Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo mede BBers!

Even een vraagje. Ik heb mijn buitennijnen nooit gewogen, ze zitten lekker in hun vel, en krijgen voldoende hooi/groente/bix. Nu heb ik echter een jonge Vlaam, die binnen zit vooralsnog. Ik weet nog niet of ik haar(?) ga koppelen met de groep, die is nu zo mooi stabiel en bestaat al uit 3 ex-rammen en 1 voedster.

Maar goed, ik heb Roosje vandaag gewogen, en ze weegt nu 800gram, ze is nu zo'n 8 weken.. is dat een beetje een normaal gewicht? Roos krijgt onbeperkt hooi, 1x per dag een soepkom groente (meestal 1/2 stronk witlof en flinke hand gesneden andijvie, ter afwisseling af en toe een partje appel/1/2 wortel), en 's avonds een half ikea kinderbakje (die gekleurde) bix.. Geen idee of ik dat goed doe, en of ze dus genoeg groeit! Iemand hier meer ervaring mee??

Geplaatst:

Voor een Vlaam is ze veel te licht, maar ik denk dat het, het konijntje in je profiel is en dat is ook geen Vlaam. Ook nog twijfel of het ooit formaat Vlaam zal worden, dat is afhankelijk van de leeftijd op de foto's.

Ze moet nu toch wel mits echt Vlaam op 1,5 a 2 kilo zitten.

Hoeveel is een half ikea kinderbakje in grammen?

Geplaatst:

Hier kan je een tabel downloaden van een Vlaamse Reuzenfokker die ieder konijn ieder week weegt, om een beetje een idee te krijgen: http://www.vlaamse-reus.nl/#/groei/4559069428 (even op de link klikken).

Zoals je ziet weegt hij pas vanaf 10 weken maar dat ga je dan toch nooit halen dat gewicht, dus of je konijn is zwaar ondervoed of je hebt geen echte Vlaam (dat laatste lijkt me het waarschijnlijkst, waar heb je hem vandaan en wie vertelde je dat je een Vlaamse Reus hebt?).

Ik denk dat ik wel weet welke Ikea-bakjes je bedoelt maar het is lastig te zeggen of dat genoeg eten is want het ene merk voer is veel lichter dan het andere merk voer en dan moet je dus andere hoeveelheden geven om toch het juiste aantal grammen te geven.

Om je misschien een richting te kunnen geven:

Mijn konijn heeft een Vlaamse Reus als moeder en een groot konijn als vader en die woog met 10 weken al 1,5 kilo, ik vraag me af of je dat al gaat halen. Met die 10 weken zei de dierenarts dat hij dacht dat hij tussen de 4-5 kilo zou worden. Hij is nu met 20 weken 3,5 kilo en ik denk dus dat er nog wel een kilo bij gaat komen, dus de inschatting lijkt me juist. Ik hoop dat je daar iets mee kan om het uiteindelijke gewicht van je konijn een beetje in te kunnen schatten en hem dus te kunnen voeren naar behoefte, waarbij je denk ik uitkomt op zo'n 75 à 100 gram per dag. Hoewel de mijne geen 100 gram eet hoor.

Geplaatst:

Ik heb dit konijn gekregen (al in eerder topic iets over verteld) en de gulle gever vertelde me dat het een Vlaam was, de ouders zaten erbij en dat waren Vlamen(zeiden de eigenaars). Nou schat ik alleen nog steeds de gulle gever niet in als een konijnenkenner, dus ik vertrouw er niet te veel op, maar die enorme oren ken ik dan weer niet bij dwergen oid.. ik vind in elk geval dat ze nou niet echt heel groot was, toen ik haar kreeg (met 5 weken:( ) paste ze in 1 hand, en woog ze niks, net een zakje botjes.. Brok vind ze niet echt lekker, ze laat vaak wat staan, hooi en groente is ze dan wel weer gek op! Nou ja, ik wil toch volgende week met haar naar de DA (geslachtsbepaling en checkup) dus dan vraag ik het daar ook nog maar even!

Geplaatst:

Ik heb nog even de foto's bekeken, maar een Vlaamse Reus is het sowieso niet, die zijn niet bont, het kan wel een kruising met een Lotharinger zijn, al vind ik de oren vrij kort op 5 weken. Wellicht heb je een recente foto? Mijn Vlaamse 75% x Lotharinger 25% hebben ook een achterstand doordat ze een week met de fles gevoed zijn, maar zijn nu echt richting die 1,5 kilo aan het gaan met 7,5 week. Het hoeft dus niet te betekenen dat ze te licht is, maar gewoon geen Vlaam is. Wellicht een zogenoemd boerenkonijn die worden rond de 4 kilo en zijn vaak bont. Die kunnen hun natuurlijk al enorm groot vinden..

Geplaatst:

heb vanavond even eten gewogen, Roos krijgt 75 gram bix per dag, en dus onbeperkt hooi en schaaltje groente/ Mijn buitennijnen (dwergen) krijgen met z'n 4en in totaal 150 gram bix per dag, een bord groente en onbeperkt hooi.

Geplaatst:

Nou dat klinkt prima, gelukkig dat je je geen zorgen hoeft te maken of ze wel genoeg eet of te licht is want het is duidelijk geen Vlaam.

Hazel heeft ook van die grote oren hoor, dus dat zegt niets over dat het een Vlaamse Reus is maar het zal er wel ergens inzitten maar ze is veel te klein om een Vlaam te kunnen zijn en inderdaad de kleuren kloppen ook niet.

Denk inderdaad wat Aniek zegt, zo'n boerenkonijn van 4 kilo is het misschien, als je ziet hoe klein ze is misschien nog net niet eens de 4 kilo. Een mooi, wat groter konijn krijg je dus, ook leuk toch?

Geplaatst:

Al was ze een mislukt vuinisbakkenrasje met maar 3 pootjes (ja sorry, je begrijpt me wel:mdr:) dan nog ben ik dolgelukkig met haar!! Het is een heel bijzonder konijn:love:

Geplaatst:

toch blijf ik nieuwsgierig naar de ouders van ons hartveroveraarstertje (leuk galgjewoord;) ) dus heb achterhaalt waar ze wegkomt, en gevraagd of ik een foto mag van de ouders, gewoon omdat ik nieuwsgierig ben. Zal mij benieuwen!

Verder mag hier wel een slotje op, mijn vraag is wel beantwoord!

Geplaatst:

Wel de foto posten he ;) En vraag even het gewicht van de ouders, want als ze wel rond de 4 kilo gaat worden mag ze toch 100 gram biks op een dag. Ik denk dat ze wel rond de 4 kilo kan worden, maar ja dat is even aftasten...

Geplaatst:

Ik heb net ook even je topic gelezen over toen je haar kreeg, wat een sneu verhaal zeg. Grappig, je bent 1 dag voor mij jarig maar ik vierde mijn verjaardag dit jaar ook op tweede paasdag. Gelukkig heb ik geen dieren gekregen :P

Ik begrijp inmiddels dat je haar niet meer weg gaat doen als ik je nu zo hoor?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .