan moet je weer naar de da.Ik zou wat wortelloof proberen te geven. Daar zijn ze hier dol op.
FHMuis Geplaatst: 31 mei 2012 Auteur Geplaatst: 31 mei 2012 Hmm. ik zie vanavond wel weer w.b. hem eruit laten.Niet teveel met je ram bezig zijn...das misschien ook wel een goeie ja :yes: want ik ben er eigenlijk toch wel veel mee bezig...
Aniek Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 Ik mis volgens mij als ik het verhaal zo lees medicatie om de darmen te stimuleren of lees ik daarover heen? Als hij echt geen of heel weinig kleine keutels heeft zou ik dat wel geven. Die darmen moeten in beweging blijven.Verder lekkere groentetjes aanbieden die willen ze vaak liever dan die harde biksjes en stugge hooitjes. Andijvie, witlof enzo.
FHMuis Geplaatst: 31 mei 2012 Auteur Geplaatst: 31 mei 2012 Vanmiddag ging het niet echt. Weer niks gedronken, zat op een gegeven moment wel weer met hooi in zijn bek en probeerde een hapje biks, maar het wil niet echt lukken, daar blijft het dan maar bij.Net zijn pijnstiller gegeven: carprofen drops. En ruim anderhalve spuit dwangvoer (spuit van 10 ml). Carprofen mag hij 2 maal daags: maar vanavond pas om 17.30u voor het eerst gehad (3 ml, want hij woog 6 kilo).Kan ik die nu weer geven voor het slapen gaan: rond 22.45u? En dan morgenvroeg weer: rond 6.45? Moet er een bepaald aantal uur tussen zitten?Met af en toe een hooitje eten: zullen we dan vanavond weer dwangvoer erbij geven? Of, als ik het goed lees, zouden jullie dan groenvoer gaan geven, wat hij dus niet gewend is?
pluis04 Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 je kan de medicijnen nog wel een keer geven als je naar bed gaat en dan morgen vroeg weer.ik ga hier baby voeding aan Kanina wortelhapje zodat het lekker zacht is en dat wilde ze dan wel van een lepeltje eten.als ze aan haakjes geholpen was duurder het meestal wel een dag of 3a4 eer dat ze zelf weer ging eten.
Nicky_the Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 (aangepast) Wil hij de dwangvoer niet van een schoteltje af eten? Eventueel gemengd met olvarit wortel (zonder aardappel ed).Je moet wel oppassen dat je niet te veel dwangvoeding geeft. Dan overvul je het maagje en veroorzaak je alleen maar meer ellende. Ik weet niet hoe groot je konijn is, maar 10ml zou ik voor mijn konijn al te veel vinden..Toen mijn konijnen echt niets aten, dwangvoerde ik om het uur een kleine hoeveelheid.Let ook op dat hij niet uitdroogt.. Als je het idee hebt dat hij echt te weinig drinkt, is een bezoek aan de da noodzakelijk. Bij uitdroging heeft je konijn een infuus nodig.Ik zou hem geen groenvoer geven. Ik zou hem dan kruiden geven. Kruiden kunnen vaak minder kwaad als groentes. Op wortel reageren heel veel konijnen overigens wel goed, vooral het loof..Maar begrijp ik het goed dat hij nu helemaal niets meer wil eten? Geef hem dan echt cisaral..Zowiezo zou ik wederom een konijn kundige dierenarts raadplegen. 31 mei 2012 aangepast door Nicky_the
Nicky_the Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 In een geval van niet eten is het overigens belangrijk dat hij wel wat eet, wat het ook is.. Als mijn konijnen in zo'n dip zitten, haal ik altijd gemengd voer van kenner. Vaak willen ze dat we eten.. Het is niet gezond, maar als ik moet kiezen tussen gemengd voer of niets eten, dan kies ik voor gemengd voer..
Aniek Geplaatst: 31 mei 2012 Geplaatst: 31 mei 2012 Ik mis nog steeds darmstimulerende middelen zoals Cisaral Drops of Metocloral Drops.
FHMuis Geplaatst: 1 juni 2012 Auteur Geplaatst: 1 juni 2012 Hallo,We zijn de nacht weer doorgekomen. Hij drinkt en eet s'nachts schijnbaar niks, tenminste niet de keren dat wij rond 3.00u bij zijn hok staan te koekeloeren. Het advies van onze dierenarts was doe maar 2 spuiten van 10 ml (dus totaal 20ml) aan dwangvoer als hij zo slecht eet en dat 4- 6 keer per dag. Het is dus een franse hangoor van 6 kilo (toen). Dus gisteren toen mijn vriend thuis was, heeft hij rond 18.30- 20.45 en 23.10u wat gehad (circa anderhalf spuitje per keer) Vannacht rond 3.00u weer wat voeding gegeven. We moeten de spuit wel in zijn mond in brengen, maar als we dan spuiten, slikt hij het zelf wel naar binnen.Ik heb het misschien niet heel duidelijk uitgelegd: hij eet af en toe wel een hooitje en een enkel biksje.Vanmorgen weer pijnstiller gegeven en wat later nog anderhalve spuit dwangvoer. Dan begint hij ook wel wat te eten daarna aan het hooi/ biks, niet veel.Rond 10.45u weer een spuitje gegeten, maar 1 spuit, want ik zag dat hij toch schijnbaar een heeeeel bescheiden laagje biks had gegeten. Dwangvoer van een schoteltje daar trapt meneer niet in hoor, dat wil hij niet. Hooi vind ik lastig te zien, wat ik heb nu een 2 plukken in zijn hok neergelegd en zie de stapel niet heel erg slinken, maar zie hem af en toe wel hooi eten.Nu maar eerst zien wat hij zelf doet of niet? Niet meer eten bij gaan geven??Vind het zo lastig om te bepalen wanneer je dwangvoer gaat geven; wat is weinig eten??En wanneer drinkt hij te weinig (hij heeft sinds gisteravond 23.15u circa 75ml gedronken)??@ Aniek je hebt gelijk: ik heb geen darmstimulerende middelen van de DA gekregen. Ik moet ze straks sowieso nog even bellen. Moet hij die middelen nog? Hij keutelt wel wat hoor, maar tis sinds gistermiddag tot vanmorgenvroeg een bescheiden laagje op zijn toilet. Ook met wat natte plekken erin (urine). Naja het is nog niet eens een laagje. Misschien dat het ergens tussen de 75-100 keuteltjes zijn (ik ben erg slecht in gokken).Nadat hij net een spuitje had gehad, at hij wat hooi en wat biks. Zou het dan toch gaan goed komen...ik hoop het.Volgens de DA moest hij gisteren eigenlijk gaan eten, anders moeten we hem vandaag brengen en gaan ze daar dwanvoeren. Wil ik ook nog naar vragen, want als zij hem alleen dwangvoeren, dat kunnen wij thuis toch ook wel? Of zouden zij kunnen voelen aan de darmen wanner dwangvoer nodig is?Weer naar de DA lijkt ons alleen maar stress te geven voor Muis. Dank voor al jullie hulp tot nu toe.
Nicky_the Geplaatst: 1 juni 2012 Geplaatst: 1 juni 2012 Zo te lezen lukt het dwangvoeren aardig. Ik denk dat het de da ging om het vocht. Bij uitdroging is een infuus nodig en dat kunnen wij zelf niet.Maar je konijn eet nu kleine beetjes. Ik zou het dwangvoer erop aanpassen. Als je blijft dwangvoeren zit je konijn namelijk vol en dan zal hij niet zo snel meer zijn portie biks of hooi er achteraan eten.Het hooi en de biks kun je afwegen. Zo weet je hoeveel hij gegeten heeft.
Aniek Geplaatst: 1 juni 2012 Geplaatst: 1 juni 2012 Ik vind het moeilijk te zeggen of hij nog iets nodig heeft om de darmen te stimuleren dat hij al iets eet zo nu en dan is positief en dat hij in ieder geval wat keutelt, minder eten is natuurlijk ook minder keutelen. Als de keutels maar komen is dat in principe goed.. Zou het met de DA overleggen. Persoonlijk zou ik hem niet naar de DA doen als het zo gaat, omdat zoals ik het lees jullie goed op weg zijn en naar een andere omgeving etc. ook de nodige stress kan meebrengen.
FHMuis Geplaatst: 1 juni 2012 Auteur Geplaatst: 1 juni 2012 We hadden al besloten dat we hem niet naar de DA gingen doen, bel ik de assistente voor overleg: zegt ze gewoon dat ik maar moet wachten tot maandag, want ze gaan het weekend in en dan is er niet elke dag een assistente aanwezig om een dag te kunnen dwangvoeren. Naja dat is wat de DA tegen me zei.... Haar wat vragen gesteld...al met al heb ik niet het idee dat onze praktijk echt konijnkundig is.....(misschien die ene DA wel wat meer, maar verder...)Ik heb haar gevraagd of er een darmstimulerend middel nodig was, dat ik dat gehoord heb van iemand met een konijnenopvang (@Aniek..jij dus :mdr:). Ja...pffffff...dat wist ze niet hoor....wilde ze wel navragen aan de DA. Heeft ze gedaan en ze hebben cisaral voorgeschreven, wat ik net opgehaald heb.Kunnen carprofen en cisaral na elkaar gebruikt worden, of moeten daar 5 minuten tussen gelaten worden? (Volgens de ass kon het gewoon...maar die kwam niet heel overtuigend over))Muis heeft nu toch best een aardig laagje van zijn biks gegeten! Wel weinig keutels, maar ze zijn qua grootte toch weer wat normaler geworden. Vraag me nu af of ik de cisaral nog moet starten?(Heb ik de ass ook gevraagd, haar antwoord was: euh..DA heeft het nu voorgeschreven, dus ik zou het maar gewoon doen)
Nicky_the Geplaatst: 1 juni 2012 Geplaatst: 1 juni 2012 Zodra de keutels de normale grote krijgen en je konijn begint weer voldoende te eten, is het gevaar geweken en is de cisaral niet meer nodig.Cisaral kan idd samen met de carprofen gegeven worden, dat heb ik ook altijd gedaan.
Dollie Geplaatst: 1 juni 2012 Geplaatst: 1 juni 2012 Op zich is Cisaral nu niet meer van enorm belang, maar je hebt het in huis dus dan zou ik hem gewoon even dat steuntje in de rug nog geven. Ik geef Cisaral ook altijd tegelijk met Carprofen. Denk er wel om dat je de Cisaral straks afbouwt. Je mag het vier keer per dag geven, al zou ik zelf eerst gewoon twee keer per dag doen. Als het beter gaat eerst naar één keer per dag en dan pas stoppen. Overigens zorg ik er wel altijd voor dat er ongeveer 12 uur tussen de pijnstilling zit, als je langer wacht dan is het uitgewerkt en da's natuurlijk niet de bedoeling.
FHMuis Geplaatst: 2 juni 2012 Auteur Geplaatst: 2 juni 2012 We zijn niet met cisaral begonnen. Muis begint iets meer te drinken EN had vannacht (dan zo'n beetje 24 uur over gedaan) bijna zijnj voerbakje op; zat nog 1 dun laagje onderin :mdr:We zijn blij!! Hij keutelt nu ook meer en de keutels zijn weer meer van normale grootte. Ook zit hij af en toe met hooi in zijn bek. Geen dwangvoer meer gegeven sinds gisteravond 20u.Enne biks gewoon afwegen: errug handig, nog niet bij nagedacht hihi. Dank. Hooi afwegen lijkt me lastig: weegt toch al niet veel en als hij 10 sprietjes eet dan valt dat toch niet echt te wegen lijkt me.
Aanbevolen berichten