Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo,

ik had al een stukje erover verteld in een ander topic, maar het leek me beter er een eigen topic van te maken.

1 van mijn buiten konijntjes heeft al "snot" vanaf februarie, we zijn er al vaak mee na de dierenarts geweest, maar niks lijkt te werken. nu met deze warmte lijkt het erg snel te verslechteren.

even een opsomming van haar problemen:

-soms zichtbaar moeite met ademen, (nu met warmte)

-niezen (en vaak heel lang achter elkaar, alsof ze erin blijft hangen zeg maar)

-vies neusje (snot) vieze voorpootjes

-knorren (vooral tijdens eten)

-afvallen,

-(eergisteren voor het laatst) als een bezetenen op de voerbak afrennen als eten gaf, alsof ze uitgehongerd was, terwijl ze al te veel kreeg, maar toch maar niet bijkomen, en uiteindelijk zelfs afvallen.

-(nu) kleine beetjes eten, dan pauze, weer kleine beetjes eten, groenten en gras gaan wel in 1 keer na binnen. (misschien zachter voor de keel?)

-ze piept al vanaf dat ik haar heb, (ongeveer 1 jaar) dit piepen klinkt alsof het uit de ademhaling komt, (piepende ademhaling?)

-ze is sloom, en veel te rustig, ze vind het vreselijk opgepakt te worden, en zou normaal gesproken er alles aan doen dat we haar niet kunnen oppakken, (wegrennen etc), nu blijft ze liggen, en kan ik haar zo pakken.

-ook tref ik haar steeds vaker slapend op haar zij met de ogen half dicht, soms zelfs helemaal dicht. voorheen bleef ze altijd ellert ook tijdens rust als ik in de buurt was. als ze zo ligt met ogen half dicht, lijkt het alsof oog half is weggedraaid, (weet niet of dat normaal is?)

ik heb haar gisteren na binnen gehaald, aangezien ze zo slecht lag en de warmte het leek te verergeren, ze voelde ook warm aan, (hok staat wel in shaduw). eenmaal binnen bleef ze toch warm, dus toch maar dag eerder na dierenarts gegaan. eenmaal daar piept ze niet meer tijdens ademen, ze werd gewogen en was ind weer afgevallen, van 1,4 na 1,2.

ze is daar ook ellerter, (misschien door de vreemde omgeving?) we hebben besloten haar nachtje daar te laten, om te kijken hoe ze het daar doet, als ze zich daar eens niet zo groot houd, kunnen ze misschien zien en horen wat het probleem is, vind het moeilijk dat haar daar moest laten, maar het leek me wel beter aangezien we gewoon moeten weten wat er met haar aan de hand is, zodat ze gehlopen kan worden, en de juiste medicijnen krijgt die hopelijk dan wel aanslaan.

wel moest ik foto's van de kooi meenemen van haar als ik haar kom halen (waarschijnlijk vandaag), om te kijken of daar het probleem in kan zitten. Ze heeft een nachthok gemaakt van een binnenkooi, (huisje omheen gebouwd), en een ren van ongeveer 3 meter bij 1,5. en overdags het dubbele (sluis open na onoverdekte ren met gras).

in het hok, ligt beukensnippers, (vroeger zaagsel, maar door haar problemen vervangen in beukensnippers inverband met irritatie van stof in de neus)het hooi wat ik geef shut ik goed uit, en zoek in de winkel altijd de verpakking met de minste stof onderin de zak. (klinkt stom, maar dit verschild vaak nogal per zak, per merk, per week).

kwa de medicijnen, ik ben zo stom geweest om niet alles op te schrijven wat ze gehad heeft, wel is ze altijd thuis behandeld, en alleen met medicijnen die via de mond gaan.

verder misschien belangrijk te weten: vorige week konijntje overleden tijdens operatie aan blaasgruis? (witte drap in blaas). hij viel ook ineens veel af, was altijd een te dik konijn geweest, en kreeg urine brand.

en heb hier een oudje zitten van 10+ inmiddels, die ec heeft gehad, (en dus ook nog bij zich heeft).

ik dacht ik zet het erbij, aangezien ik meer konijnen heb, misschien heeft het ene wel met het andere te maken.

wel zat angel samen met een ander konijn, dat konijn heeft nergens last van. (snot is toch heel besmettelijk). het andere konijn likte zelfs haar kopje schoon, dus is het dan wel snot? aangezien die ander nergens last van heeft?

ik hoop iemand hier wat mee kan, en me wat tips kan geven, wat ik kan overleggen met de dierenarts.

vraag gerust wat ik vergeten ben te vertellen.

groetjes leoni, en angel.

Geplaatst:

update: zojuist gebeld met de dierenarts, ze merkte op dat het goed ging met angel totdat ze hooi kreeg, toen begon ze weer te niezen, verder zit ze daar op kale bodem, om te proberen of het dus een allergie kan zijn.

ze gaan nog even verder proberen, en dan hoor ik het straks.

groetjes leoni

Geplaatst:

Ik heb het niet helemaal uitgebreid gelezen, maar kwam paar dingetjes tegen. Andere konijn operatie voor blaasgruis wat opeens afviel en last had van urinebrand, lijkt mij ook een combi met EC.

Typisch voor EC is niet snot dus denk bij dit konijn niet direct aan EC. Wel lees ik dat ze alleen behandeld is met medicijnen in de mond, bij snot word duplocilline aangeraden en dit is alleen te geven met injecties. Ik zet het hier direct in bij snot en werkt het meest snel en effectief.. alleen zelfs bij lang aanhoudende snot word het in veel gevallen alsnog chronisch. Ook is het verstandig om een kweek te maken, als dat nog niet gebeurd is wat ik wel apart zou vinden als het al zo lang aanhoud. Dan komen ze te weten om welke bacterie het gaat en of het uberhaupt om een bacterie gaat of inderdaad een allergie.

Geplaatst:

hoi, bedankt voor je reactie, er is inderdaad nog geen kweek afgenomen, zoals ik het toen begreep zou dat zomaar niet kunnen, en moest dat onder narcose ofzo, (weet niet of juist heb, kan ook foto zijn geweest wat zo moest van haar neusje), en narcose durven we niet te doen, aangezien ze zo zwak is constand.

en ind bij wiskey die is overleden aan de operatie had ik vermoeden de klachten in combinatie met ec kwamen. aangezien ec niet altijd een scheve kop hoeft te geven. Wel was die er voor behandeld in de tijd breezer de sympthomen kreeg, (ze zaten toen al samen in het hok). jeetje wat mis ik wiskey (vandaag precies een week geleden) vraag me ook nog steeds af, of het juist was die operatie, maar ja hadden niet echt een andere optie meer.

wiskey zat in direct contact met breezer binnen, angel zat buiten met tequilla, dus ze had niet direct contact met breezer (die ec had/heeft)

als angel ind een allergie blijkt te hebben (wat ze nu dus denken), dan moet ik alleen ff na een oplossing gaan zoeken, ik kan haar dan niet in winter meer buiten houden, aangezien dan de hele kooi volprop met stro en hooi voor de warmte. maar ik wacht heel even af of het dat ind is, ergens hoop ik van wel, dat is in elk geval op te lossen, voor mij misschien wat lastiger te organiseren, maar met wat tijd en denk werk komt dat wel goed, dan kan ze in elk geval nog stuk ouder worden en gezond leventje hebben. dus ik hoop maar dat het zoiets als een allergie is. inplaats van snot of iets anders ergs.

groetjes leoni

Geplaatst:

Hee Leoni!

Goed dat je even een eigen topic hebt gestart - dat werkt efficienter met reacties!

Het zou echt goed nieuws zijn als het inderdaad gewoon een allergie is. Dan is het alleen eventjes zoeken naar een oplossing. En die zijn er zeker!

Hoewel het goed is dat je konijn Angel daar blijft, moet je wel oppassen dat niet te snel een conclusie wordt getrokken zodra het er beter uitziet en het dan verweten wordt naar iets anders. Ze moeten er zeker van zijn dat het met hooi te maken heeft!

Waarom zeg ik dit? Omdat toen Donsje in een verdere stadium van Snot zat en al ademhalingsproblemen kreeg - ik naar een dierenarts ging en die gewoon zei dat Donsje kern gezond was, waardoor ik toen met lege handen naar huis was gekomen. Als ik toen misschien al andere medicijnen had gekregen, had het bij Donsje wel aangeslagen en ging Donsje niet zo snel achteruit zoals toen was gebleken. Sommige dierenartsen hebben vaak te vlug een neiging om er laconiek over te doen, dus hou Angel - zodra ze thuis is- goed in de gaten!!!

Je vroeg je af of Angel wel Snot had, omdat ze samen met een ander konijn zit en deze totaal geen last ervan heeft - dat terwijl Snot echter wel besmettelijk is. Maar trek daar geen conclusies uit! Donsje heeft ook 7 jaar lang met L'amour gezeten. Terwijl Donsje dikke klodders snot verloor, heeft L'amour daar ook nooit last van gehad! Sterker nog, L'amour maakte Donsje vaak schoon! Dus dat kan wel gewoon.

Alleen vind ik het wel schrikwekkend dat allergie zo veel kenmerken kan hebben als Angel heeft. Want al jouw kenmerken komen toch overeen met Donsje - dus sluit Snot niet uit.

Ik wil niet negatief doen. Maar wil wel dat je allert blijft en je konijn goed in de gaten zult houden. Ik hoop dat het inderdaad gewoon een allergietje is, maar zodra je ziet dat het nog altijd niet goed gaat met Angel - kom in actie! Want dan is het misschien wel helemaal geen allergie.

Nou meid. Ik hoor het wel wat de beoordeling van de dierenarts is over Angel. En hopelijk komt het dan goed ! =)

Geplaatst: (aangepast)

hoi, bedankt voor je reactie,

ik heb haar gisteren opgehaald en het ging stukken beter met haar, ik heb haar nu op een bodem bedekking van papier zitten, (blauw/grijs geperste korrels) ik heb kruidenhooi gehaald met kamille, en die in het hoekje gelegt, naast het huisje zodat ze niet de hele tijd in het hooi ligt, maar het wel kan eten. ze roggelt nog wel af en toe, maar de ademhaling is al stuk rustiger.

ik heb wel medicijnen meegekregen, dit keer andere: enrofloxoraldrops, voor 14 dagen, dan moet 3 dagen wachten en dan, doosje 2: aqua drops. ze mochten namelijk niet gelijktijdig gegeven worden. de dierenarts denkt dat het een mogelijke combinatie is, dat ze drager is van chronisch snot, in misschien een combinatie met een allergie. doosje 2 heeft ze wel al paar keer eerder gehad.

ik begin vandaag met geven, maar laat haar wel op deze bodem bedekking zitten etc. en dan kijken we hoe het met haar gaat. mocht het roggellen ook overgaan, dan bel ik gewoon tussendoor even de dierenarts op, om telefonisch te overleggen.

groetjes leoni

aangepast door breezer
iets vergeten erbij te zetten
Geplaatst:

Helaas doen deze medicijnen eigenlijk haast nooit wat tegen snot.. En aangezien er al veel gemoddert is met antibioticakuren ben ik bang dat als het snot is dat het inderdaad chronisch is. Dat zie je veel vaker door eerst gebruik van deze antibiotica en dan pas naar het meeste effectieve antibiotica te gaan duplocilline, dat krijgt het dan ook niet meer voor elkaar. Daarom krijgen ze hier direct duplo als ze snot hebben en als het ernstig is in combinatie met enrofloxoral voor een brede werking. Alleen enro heb ik geen goede ervaringen mee.

Op kweek zetten hoeft niet onder narcose, dat is kwestie van uitstrijkje maken van de snot daarvoor is narcose niet nodig.

Dit is mijn ervaring en die van mijn dierenarts die ook bij snot direct naar duplo grijpt en eventuele combinatie, want anders word het zo vaak chronisch en verwacht met al die kuurtjes die al geweest zijn en niet aansloegen dat het chronisch is.

Geplaatst:

die duplocilline, gaat dat ook via mond, of is dat hetgene wat via naald moet worden ingespoten? als dat laatste het geval is, kun je dat dan ook zelf doen? lijkt me namelijk beetje eng om te doen?

momenteel heeft ze niet meer geniest, (sinds ze op andere bodem bedekking zit). ik blijf dan ook hoop houden dat dat het was, is toch stuk simpeler op te lossen dan chronisch snot.

als ze toch weer gaat niezen, ga ik gewoon rondbellen, en vragen welke dierenarts wel duplociline geeft, dan kan die dierenarts haar een keer zien, indien me eigen dierenarts dat niet heeft en wilt geven.

ze is inmiddels wel een stuk beter, ze heeft haar streken weer terug, en rent weer lekker rond in de tuin (in shaduw). ze voelt zich dus wel duidelijk beter sinds ze andere bodem bedekking heeft, zal dus in elk geval er wel mee te maken hebben, sluit natuurlijk niet uit ze snot heeft, want als ze snot heeft kan natuurlijk bepaalde stoffen het verergeren lijkt me, dat dan irriteerd in haar neusje ofzo???

groetjes leoni

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .