Rifca Geplaatst: 16 mei 2012 Geplaatst: 16 mei 2012 Ik heb het ooit ergens gelezen maar kan het niet terug vinden...Heeft een konijn nu juist meer of minder kans op het krijgen van een baarmoedertumor wanneer ze ooit een nestje gehad heeft?
ShinLi Geplaatst: 16 mei 2012 Geplaatst: 16 mei 2012 Het heeft geen invloed of een voedster wel of geen nestje heeft gehad. Er is een fabeltje wat vertelt dat als een voedster een nestje heeft gehad de kans of kleiner is, of dat ze geen kanker meer krijgen. Maar dat is gewoon dikke onzin natuurlijk, want dan zouden veel vrouwen bij ons de mens ook geen borst/baarmoederkanker mogen krijgen als ze kinderen hebben gehad. Dat gaat bij ons natuurlijk ook niet op, dus bij konijnen ook niet. Dus niet meer en ook niet minder kans. De kans op het krijgen van kanker ligt waarschijnlijk gewoon in de genen. Ik heb drie weken geleden 3 voedsters laten castreren, helaas hadden 2 al baarmoederkanker, en het zijn ook nog zusjes.
Rifca Geplaatst: 18 mei 2012 Auteur Geplaatst: 18 mei 2012 Hmm dacht zoiets gelezen heb hebben, niet dat dat direct iets zecht natuurlijk.Of is het misschien zo dat de casteratie andere risico's heeft?
Dollie Geplaatst: 18 mei 2012 Geplaatst: 18 mei 2012 Ik heb er een tijdje terug een onderzoek over gelezen en daarin werd aangegeven dat het risico niet kleiner of groter is voor voedsters die al eens één of meerdere nesten gehad hebben.Ik heb wel eens begrepen (maar niet ondersteund met betrouwbare bronnen) dat zolang een konijn met regelmaat nesten krijgt, het risico wel kleiner is. Maar ja dat wil je ook niet natuurlijk.Ook castratie heeft risico's, maar voor een gezond konijn die door een kundige dierenarts geopereerd wordt met de juiste narcose valt dat enorm mee.
Rifca Geplaatst: 18 mei 2012 Auteur Geplaatst: 18 mei 2012 Uhmm nee Jasmijn mag vanaf nu genieten van een heerlijk leven zonder hard te moeten werken. Naja nog een paar weken voor kleine benjamin zorgen natuurlijk.Een nestje ben ik ook niet bang voor dat dat gebeurt maar na het gedoe met Bunnie vind ik die tumoren wel eng. Bunnie was al 8-ish en dat is een erg zware en spannende tijd geweest met de operaties. Overigens is bunnie nu bijna 2 jaar later nog steeds een enthousiast en blij konijn, het was dus zeker de goede keuze! Bij WP hebben ze een narcose die veiliger is en naja de konijnkundigheid daar vertrouw ik ook wel op , maar ja het blijft een risico. En wil je zo veel mogelijk verdiepen in die risico's voor ik een definitieve keuze maak.Heb er dus ergens iets over gelezen wilde dat graat herlezen hoe het nu zat... @Dollie heb jij toevallig een link naar dat onderzoek waar jij het over hebt in je post?
Dollie Geplaatst: 18 mei 2012 Geplaatst: 18 mei 2012 Ik heb al even gekeken maar ik kan het zo gauw niet terug vinden, sorry.. Ik ga zo nog even voor je zoeken. Het was sowieso geen Nederlands onderzoek.
Rifca Geplaatst: 18 mei 2012 Auteur Geplaatst: 18 mei 2012 Ga zelf nog wel even googlen ook.Tenminste als het dan wel in het Engels is, anders wordt het lastig
Dollie Geplaatst: 18 mei 2012 Geplaatst: 18 mei 2012 Hahah ja het was in het Engels, ik weet alleen niet of het ook een Engels onderzoek was volgens mij wel.
Petradhd Geplaatst: 18 mei 2012 Geplaatst: 18 mei 2012 Het heeft geen invloed of een voedster wel of geen nestje heeft gehad. Er is een fabeltje wat vertelt dat als een voedster een nestje heeft gehad de kans of kleiner is, of dat ze geen kanker meer krijgen. Maar dat is gewoon dikke onzin natuurlijk, want dan zouden veel vrouwen bij ons de mens ook geen borst/baarmoederkanker mogen krijgen als ze kinderen hebben gehad. Dat gaat bij ons natuurlijk ook niet op, dus bij konijnen ook niet. Dus niet meer en ook niet minder kans.Er is inderdaad geen enkele reden om aan te nemen dat voedsters meer of minder kans hebben op baarmoederkanker na het krijgen van een nestje, maar de link met mensen klopt niet. Vrouwen hebben namelijk wel degelijk meer kans op borstkanker als ze nooit kinderen hebben gehad en juist (iets) minder kans op baarmoederhalskanker. Dat laatste is trouwens niet omdat kinderen krijgen op zich het risico op baarmoederhalskanker vergroot maar omdat baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door een virus dat via seksueel contact wordt overgedragen (jaja, baarmoederhalskanker is een SOA ) en in de groep mensen die nooit kinderen hebben gehad zitten heel wat meer maagden dan in de groep mensen die wel een of meerdere kinderen hebben gebaard. Maar goed, dat is allemaal theoretisch gezwets :mdr:
Aanbevolen berichten