Ga naar inhoud

Is er nog hoop?


gingerenmacy

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Mijn lieve konijntje heeft nu al meer dan 2 weken de diagnose ec gekregen. Ik zag op een vrijdagavond dat ze niet goed kon lopen en omviel dus ben zaterdag meteen naar de weekend dierenarts gegaan. Hier heeft ze panacur en baytrill meegekregen. Nu ging het sinds vorige week steeds slechter, kopje helemaal scheef, steeds omvallen. Dus ben naar mijn eigen dierenarts gegaan, die vond haar er heel slecht uitzien en gaf het advies haar in te laten slapen!

Dit wilde ik dus niet! Ze heeft nog levenslust dat zie ik aan haar. Ook wast ze zich nog en eet goed. Hierna gaf hij het advies om haar van haar vriendinnetje te scheiden ivm met eventuele besmettelijkheid.

Ook dit vond ik raar, sinds ze ziek is komt ze het hok niet meer uit en mijn andere konijntje blijft de hele tijd bij haar, hoe kan ik die nou uit elkaar halen!!

Goed dit zat me dus niet lekker en heb hier in de lijst een andere da gezocht waar ik dezelfde dag nog ben geweest, hier kreeg ik duplocilline(injectie) mee en fenbendrops. Nu zit ze alweer bijna een week aan deze medicijnen en ik zie geen verbetering, ik maak me echt veel zorgen om haar. Vind het echt vreselijk om haar zo te zien, het ene moment ligt ze op haar zij zonder op te staan en dan denk ik echt dit gaat niet goed komen. Het volgende moment zit ze weer te schransen, wel met scheve kop, maar toch. :love:Dat geeft me dan weer hoop.

Zo het is een heel verhaal geworden maar weet echt even niet meer wat ik moet doen, heb echt een rotweek achter de rug, ik wil haar niet kwijt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het altijd proberen. Ik heb zelf ook een EC-konijntje gehad. Die was er wat slechter aan toe en heb ik in laten slapen. Maar als jou konijn zelf nog wilt en vecht voor zn leven, gewoon proberen als je dat wilt. ;)

Het advies om de 2 uit elkaar te halen klopt wel. Het is besmettelik via de urine. Aangezien jou andere konijn er de hele tijd bij gezeten heefd.. is dit nu misschien te laat. Misschien dat je die ook preventief kan behandelen? Je kan ze misschien wel uit elkaar halen in 2 kooien naast elkaar zetten? Dan hebben ze wel contact met soortgenootje, maar komen ze niet in contact met elkaars urine.

Het is aan jou of je zelf verder wilt behandelen of niet. Jij kan het beste zien of het konijntje kwaliteit van leven heefd of niet en of het wel zo humaan is om het dier in leven te houden. Maar de behandeling kan erg lang duren. En als ze eenmaal EC gehad hebben, komt dit vaak terug tijdens stress. Dus een bezoek aan de DA, nieuw soortgenootje, verhuizing ect. En zou je het konijntje weer moeten behandelen. Bijv: Verhuizing. Ze raden aan om 2 weken voor, en 2 weken na de verhuizng te behandelen.

Het is helemaal aan jou of je dit wilt of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze niet uit elkaar halen, maar de ander ook 1 maand met fenbendrops behandelen. Het is volgens mij alleen de eerste 6 weken besmettelijk. Ze kunnen het krijgen rechtstreeks van de moeder of via de urine. Alle konijnen zijn drager maar het komt tot uiting door wat Yls al schrijft. Ze hebben vaak veel steun aan elkaar dus ik zou ze samen laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze om deze reden nooit uit elkaar halen, in principe is het kwaad toch al geschied. Daarbij dragen vele konijnen EC al bij zich.

Om eerlijk te zijn zou ik na twee weken toch eens goed overwegen of je dit nog door wil zetten. Bij mijn eerste konijntje met EC was ik er heilig van overtuigd dat hij het zou gaan halen. Sloeg nergens op, want er was alleen maar achteruitgang. Maar ja, je bent dag in, dag uit met dat beestje bezig, je ziet het verschil tussen dag 1 en dag 20 niet zo want het is voor jou geleidelijk gegaan.. De positieve momenten maken je ontzettend blij.. Mijn konijntje heeft uiteindelijk zelf de keuze gemaakt, is rustig in mijn armen overleden. Toevallig had ik van de eerste en het begin van de laatste week een filmpje. Het eerste filmpje valt nog wel mee, maar het laatste filmpje.. Doet me nog altijd pijn als ik bedenk dat ik hem nog zo lang door heb laten gaan.

Ik wil niet zeggen dat jij jouw konijntje op moet geven, absoluut niet. Maar probeer wel om objectief te kijken. Dat is ontzettend moeilijk, ik zou dat ook niet alleen doen maar samen met je dierenarts. Heel veel succes met haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ver je nog moet gaan is eigenlijk alleen door jou te beoordelen. Jij kunt zien of het nog te doen is voor je konijn en of ze erg lijdt.

Ik vraag me wel af hoe veel kans op beterschap er is, als je na 2 weken geen verbetering ziet. En voor mijzelf zou omvallen en tollen niet acceptabel zijn bij mijn konijnen.

Overleg nog eens met een dierenarts waar je wel vertrouwen in hebt. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 3 ervaringen met ec. 1 konijntje daar is het goed meegekomen. Ze heeft nog een klein beetje een scheef kopje maar dat is minimaal. De andere 2 heb ik moeten laten inslapen. Beide hadden het kopje helemaal scheef en bij 1 was het oog hierdoor beschadigd. Deze kon alleen nog maar staan als hij de steun van zijn huisje had. Eten deden ze super en dat maakt het ook zo moeilijk want beide hadden ze in mijn ogen geen konijnwaardig leven meer maar doordat ze zo goed aten (en bijkwamen) wordt het heel moeilijk een beslissing te nemen. Achteraf gezien zijn we bij beide konijntjes te lang doorgegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!!

Hier is nog steeds niet echt een verbetering opgetreden, helaas.

Morgen ga ik de dierenarts weer bellen om te overleggen, de keuze wat nu te doen vind ik echt heel erg lastig!

Ik wil haar nog een kans geven om hierbovenop te komen, er is nu geen verbetering maar misschien komt dat nog?

In elk geval is er ook geen achteruitgang. Ze is wel weer meer gaan eten en wilt ook weer graag snoepjes.

Ik weet ook wel dat ik realistisch moet zijn, als ze helemaal niet meer vooruitgaat dan kan dit natuurlijk niet meer, maar ergens hoop ik het nog zo!!

Wel heb ik besloten ze bij elkaar te laten, ze hebben heel veel steun aan elkaar en ginger is nu echt enorm lief voor haar. Ik zal idd even met de da overleggen om haar ook mee te behandelen, ze heeft het zelf ook gehad, weet niet of dit uitmaakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een week kun je nog niets zeggen. Maar wat voor een dosis krijgt hij?

Kan hij eventueel ook nog Metacam erbij krijgen.

Ik kan natuurlijk geen advies geven ben geen dierenarts en heb het konijntje ook niet gezien maar soms heeft het even een tijdje nodig. IK heb wel eens 6 weken moeten behandelen.

Goed dat je ze bij elkaar laat. Je moet de andere behandelen met panacure / fenbendrops dat is het belangrijkst.

Ik wens je heel veel sterkte met je konijntje. EC is een rotziekte.

Knufels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb idd bij het konijntje dat het gered heeft binnen 2 weken verbetering gezien. Bij de andere 2 verbeterde er nauwelijks iets, eigenlijk verbeterde het niet maar je wilt het zo graag zien dat je in iets heel ienie mini een verbetering ziet waardoor je doorgaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief dat jullie naar haar vragen!

Aangezien ze in de afgelopen week veel beter was gaan eten, wilde de da nog doorgaan met de medicijnen,

echt veel vooruitgegaan is ze niet, ik vind zelf wel dat ze meer rechtop zit maar dat kan ook komen omdat ze eraan went.

Verder zag ik wel dat sinds gisteren haar oogje niet meer heen en weer gaat, dus dat lijkt me op zich wel goed.

Ga deze week weer even met de da overleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hallo, hier nog even een update over macy.

Inmiddels zijn we weer een paar weken verder en zijn we overgegaan op een andere antibiotica aangezien de eerste 2 niet aansloegen.

En eindelijk is er verbetering!!! Ik ben zo blij!!

Ik heb echt serieus overwogen een paar weken geleden om haar in te laten slapen, maar ik kon het niet, ze at nog zo goed.

Haar ogen staan nu helemaal stil, ze kan zich wassen zonder om te vallen, ze valt eigenlijk bijna helemaal niet meer en eerst alleen maar. Ook staat haar koppie al een stuk minder scheef en pikt ze broodjes van ginger. Lopen gaat nog niet zo heel goed maar daar zijn we mee aan het oefenen. We zijn er nog niet maar het begin is er. Maandag weer naar de da, kijken wat hij erover zegt. Ik ben zo trots op mijn kleine vechtertje!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .