Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Roundup is in opspraak gekomen. Het zou oa een veroorzaker van parkinson zijn... Dus mag hopen dat het dat niet is!!! Grootste troep wat je maar kunt kopen...

Oh, was het weer in opspraak? Dat is al vaker geweest maar het blijft maar gewoon verkocht worden als zo'n goed middel, terwijl ze het wat mij betreft verbieden. Nu weer Parkinson...Sowieso mogen ze heel Monsanto verbieden van mij, ellendig bedrijf.

Vorig jaar ben ik zelf nog opzoek geweest naar een konijn vriendelijke onkruid verdelger. Die zijn er niet.. tenminste, ik kon het niet vinden...

Konijnen zelf zijn goede onkruidverdelgers ;)

Maar ff serieus, gewoon kokend water tussen de stoeptegels gieten. In het begin dagelijks, tot het onkruid kapot is, daarna af en toe herhalen. Niet supereffectief in de zin dat je er niet voor het komende jaar vanaf bent, maar wel milieuvriendelijk en werkt sowieso beter dan niks.

Ik heb idd geen brandnetel gegeven omdat mijn ram daar niet goed op reageert. Brandnetel bevat veel eiwitten. Maar het is idd juist dat brandnetel ook een reinigend effect heeft.

Maar dat geldt dus ook voor konijnen? Jammer genoeg lust mijn konijn het niet, anders had ik het gegeven na zijn narcose voor castratie. Maar ik wist toch niet of het bij konijnen wel werkte. Als dat zo is kan ik volgende keer dat ik het nodig vind thee ervan maken, kijken of dat wel lekker gevonden wordt.

• Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Mijn konijnen gaan vaak 's avonds los (nu dus even niet), maar ze eten helaas niet genoeg onkruid ;)

Dat van gekookt water las ik eerder in het topic idd, maar wist ik niet. Het is zeker het proberen waard, maar zoveel onkruid hebben wij niet.. En even met een dingetje erover en het is weg..

Ja, brandnetel werkt ook bij konijnen. Het heeft ook meer eigenschappen. Maar bijv. in geval van het eten van giftige planten zou ik toch voor Norit gaan en natuurlijk een kkda ;)

Je moet brandnetel wel 24uur laten liggen zodat de brand eruit trekt.

Geplaatst:

Kokend heet water hè, geen afgekoeld gekookt water.

Ja ik heb brandnetel na 1 dag drogen geprobeerd en zelfs na 2 en 3 dagen drogen, maar hij lust gewoon alle netels niet, ook geen witte dovenetel en ook geen paarse dovenetel. Mag ie zelf weten natuurlijk :)

Zou je dat bij alle planten die zo'n geneeskrachtige werking hebben op mensen dat door kunnen trekken naar konijnen? (mits het sowieso een konijnveilige plant is natuurlijk)?

Ik geef bijvoorbeeld ook Vrouwenmantel (werkt o.a. ontstekingremmend) en Goudsbloem nu na de castratie maar ik heb eigenlijk geen idee of het een fluit helpt bij een konijn. :P

Want als je de lijn door zou trekken zou je een konijn bijvoorbeeld niet zo veel wilgentakken moeten geven, omdat het bij mensen dan wel pijnstillend werkt maar ook slecht is voor de maag.

Geplaatst:

Volgens mij kan je het meeste idd door trekken mits veilig. Maar ik zie mezelf geen wilgentakken eten ;)

De meeste kruiden hebben een wisselwerking. Daarom is het eigenlijk altijd goed om het beperkt te geven. Peterselie is bijvoorbeeld eetlust opwekkend, terwijl het ook vocht afdrijvend is. Te veel peterselie is dus ook niet goed. Hier vind je een overzichtje:

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?47046-Kruiden-linkje

Geplaatst:

Want als je de lijn door zou trekken zou je een konijn bijvoorbeeld niet zo veel wilgentakken moeten geven, omdat het bij mensen dan wel pijnstillend werkt maar ook slecht is voor de maag.

Daar (en voor andere 'bijwerkingen') wordt ook wel eens voor gewaarschuwd, hier niet veel maar op Engelse fora wel.

Geplaatst:

Pff.. dit geloof je nooit.. Ik belde net weer de gemeente, weer opzoek naar die specifieke meneer. Neemt een collega van hem op want deze meneer is weer 'even van zijn plek'. Deze mevrouw beweerde dat de gemeente bewust GEEN gif gebruikt.. Dus ik vroeg daarop wat er dat gesproeit is. Zegt zij: "niets, wat bedoeld u?". Dus ik leg het uit en ze stond paf. Ze is nu aan het rond vragen en dan belt ze terug..

Geplaatst: (aangepast)

Ok, nu ben ik echt pist off. Die man van de gemeente is nogsteeds niet te bereiken, maar ondertussen rijdt die vent WEER met hetzelfde karretje, door dezelfde straten en stegen, te spuiten met hetzelfde, nogsteeds onbekende, gif!!

Dus mijn partner liep al naar buiten en vroeg of hij met dat ding ook in de stegen rijdt. Zegt die kerel: nee, want dat past niet! 5 minuten later rijdt hij de steeg in!!! Hij spuit zelfs tot halverwege de schutting, dus op de schutting!! En ik heb op die hoogte violen en kruiden planten hangen die ik gister nog aan de konijnen gevoerd heb!!

Vervolgens ging hij achteruit de steeg uit en reed daarbij tegen het huis van de buren op..

Of hij nu ook weer in de steeg (wij hebben 2 stegen) achter de konijnen is geweest, weten we dus niet. We denken van niet, maar weten het niet zeker.

Ik weet nogsteeds niet om welk gif het gaat en ze gaan dus vrolijk door!!

Het onkruid is echter nogsteeds groen..

Ik belde net de gemeente en kreeg weer dezelfde telefonist aan de lijn. Ik vertelde dat ze WEER op dezelfde plekken aan het spuiten zijn. Zegt die man dood leuk: "ja mevrouw ik kan er niets aan doen, die meneer is niet op zijn plek. Hij is waarschijnlijk op de wc."

Ik rij zodrect naar het gemeentehuis en EIS een antwoord. Ondertussen blijft mijn partner de boel hier 'bewaken'. Het moet toch niet gekker worden..

aangepast door Nicky_the
Geplaatst:

Ik ben net terug van de gemeente. Die receptioniste wilde ook dat het direct opgelost werd. Ze heeft uiteindelijk die ene man uit een vergadering laten trekken. Om 11.55 uur kwam hij beneden, 5 minuten voor de start van zijn vakantie.

Hij nam me mee naar een vergaderzaal waar we samen spraken. Hij nam de tijd voor me en gaf me volledig gelijk. Hij is zelf ook tegen chemische bende en heeft zelf ook 6 konijnen en tuiniert zijn eigen groente ed. Ik had dus geen betere man voor me kunnen hebben! Hij schrok zich een hoedje en begreep mijn frustraties.

Ik had de kadaster tekeningen ook mee en daarop was duidelijk te zien dat het privé terrein is.

De jongen zou om 12.30 in de gemeentezaal eten en hij zou de jongen dan niet zo vriendelijk aanspreken. De werkgever van de jongen wordt ook ingelicht en bij nog een herhaling (ik bleek al de 2e dit seizoen te zijn) mag de jongen niet meer op dat quad ding rijden.

Hij benoemde nog het gif... De meest slechte waarvan ik nog zo hoopte dat dat het niet was... Round up...

Die meneer wist dat roundup een paar weken terug in opspraak kwam omdat het oa parkinson zou veroorzaken en hij was ook op de hoogte dat het waarschijnlijk binnen een paar weken verboden wordt. Maar omdat het nu nog wel veilig is voor openbare gebieden, gebruiken ze dat nu nog wel..

Nu maar weer de da bellen..

Geplaatst:

De da zegt dat het niet 'giftig' is voor konijnen, de meneer van de gemeente zei dat ook al. Maar of het schadelijk is..

Hopelijk wil die jongen zijn baantje niet kwijt en gaat hij zich nu aan de regels houden.

Geplaatst:

Round up wordt verboden, ze zijn er alleen nog niet uit per wanneer.... dat kan morgen zijn, dat kan ook over een jaar zijn. Daarom is roundup nu overal afgeprijsd. bij de welkoop hadden wij het al maanden terug afgeprijsd (en extra ingekocht, het blijven ondernemers) omdat het al aangekondigd werd. ook toen was het dat het morgen verboden kan worden, over een maand over een jaar....

In principe zou roundup niet schadelijk kunnen zijn omdat het door het blad opgenomen wordt en naar de wortel trekt. het komt niet in het grondwater. Die middelen mogen al heel lang niet meer verkocht worden. erg veel klagende mensen over in de winkel gehad haha, "dat spul van vrouger,dat warkte! dit spul wartk nait, tkom gewoon weer terug!"

Maar er is wel spul wat diervriendelijk zou zijn. Ecostyle heeft een middel tegen onkruid op basis van plantenzuren ofzo. heb ik hier ook gebruikt werkt erg goed. het kleurt zwart waar je bij staat :he: Ecostyle zegt respect voor de natuur te hebben en veilig voor mens en dier. heb je die al eens bekeken? ik ben bang dat je het niet veiliger krijgt dan dat. het onkruid gaat neit voor nikd dood he.

of nou ja, er is toch wel iets veiliger....

1308160.jpg

KF-2K_04.jpg

het is ook belangrijk dat je het onkruid "uitschakeld" voor het in bloei staat en het kan gaan zaaien. anders blijf je bezig natuurlijk.

maar kan het ook niet zijn dat 1 van de andere bewoners opdracht heeft gegeven tot het spuiten?

Geplaatst:

Nee, de andere bewoners hebben ook geen opdracht gegeven. Er staat zowat niets in de steeg omdat wij het met regelmaat weg halen om te voorkomen dat ze met gif gaan spuiten. Er is met die buren ook afgesproken dat wij het zouden doen en dat zij geen gif zouden spuiten ivm onze konijnen. En die buren kan je (gelukkig) wel van uit gaan.

En zelfs al zou 1 iemand er toestemming voor hebben gegeven, dan nog mag het niet.

Hoor net van iemand anders dat hij bij haar de HELE voortuin heeft besproeid zonder toestemming..

Ecostyle had ik idd nog niet naar gekeken, dat is een goede. Heb van hun ook luizen spray, dat is ook puur natuur, gebasseerd op vetzuren. Moet er ook nog even kattenschrik van halen, bedenk ik net.

Geplaatst:

Daar was ik al bang voor dat het misschien wel eens Roundup zou kunnen zijn.

Ik heb gisteren nog eens gegoogled op Round Up en Parkinson, en ik kwam een bericht tegen van twee weken geleden dat het toch niet verboden ging worden voorlopig: http://www.brabantsdagblad.nl/regios/11010678/Roundup-blijft-voorlopig-in-de-schappen.ece

Er staan ook filmpjes bij over alternatieve manieren van onkruidbestrijding mar die heb ik nog niet bekeken.

Ik gebruik inderdaad gewoon zo'n schrapertje en een mesje, en in de moestuin natuurlijk gewoon schoffelen. Ben er veel tijd mee kwijt maar het loont wel. Moet nu ineens denken aan een liedje van kinderen voor kinderen:

"natuurlijk zijn er beestjes

en moet ik onkruid wieden

maar dat is nog altijd beter

dan een hap insecticiden" :D

Monsanto klapt weer in zijn handjes. Dat bedrijf wint toch wel altijd, ik heb me er ooit eens in verdiept en het is een heel machtig bedrijf dat een hele grote invloed heeft. Ik vind Monsanto echt heel eng. Sowieso een product dat van hen is daar wil je eigenlijk al niks mee te maken hebben.

Mijn huisbaas dacht 2 jaar geleden vriendelijk te zijn en heeft hier het paadje van mijn tuin naar de weg ingespoten en daar heb ik hem op aangesproken, en hij bleek dit ook met RoundUp gedaan te hebben. 'Maar dat is milieuvriendelijk hoor'. Ik heb hem vriendelijk bedankt maar wel gezegd dat het echt niet nodig is omdat ik zelf de boel wel bijhoud.

Ik durf toch nog steeds op die plekken die ingespoten zijn destijds geen groenvoer voor Hazel te plukken, vertrouw het voor geen meter. En dan te bedenken dat het gewoon op je konijn is gekomen!

Wel fijn dat je die man van de gemeente te pakken hebt gekregen, net voor zijn vakantie, anders had je het nooit geweten waarschijnlijk. En ook fijn dat hij je helemaal begreep en maatregelen gaat nemen!

Volgens mij kan je het meeste idd door trekken mits veilig. Maar ik zie mezelf geen wilgentakken eten ;)

De meeste kruiden hebben een wisselwerking. Daarom is het eigenlijk altijd goed om het beperkt te geven. Peterselie is bijvoorbeeld eetlust opwekkend, terwijl het ook vocht afdrijvend is. Te veel peterselie is dus ook niet goed. Hier vind je een overzichtje:

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?47046-Kruiden-linkje

Bedankt voor je linkje. Ik weet wel een beetje van geneeskundige werking van planten, maar hier staan ook allerlei dingen in die ik niet wist, vooral de exotische dingen.

Jij eet zelf tegenwoordig geen wilgentakken meer, maar vroeger werd een aftreksel van wilgenbast gebruikt als pijnstillend.

Dezelfde werkzame stoffen zitten tegenwoordig in pijnstillers, maar je weet misschien ook wel dat Ibuprofen, Advil e.d. maagbloedingen kunnen veroorzaken. Blijft hetzelfde principe, alleen is het wel verbeterd t.o.v. wilgenbast, minder schadelijk maar die wisselwerking waar je het over hebt zit er nog steeds in.

Daar (en voor andere 'bijwerkingen') wordt ook wel eens voor gewaarschuwd, hier niet veel maar op Engelse fora wel.

Nooit gelezen! Maar ik ben dan ook nooit op Engelse fora geweest, alleen hier.

Ik moet toch zeggen dat ik het wat makkelijk vind om het zo maar door te trekken, de spijsvertering van een mens werkt nu eenmaal heel anders dan die van een konijn.

Dat wat we weten over natuurgeneeskunde stamt van honderdduizend jaren oeroude kennis. Terwijl we konijnen nog niet zo lang als huisdier houden, nog geen 1000 jaar of zo. Dus ik denk ook dat we het eigenlijk niet kunnen weten.

Toch moet er aan de andere kant wel het e.e.a. over bekend zijn denk ik zo, aangezien met konijnen veel proeven worden gedaan.

Als een konijn sterft aan een maagbloeding moet je in zo'n geval wel weten of dat komt door het medicijn wat toegediend is of door een verkeerde voeding.

Alleen wordt zo'n labkonijn natuurlijk nooit 10 jaar oud. Hmm ik zou het zo interessant vinden om hier verstand van te hebben en een levensstudie van te maken! :D

De da zegt dat het niet 'giftig' is voor konijnen, de meneer van de gemeente zei dat ook al. Maar of het schadelijk is...

Officieel is RoundUp niet giftig voor mens en dier maar onderzoeken wijzen uit dat het bijvoorbeeld voor amfibiën echt wel slecht is.

En ik denk dat je op je klompen aan kan voelen dat iets waarvan een plantje binnen een dag dood is nooit gezond kan zijn. :)

Geplaatst:

Klopt, ik ben ook nogsteeds niet gerustgesteld en baal als een stekker. Ik heb altijd het beste van het beste over gehad voor mijn dieren en iedereen hier weet ook wel dat ik erg tegen chemische bende ben en het dus zelf nooit gebruik en zeker niet bij mijn dieren. Medicijnen geef ik ook pas als het echt niet anders kan.

Ik ben zo teleurgesteld. Deze gemeente staat bekend om hun groene natuur..

Maar ja, ik kan het niet veranderen. Nu maar hopen dat die kerel zijn lesje geleerd heeft en het voor eeuwig en altijd uit zijn hoofd laat.

Sinds de middag pauze heb ik dat quad ding in ieder geval niet meer gehoord...

Zowiezo komt er zo snel mogelijk een deur met slot in de steeg. Dan is de steeg alleen nog bereikbaar voor de mensen die er wonen en kunnen wij met een gerust hart de konijnen daar houden.

Geplaatst:

Ow, ik begon me al af te vragen of die jongen zo dom was om water te sproeien zonder roundup :P Hij wist blijkbaar ook niet dat onkruid niet op 1 meter hoog op de schutting groeit..

Geplaatst:

Er wordt nu wel steeds geschreven over het middel, maar wat ik eigenlijk wel net zo belangrijk vind is: hoe is het met je konijnen? Hebben ze ergens last van of merk je niets aan ze?

Geplaatst:

echte roundup werkt binnen 24 uur, Glyfosaat van een ander merk (bijvoorbeeld bayer of luxan) duurt ongeveer een week. Dit wordt ook roudup genoemd. (heeft te maken met de manier hoe de grondstof is verwerkt, daar heeft de fabrikant van roundUp een patent op)

Jullie geven nu wel af op de fabrikant van round up, maar de meeste onkruid middelen zijn precies hetzelfde (maar dan net iets anders bewerkt dus ;)) de grondstof en de concentratie glyfosaat zijn precies gelijk aan round up. Dus o.a Bayer en Luxan zijn net zo "slecht" ;)

Geplaatst:
echte roundup werkt binnen 24 uur, Glyfosaat van een ander merk (bijvoorbeeld bayer of luxan) duurt ongeveer een week. Dit wordt ook roudup genoemd. (heeft te maken met de manier hoe de grondstof is verwerkt, daar heeft de fabrikant van roundUp een patent op)

Jullie geven nu wel af op de fabrikant van round up, maar de meeste onkruid middelen zijn precies hetzelfde (maar dan net iets anders bewerkt dus ;)) de grondstof en de concentratie glyfosaat zijn precies gelijk aan round up. Dus o.a Bayer en Luxan zijn net zo "slecht" ;)

Volgens de gemeente werd er echt roundup gebruikt. Dus.. Dan ga ik er vanuit dat deze jongen zo dom was om met water te spuiten hahahah

Geplaatst:

Ook vanmorgen zijn ze normaal, dus over een korte periode maak ik me geen zorgen meer, maar over de langere periode weet ik niet hoeveel effect 2x heeft. Hoop nogsteeds heel hard dat het water geweest is ;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .