Ga naar inhoud

Hoe hard geworden blinde darm keutels uit vacht konijn verwijderen?


Stamper2011

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag. Mijn voedster laat al vanaf het moment dat wij haar hebben, regelmatig blinde darm keutels liggen. Het is niet zo dat ze helemaal geen blinde darm keutels eet. Ik vind alleen wel regelmatig wat in haar verblijf, op de vloer of in haar vacht. Vaak word dit compleet uitgesmeerd doordat ze erin gaat staan of er op gaat liggen. Meestal kan ik de blinde darm keutels met mijn handen uit haar vacht verwijderen. Op het moment lukt dat alleen niet omdat het te vast zit. Het weg knippen lukt ook niet omdat haar vacht daar niet lang genoeg voor is.

Kan ik haar kontje in een bak met warm water laten weken? Misschien dat het dan wat zachter word en het wat makkelijker te verwijderen is. Of dat iemand misschien nog wat anders weet? Alle tips zijn welkom.

Waar het precies mee te maken heeft dat mijn voedster regelmatig blinde darm keutels laat liggen, is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Wel is het mij opgevallen dat het beter gaat naarmate ze meer hooi eet. De ene dag doet ze dit meer dan de andere dag.

Naast onbeperkt hooi, krijgt ze elke dag 30-35 gram HFST en een beetje groente. Ik heb haar wel eens een tijdje geen groente of minder brokjes gegeven. Vaak gaat het dan wel beter. Ik wil alleen niet het risico lopen dat ze te weinig voedingsstoffen binnen krijgt. Daarnaast vind ik het zielig dat ze Stamper van alles ziet eten en dat zij dan niks mag. Puk is namelijk ook dol op groente en biks.

Op advies van onze dierenarts heb ik haar een tijdje Trovet gegeven inplaats van HFST, maar daar werd het niet anders van. Ze is verder helemaal gezond, is ook niet te dik of wat dan ook. Waar het dus precies mee te maken heeft? Ik hoop in elk geval dat ze ze vroeg of laat gewoon allemaal op zal eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

toen mijn konijntje kleiner was had ze ook wel een keuteltjes in haar vachtje vast geplakt. Ik deed het eerst eventjes laten weken idd alleen het kontje en dan voorzichtig eruit kammen, wel opletten dat je niet te hart trekt en als het schoon is deed ik het zo goed mogelijk weer droog poetsen. De echt harde stukken knipte ik wel voorzichtig weg met een kindernagelschaartje met ronde puntjes. Ik denk dat knippen wel het beste werkt, is ook sneller klaar en heeft het konijn minder last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een ram die altijd overal plakpoep van kreeg. Ben uiteindelijk overgestapt op science selective en nu is het veel beter. Hij krijgt natuurlijk onbeperkt hooi.

Ik geef geen groenvoer, want zelfs een klein beetje zorgt weer voor plakpoep. Gedroogde kruiden gaan wel goed, dus dat geef ik nu af en toe.

Hij leeft in een groep en mijn hele groep krijgt geen groenvoer. Jammer voor hen, maar ze doen het allemaal prima op dit dieet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pluis04: Toen ik gisteren mijn bericht wou plaatsen is er iets mis gegaan waardoor mijn bericht per ongeluk 2 keer is geplaatst inplaats van 1 keer. Je reactie is dus niet weg maar staat bij het andere bericht van mij. Sorry voor de verwarring.

Woezelenpip: Is het bij jouw konijntje uit zichzelf weer helemaal goed gekomen?

Christaaa: Goed om te horen dat een dieet van Science Selective en daarnaast onbeperkt hooi heeft geholpen en nog steeds helpt.

Gelukkig doen jouw andere konijnen het ook goed op dit dieet. Dat konijnen zo heftig kunnen reageren op groente.

Ik zal Puk de komende tijd geen groente meer geven. Misschien dat het dan weer wat beter gaat. Momenteel is het helaas echt weer drama.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn ram lag het aan het hooi. Bepaalde kruiden, groenten en fruit doen hem ook geen goed. Zo kan hij bijvoorbeeld niet tegen brandnetels (zitten veel eiwitten in, daar kan het mee te maken hebben). Hooi is een natuur product, maar in het ene merk zit meer brandnetels als in het andere merk. De JR Farm bergweide hooi ging niet goed, maar vitakraft alpenweidehooi bijvoorbeeld wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist niet dat konijnen zo sterk op brandnetels kunnen reageren. Ik heb alleen niet het idee dat het hier door het hooi komt.

Op het moment gebruik ik hier ook vitakraft alpenweidehooi. Soms krijgen ze ook wel hooi met kamille.

Sinds een paar dagen krijgt Puk geen groente en wilgentakken meer en ik moet zeggen dat ik nou al duidelijk verschil merk. Ik vind aanzienlijk minder blinde darm keutels. Het was de bedoeling om Stamper wel gewoon groente te blijven geven, maar 1 wel en de ander niet blijkt hier helaas niet te werken. Zo raakte Stamper compleet in paniek toen zijn vriendinnetje niet aanwezig was bij het groente moment. Hij begon zelfs te Stampen, wat hij niet snel doet. Nou krijgen ze dus beide geen groente meer. Ik vind het wel zielig voor Stamper, maar het is helaas niet anders. Ik hoop het geven van groente vroeg of laat weer op te kunnen bouwen, dit in de hoop dat Puk er dan wel goed op reageert, maar ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in.

Kan het echt geen kwaad als konijnen alleen hooi en brokjes krijgen en geen verse groente, wilgentakken en noem maar op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .