Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb vorgige week mijn nijntjes laten inenten met de nieuwe entstof.

na de enting geen problemen gehad gelukkig en iedereen bleef lekker eten en bleef vrolijk.

Tot afgelopen maandag.......toen merkte ik bij Cupido een kleine verdikking bij een oogje.

Was niet rood, randen waren verder niet dik, gewoon klein bultje/verdikking. Wel meteen alles gecontroleerd: oren, andere oog, geslachtsdeel, rest van het lichaampje. Meteen contact gezocht met da en was gelukkig mijn eigen die dienst had. uitgebreid besproken en zouden het even afwachten, en desnoods later toch afspraak maken ( leek nu echt niet noodzakelijk, gezien de hele situatie). cupido was heel levendig, nog lekker rondgerend in de tuin en binkies gemaakt. At nog goed , dus leek allemaal nog goed.

Volgende ochtend.......wat lusteloser, dus meteen afspraak bij dierenarts gemaakt want nu wilde ik dat voorkomen dat ik iets anders over het hoofd zou zien.

Bleek dat hij ook al 2 kleine bultjes op de oren had ( zelf achter gekomen voordat ik bij da was...) en 2 kleine bultjes op de neus, dus lichtelijk verontrust want 1+1 .........

Bij de dierenarts compleet onderzocht, extra da nog erbij gehaald omdat ze zeker wilden zijn niks over het hoofd te zien. Was geen myx gelukkig ( ja daar zat ik al mee in gedachten...) en voor een entingsreactie eigenlijk best heftig. Nu was de entingsbult ook vrij heftig dus zou het wel verklaren waarom cupido die klachten erbij had.

Ben nu onder (strenge) controle en toezicht van da. Ene oogje waar alles begon lijkt al rustiger te worden gelukkig, 2 bultjes op het oor lijken ook al wat tot rust te komen, andere oogje waar de randen wat verdikt waren, lijkt ook weer af te zwakken. Maar ik blijf ongerust zoals de meesten denk ik wel, zullen begrijpen.

Cupido wodt nu gedwangvoerd want hij eet stukken minder, en dat gaat gelukkig wel goed. krijgt antibiotica, ontstekingsremmers en pijnstilling en ik geef hem ook wat ciseral om die darmpjes wel een extra steuntje te geven.

maar is er nog iemand die evt zo`n reactie op de enting heeft meegemaakt?

De klachten die cupido heeft lijken in een heeeeeele lichte vorm op wat klachten die bij myx voorkomen namelijk. Oogjes, bultjes in oren en op neusje.

De rest is allemaal nog goed, nog steeds geen verdikking bij geslachtsdeel, geen tranende oogjes, geen rode oren of verdikt. En geloof me, na iedere dwangvoeding controleer ik alles weer opnieuw.

Ben benieuwd of er nog meer zijn of dat dit slechts een samenloop van omstandigheden is, dat Cupido al iets onder de leden had wat wij met gedrag of onderzoek niet konden zien.

Het blijft rot om mijn lieve kleine kereltje zo te zien, maar ik heb samen met hem afgesproken dat dit allemaal heel snel goed komt en ik kom mijn belofte altijd na :yes:.

Hebben jullie evt nog tips hoor ik die ook graag want alle hulp naats de hulp van de da is welkom.

• Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Aanvulling op bericht: Dierants gaat al contact zoeken met fabrikant om te informeren of dit een reactie kan zijn op de enting,want in bijsluiter stond dit niet vermeld, dus als daar iets uitkomt laat ik jullie dat wel weten.

En cupido zit nu lekker binnen bij mij ( voordat ik die vragen krijg :mdr:)

Geplaatst:

Ik schrik hier enorm van, ik heb namelijk gister bij Puk óók een bultje ondekt op haar oog.

Ze gedraagt zich verder gewoon, dus ik dacht even in de gaten houden maar.

Merk verder niets van lusteloosheid of slechter eten, maar ga haar nu extra in de gaten houden.

Ik ga haar zo gelijk verder goed bekijken en bevoelen.

Geplaatst:

Lijkt me toch wel een lichte myxomatose besmetting. Incubatietijd van myx is een paar dagen tot 2 weken dus kan best van de enting komen.

Geplaatst:

hier zijn ze vorige week donderdag ingeent.

tot nu toe zie ik nog niks vreemd.

de dierenarts vertelde mij wel dat ik niet moet schrikken als ze op de plek van de injectie een dikke bult gaan krijgen maar hij heeft niks verteld over de rest van het lichaam of ogen.

Geplaatst: (aangepast)

"pluis04" :Nee dat staat ook niet vermeld in de bijsluiter dus mijn da vond dit ook raar. Maar de oogjes lijken nu wat rustiger te worden gelukkig en vanmiddag kwam weer een beetje leven in cupido.

"Lonja / dieroppas.nl: Ja ze hebben cupido onderzocht en zoals hij uitzag, en de klachten die hij had, gaf de da aan dat ze niet aan myx besmetting dacht. Dat had vaak een ander, agressiever verloop......

Ze hebben dit jaar al enkele konijnen gehad , vertelden ze laatst, dus ik ga er dan echt wel van uit dat een kk da weet hoe myx uitziet :yes:. Maar in mijn achterhoofd speelt het wel mee hoor....

Het verslechtert ook niet echt en myx is toch een vrij agressieve ziekte.....

Mij leek het ook een lichte vorm van myx maar dan inderdaad meer als reactie op de enting als de ziekte zelf, als ik de fotos zie van besmette konijnen. Nou dan valt dit echt 200% mee.

"

jrjsieben" : Het was inderdaad schrikken , want je denkt meteen daaraan als je de ogen ziet , onbewust.

Het feit dat het iets lijkt te kalmeren geeft me wel een beeeetje rust terug, en morgen de extra controle voor het weekend bij de da.

aangepast door rabbitmams_miriam
Ik schrik hier enorm van, ik heb namelijk gister bij Puk óók een bultje ondekt op haar oog.

Ze gedraagt zich verder gewoon, dus ik dacht even in de gaten houden maar.

Merk verder niets van lusteloosheid of slechter eten, maar ga haar nu extra in de gaten houden.

Ik ga haar zo gelijk verder goed bekijken en bevoelen.

Ik zag het ook aan een verdikking op de onderste rand, maar was verder niks aan te zien, niet rood, geen rommel, geen traanoog.

Bij verder controle had ze kleine bultjes bij de oortjes. Ook niet rood , geen verdikking van het oortje.

Ik zou morgen een terugkoppeling krijgen van het contact met de fabrikant.

als het blijkt dat dit een reactie kan zijn, meld ik dat wel want dan lijkt me dit toch echt wel wat wat ze zouden moeten vermelden in de bijsluiter.

De rest van mijn nijntjes hebben nergens last van....nog niet eens een bult op dit moment...( effe afkloppen)

Geplaatst:
"Lonja / dieroppas.nl: Ja ze hebben cupido onderzocht en zoals hij uitzag, en de klachten die hij had, gaf de da aan dat ze niet aan myx besmetting dacht. Dat had vaak een ander, agressiever verloop......

Ze hebben dit jaar al enkele konijnen gehad , vertelden ze laatst, dus ik ga er dan echt wel van uit dat een kk da weet hoe myx uitziet :yes:. Maar in mijn achterhoofd speelt het wel mee hoor....

Het verslechtert ook niet echt en myx is toch een vrij agressieve ziekte.....

Mij leek het ook een lichte vorm van myx maar dan inderdaad meer als reactie op de enting als de ziekte zelf, als ik de fotos zie van besmette konijnen. Nou dan valt dit echt 200% mee.

Ja natuurlijk is een echte myxomatose besmetting veel agressiever, maar een enting bestaat gewoon uit de stof die in het virus zit. Dus dat het niet zo'n agressief verloop heeft lijkt me logisch ja, anders zouden ze er meteen bij neervallen na het inenten.

Wat mij dus veel logischer in de oren klinkt is dat de weerstand van het konijn niet goed is geweest op het moment van enting en dat daardoor de Myxomatose toch door het afweersysteem heeft kunnen breken en je nu dus een lichte variant hebt.

Of die nu licht is of de gewone maakt niet uit, myxomatose is myxomatose lijkt mij?

Je zou mij niet wijsmaken dat dit zomaar is, dat konijnen zoiets wel vaker hebben, of er moet een goede andere verklaring komen.

Mijn konijn had overigens anderhalve week of zo na enten ook een bultje op zijn oor wat nogal op een myxoom leek, de harde grotere zwarte korst is eraf gevallen maar er blijft toch wel een hard plekje te voelen en te zien. Het is nu al 2 maanden, en gaat niet weg, maar verder is er ook niets anders geweest dan anders. Aangezien hij volgende week toch naar de dierenarts gaat vraag ik dan meteen of ze ernaar willen kijken.

Geplaatst:

Lijkt me schrikken zeg!

Maar ik vraag me af... Kan het niet zijn dat het konijn net voor de enting of na de enting zou geprikt kunnen geweest zijn door een besmette mug terwijl het vaccin nog niet helemaal zijn werk doet maar het virus zo toch verzwakt wordt? Op die manier kan het ook zijn dat het niks met de enting zelf te maken heeft, of teminste, dat het geen reactie is op de enting...

Geplaatst:

Dat is zeker schrikken, maar het kan theoretisch heel goed.. Zoals eerder gezegd krijgt het konijn de verzwakte versie van de ziekte binnen. Als de afweer van het konijn om welke rede dan ook (ziekte, stress etc) minder is, dan kan het konijn dus gewoon de ziekte krijgen. Het ene konijn krijgt het dan erger als een ander konijn.

Mijn konijnen hebben tot nu toe nergens last van (even afkloppen).

Dat is zeker schrikken, maar het kan theoretisch heel goed.. Zoals eerder gezegd krijgt het konijn de verzwakte versie van de ziekte binnen. Als de afweer van het konijn om welke rede dan ook (ziekte, stress etc) minder is, dan kan het konijn dus gewoon de ziekte krijgen. Het ene konijn krijgt het dan erger als een ander konijn.

Mijn konijnen hebben tot nu toe nergens last van (even afkloppen).

Was ook schrikken hoor....je ziet meteen de ergste scenarios voorbij komen omdat je zoveel leest daarover........

Ja Nicky_the: , daar ga ik ook van uit, maar onderzoek of zijn gedrag wezen nergens op. Dus als er iets gesluimert heeft, was het helaas niet te traceren voordat hij de enting kreeg. Hopen maar dat het bij deze milde klachten blijft en niet erger wordt :bounce:

Maar wat wordt je dan nog allerter op de rest op evt symptomen :s. Gelukkig nog steeds niks te zien ( en ik klop de hele dag al op hout :whistle2:)

Het lastige bij konijnen is dat ze pas wat laten merken als de ziekte ver gevorderd is. Dit heeft weer met hun natuur instinct te maken (prooi). Het enten van dieren brengt altijd risico's met zich mee, maar het enten van konijnen (en andere prooi dieren) brengt in mijn ogen nog meer risico's.

Heeft je konijn eerder last van een entknobbel ed gehad? Sommige dieren zijn altijd al gevoelig voor entingen.

aangepast door Nicky_the
Geplaatst:

Ik hoor vaker verhalen van konijnen die ziek worden na die nieuwe enting. Ik heb hier thuis als opvang ook konijntjes gehad die ziek zijn geworden na de enting. Ik heb er zelfs 1 gehad die overleden is daarna. Die bleek uiteindelijk EC te hebben, dat waarschijnlijk opspeelde door de stress en verlaagde weerstand.

Maar ik hoor hier in de buurt meer mensen. Ik denk dat de enting ook niet helemaal optimaal is. Wat heel goed zou kunnen aangezien het nieuw is. En zoals Nikcy_The al zei, de enting is een verzwakte versie van de ziekte..

Geplaatst:
Ik hoor vaker verhalen van konijnen die ziek worden na die nieuwe enting. Ik heb hier thuis als opvang ook konijntjes gehad die ziek zijn geworden na de enting. Ik heb er zelfs 1 gehad die overleden is daarna. Die bleek uiteindelijk EC te hebben, dat waarschijnlijk opspeelde door de stress en verlaagde weerstand.

Maar ik hoor hier in de buurt meer mensen. Ik denk dat de enting ook niet helemaal optimaal is. Wat heel goed zou kunnen aangezien het nieuw is. En zoals Nikcy_The al zei, de enting is een verzwakte versie van de ziekte..

Ja het blijft altijd een risico, maar ja welk risico is groter dan, wel of niet inenten. Ik hoop dat cupido snel herstelt hiervan en dat het niet erger wordt.

Geplaatst:

Bah, ik krijg de zenuwen van dit alles en loop 10 x extra naar achter om te kijken of alles goed is.

Heb Puk van top tot teen bekeken, maar ontdek verder niets vreemd.

Hopelijk blijft dit zo, ze is tenslotte de jongste niet meer.

Puk heeft jaren geleden eens één keer flinke bult op de plek van het enten gehad, daarna nooit meer.

Wacht met spanning af naar het antwoord van de fabrikant hierop, maar ben er niet gerust op.

Geplaatst:
ja beppie had ook een klein bultje bij haar rechteroog en het oog traande, en ik heb een keer een soort korstje gezien bij haar, had geen idee waar dit vandaan kwam

Da's dus al nummer 3 ondertussen.

Ben wel blij te lezen dat jouw konijn verder niet ziek is geweest en het weer over is.

Geplaatst:
Lijkt me schrikken zeg!

Maar ik vraag me af... Kan het niet zijn dat het konijn net voor de enting of na de enting zou geprikt kunnen geweest zijn door een besmette mug terwijl het vaccin nog niet helemaal zijn werk doet maar het virus zo toch verzwakt wordt? Op die manier kan het ook zijn dat het niks met de enting zelf te maken heeft, of teminste, dat het geen reactie is op de enting...

Mmmm dat lijkt me niet eigenlijk omdat het dan juist nóg meer virus is dan een konijn normaal binnenkrijgt...Beetje hetzelfde effect als dat je niet je konijnen nog gauw moet gaan inenten als er 1 het heeft omdat ze dan juist nog erger ziek gaan worden als ze het al via normale besmetting binnenkrijgen.

Geplaatst:
Bah, ik krijg de zenuwen van dit alles en loop 10 x extra naar achter om te kijken of alles goed is.

Heb Puk van top tot teen bekeken, maar ontdek verder niets vreemd.

Hopelijk blijft dit zo, ze is tenslotte de jongste niet meer.

Puk heeft jaren geleden eens één keer flinke bult op de plek van het enten gehad, daarna nooit meer.

Wacht met spanning af naar het antwoord van de fabrikant hierop, maar ben er niet gerust op.

Was niet de bedoeling om je zo ongerust te maken :$.

Controle is nooit erg, en de rest van mijn nijnen, zoals ik al eerder zei, hebben echt geen ent-bult , helemaal niks als bijwerking gehad tot nu toe. Cupido heeft misschien inderdaad wat mindere weerstand gehad waardoor hij nu wat klachten heeft. Ben vanochtend bij da geweest maar die had nog geen terugkoppleing van de fabrikant gekregen helaas. Positieve is dat de oogjes een stuk rustiger zijn, bultjes op de oortjes lijken "uit te drogen" ( zo ziet het er een beetje uit), ent-bult is al kleiner aan het worden en de bultjes op de neus zijn ook al kleiner, dus hopen dat we nu alleen nog maar verbeteringen blijven zien en de bultjes in de oortjes ook eindelijk niet nog meer worden en gaan verdwijnen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .