Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op mijn balkon heb ik 3 konijntjes rondhupsen.

Nu besteed ik erg veel aandacht aan de beestjes. Ik kan erg bezorgd zijn want Nessi heeft EC gehad en ik ben altijd bang voor terugvallen of andere kwalen.

Het viel mij opeens op dat 1 van hen wat lichte plekken in haar vacht had. Ook liet het haar rond die plekken erg snel los. Ik op Internet wat rondgezocht, en ik las daar over vachtmijt. Dus ik heb even goed tussen de haartjes van de konijnen gegluurd en daar waren in de witte stukken duidelijk kleine streepjes te zien die door de vacht kropen.

Ik heb meteen de dierenarts gebeld en morgen ga ik met 1 van de konijnen naar de DA om het na te laten kijken.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan dit inderdaad vachtmijt zijn? En klopt het dat dit verder goed te behandelen is en niet heel veel kwaad kan?

Binnen hebben we een konijntje zitten van 7 weken. Daarover vraag ik morgen aan de DA advies (en deze is konijnkundig)

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Voor zover ik weet kan je de vachtmijt niet zien.

Mijn konijn had het ook en ik zag geen beestjes lopen. Alleen schilfertjes net als roos.

Mijn konijn kreeg een prikje en na 10 dagen weer een prik. Toen was het snel over en groeide het haar weer weg.

Het kan alleen wel terug komen.

Geplaatst:

Het klinkt inderdaad als vachtmijt. Een van mijn konijnen heeft dat een tijdje terug ook gehad. De dierenarts heeft haar toen eenmalig behandeld met stronghold. Binnen een maand moest het weg zijn en dat was het ook. Ze heeft er verder gelukkig geen last van gehad omdat we er op tijd bij waren. Het schijnt dat als ze het eenmaal een keer gehad hebben en ze zijn er voor behandeld, dat ze het niet snel nog een keer krijgen. Het is trouwens wel erg besmettelijk. Vaak word dan ook aangeraden om de andere konijnen uit voorzorg ook te behandelen en alles goed te ontsmetten.

Geplaatst:

Mijn vriend is met één van de konijnen naar de DA geweest. Nou, die zag niks! En dat terwijl ik echt duidelijke beestjes in hun vacht zie zitten. Heel klein, maar wel duidelijk (heb een spierwit konijn, dus dat is wel goed te zien :P)

Gelukkig heeft mijn vriend toch om stronghold gevraagd, dus nu alle 4 de konijntjes behandeld, en over 4 weekjes even herhalen. Gelukkig hadden ze er nog geen last van, dus we zijn er op tijd bij.

Wel fijn om te horen dat het na zo'n behandeling niet zo snel meer terug komt. Weer een zorgje minder ;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .