nijntjess Geplaatst: 27 mei 2012 Geplaatst: 27 mei 2012 Hallo,ik heb sinds vorige week 2 konijntjes uit een konijnen opvang(2 voedsters nog zonder naam(A)). Het ene konijntje had wat korstjes op haar neus maar dit kwam " van het vechten" had de vrouw gezegd die haar bij de opvang had gebracht. Ik nam dit aan en was voor haar gevallen. Het konijn zat +- 3 weken in de opvang dus klonk logisch. Ik ben gister naar de da geweest om beide voedsters te laten enten. Ook wou ik even een gehele check voor mijn gemoedsrust. De da draaide de voedster met korstjes om en ze had onder haar kin een klein plekje en haar geslacht/anus was opgezwollen en had korstjes. De da kon niet op de naam komen en zei dat het een " virus" was en dat ik met cavasan (normaal voor ogen)elke dag moest smeren. En de konijnen apart moest houden. Dus heb gister een noodoplossing gemaakt en direct de konijnen uit elkaar gehaald. Ook heb ik het hok helemaal ontsmet met halamid. Nu lees ik hier op bb van alles over syfilis(weet bijna zeker dat dit het is) en vraag me af of ik door moet gaan met cavasan??? Dit kan ik nergens terug vinden.Hopelijk kunnen jullie me hier bij helpen.Wel wil ik even er bij vermelden dat ik de opvang ook heb ingelicht en het meisje schrok heel erg. Neem het haar ook niet kwalijk(maar leuk is anders).Groetjes
Fleurvh Geplaatst: 28 mei 2012 Geplaatst: 28 mei 2012 Hallo, Waarschijnlijk is dat sifilus, dat is een soort virus waarvan de anus opgezwollen kan worden. Mijn konijn had ook sifilus. Ze had het aan haar lip, toen ben ik naar de dierenarts gegaan en heeft ze daar drie prikjes gekregen( in een week)oja mijn konijntje had het evenlater ook aan haar anus.Succes!
Nicky_the Geplaatst: 28 mei 2012 Geplaatst: 28 mei 2012 Syfilis: Veroorzaakt door een bacterie. Het is overdraagbaar tijdens geslachtsgemeenschap, of via stro en voedsters geven het door aan de jongen. Dieren hebben blaasjes op geslachtsdelen, bek, ogen, neus. Later korstjes, zowel rammen als voedsters kunnen dit krijgen. De symptomen bij deze ziekte zijn: gezwollen geslachtsopening, soms ook rood, zweertjes rondom anus en voorpoten, korsten op oogleden, lippen en snuit. De behandeling van deze ziekte bestaat uit goed ontsmetten van de omgeving, het dier in quarantaine plaatsen (afzonderen van andere konijnen) en een penicillinekuur. Let wel goed op dat je dierenarts een kuur geeft die veilig is voor konijnen.Bron: BunnybunchDat betekend dus dat je idd een verkeerde kuur hebt gekregen als het daadwerkelijk Syfilis is..Is je dierenarts wel konijn kundig?
Aanbevolen berichten