Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Dag iedereen,

Ik heb met spoed hier een account aangemaakt om jullie om hulp te vragen want ik weet niet wat er aan de hand is.

Mijn konijn Fluffy (dwergkonijn) had de afgelopen dagen niets geks, ook niet in gedrag. Ik kwam net even bij hem kijken en zoals gewoonlijk lag hij op zijn troon (bovenop zijn kooi op zijn dikke groene kussens). Maar ik zag opeens hele grote keutels en rodige vlekken op de kussens en op een van ze een hele grote witte vlek. Ik weet niet wat dit is!

Fluffy staat binnen, hij eet en drinkt normaal zijn toilet (hoekje van hok) ziet er schoon uit. Ook valt me op dat hij is afgevallen. Maar ik zie ook heel veel vacht in zijn hok liggen, dus misschien dat er vacht vanaf is dat hij dun lijkt. Nu huppelt hij nog steeds vrolijk rond en vertoont geen raar gedrag. Ik heb foto's toegevoegd zodat jullie kunnen zien wat er aan de hand is. Fluffy is een mannetje

Ik wil zo graag naar de dierenarts maar ik weet niet wat ik moet doen, ik kan nu niets betalen. Moet je bij de dierenarts meteen na de behandeling betalen of kan het ook achteraf??

Weet iemand misschien wat er aan de hand is??

Hij ligt inmiddels onder de eettafel en zit me aan te kijken. Ik heb gezocht naar meer vlekken of vloeistof maar er is verder helemaal niets.

http://imageshack.us/photo/my-images/571/20120521234121.jpg/

kan het ook poep zijn?? (de donkere vlekken)

http://img827.imageshack.us/img827/7350/20120521234134.jpg

een paar van de keutels

aangepast door FlufferlyHills
M/V
Geplaatst:

Wow, geen idee, ik kan je niet helpen helaas. Het enige dat ik kan bedenken is dat hij stiekem een zij is en dat dit een miskraam was, ook ivm die vacht in het hok (nest gemaakt? )

Geplaatst:

Ik heb dit probleem ook eens gehad met een konijntje, heel de kooi zat onder het bloed.

Ik heb toen de nagels, tanden, kontje en zen oortjes onderzocht maar kon niks vinden.

De hele grote witte vlek kan urine zijn van het konijn (dit bijt wit uit)

De zomer komt eraan en het word in huis warmer en buitenshuis ook dus het kan zijn dat daarom plukjes haren rondslingeren dit kan echter niet al te veel zijn. De keutels vind ik er wel normaal uit zien, anders is mijn konijntje ook ziek want die heeft altijd al iets donkerdere keutels als de andere. De bruine vlekken op de kussen kunnen van blinde darm keutels zijn. Deze blijven vaak overal aan plakken en zitten bij mij ook altijd in het mandje geplakt.

Heeft hij verder gewoon nog gegeten? Drinkt hij wel? Probeer anders iets lekkers te geven zoals kruidenhooi of witlof (niet als hij dit niet gewend is)

Zolang een konijntje eet zit het goed, stopt hij met eten ga dan onmiddelijk naar de dierenarts , een konijntje kan binnen 24uur zijn leventje kwijt raken.

Ik hoop je even wat informatie gegeven te hebben. Vertrouw je het niet bel dan aub de DA en leg het verhaal uit.

Groetjes

Geplaatst:

Ik denk dat ze de hele boel gewoon onder plast

Ik zie dat je een volle bak met gemend voer hebt staan

Ik zou haar eerst eens eten gaan geven naar gewicht

En een dierenarts kan je achteraf betalen

Leg je situatie uit

En succes bij de da

Welkom op BB

Geplaatst:

De witte vlekken zijn inderdaad gewoon urine, ziet er precies zo uit als toen mijn konijn besloot op de bank te plassen. Weet je zeker dat de donkere vlekken rood zijn? Het kunnen namelijk ook blinde darm keutels zijn (zoals hierboven al gezegd) of urine die donkerder is gekleurd. Een van mijn konijnen heeft soms urine die heel donker opdroogt, heb dit al eens nagevraagd bij de dierenarts, maar er is niks ad hand.

Mijn konijnen plassen op dit moment ook veel meer en op meerdere plekken, iets met lente en territorium gedrag ;). Dus daardoor kan het verergerd zijn.

Ik zou m inderdaad even goed in de gaten houden en als je het niet vertrouwd toch echt even naar da gaan.

Geplaatst:

ik raad je echt aan een dierenarts te bezoeken met je konijn. die rode vlekken zien er op de foto echt uit als bloed. het witte kan inderdaad van het calcium zijn in de urine. (gemengd voer bevat meestal erg veel calcium, doordat calcium via de urine het lichaam verlaat, kan dat op den duur voor blaasstenen zorgen) De keutels zien er in mijn ogen ook goed uit.

Weet je zeker dat het een rammetje is? Een voedster kan ontstekingen aan de baarmoeder krijgen en dan kan dat er ook zo uit zien en is erg gevaarlijk. Een miskraam denk ik niet, een konijn verliest dan geen bloed volgens mij.

Ik denk dat het echt verstandig is om contact op te nemen met een dierenarts. misschien is het niks, maar dan weet je dat tenminste zeker. je kunt overleggen met de DA of je uitstel van betaling kunt krijgen als je de situatie uitlegt.

Succes!

Geplaatst:

Ik weet niet of die donkere vlekken wel echt rood zijn.. Die in het midden lijkt namelijk echt op een blinde darm keutel op de foto.

Hoe gaat het nu met je konijntje? Ik zou trouwens wel even bij de DA laten controleren of het echt een ram is, ander kunnen de plukken ook van schijnzwangerschap zijn, dat kan heel goed in deze tijd van het jaar. Kun je op zijn buikje kijken of die kaler is?

@ jvdv, een van mijn konijnen plaste ook altijd op de bank en dat beet ook wit uit haha gelukkig hupt dat konijntje nu voortaan terug naar zen kooi om zen behoefte te doen

Geplaatst:

Jullie vinden de keutels er normaal uit zien, maar de enige keer dat ik 2 verschillende maten keutels heb gevonden bij mijn konijn, grote en kleine, was toen hij gecastreerd werd en onder narcose is geweest en de darmen dus stil hebben gelegen. Dus ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik zou me wel zorgen maken als ik die keutels zag.

Geplaatst:

Ik zou idd ook een dierenarts bellen als ik twijfelde (op het forum, bij Gezondheid, staat een lijst met dierenartsen die verstand hebben van konijnen, want helaas heeft niet elke dierenarts dat!), maar ik dacht ook idd blindedarmkeutels en urine.. Gemengd voer kan best een keertje, maar dan als traktatie, zoals al gezegt zit er veel calcium in.. Mijn konijn had dat al van gewone brok, en had ook zulke oranjige urine, wat in combi met de keutels donkerder wordt. Het belangrijkste voor een konijn is onbeperkt hooi, brokjes (Science selective, hope farms trio, of een goedkoper merk, als het maar niet gemengd is) geef je naar gewicht.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .