Ga naar inhoud

Dood konijntje, ziekte of toch wat anders?


Lonja

Aanbevolen berichten

Zoals Dollie het noemt woon ik midden in een konijnendorp. :P

Er staat een oude vervallen kippenschuur hier in de moestuin en die is eergisteren gedeeltelijk leeggeruimd. Daarbij is een konijnenhol aangetroffen en nu bleek er vandaag een dood konijntje met zijn koppie net buiten het hol te liggen.

Dus ja, die kan ik daar natuurlijk niet zo laten liggen in het konijnendorp dus ik heb hem begraven.

Ik heb handschoenen aangetrokkken, die achteraf weggegooid en daarna mijn handen goed gewassen en schone kleren aangedaan, ook al heb ik het konijntje alleen met de handschoenen aangeraakt. Mijn laarzen die ik aanhad heb ik buiten het huis weer uitgedaan en in de stal laten staan. Zal wel goed zijn toch? Denken jullie dat hij ziek is geweest? Ik zag bij het hol alleen sporen van een volwassen konijn en het konijntje zag er gezond uit, geen verwondingen, niet mager. Waar zou hij door overleden kunnen zijn? Ik denk dat hij ongeveer 4 weken was of misschien 5?

Zou zijn moeder hem verlaten kunnen hebben doordat de schuur werd leeggeruimd? Kan hij dan al zo snel doodgaan? Kunnen er nog meer konijntjes in het hol achtergebleven zijn? Ik kan het niet openmaken want er liggen hele zware houten balken overheen. Of zouden ze met deze leeftijd eigenlijk moeten kunnen overleven?

Wat denken jullie? Het is echt heel zielig wel hoor, zo lief zo'n minikonijntje.

dscf6274.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je :) Fijn om te horen dat hij voor zichzelf zou moeten kunnen zorgen. Ik heb nu de hele tijd een beetje een naar idee over dat er misschien nog hongerlijdende jonge konijntjes in het hol in de schuur zitten, maar dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken. Ik zou er niet mee kunnen leven als er konijntjes in mijn schuur dood liggen te gaan, ook al zijn het wilde konijntjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit toch te dubben om bij de ingang van het hol wat biks of hooi neer te leggen. De moeder is hem vast en zeker gesmeerd nu haar nest per ongeluk verstoord is. Ze moeten toch nog melk hebben op deze leeftijd? Zou ik eventuele andere kleintjes helpen door biks neer te leggen of zou een wild konijntje daar niet tegen kunnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit konijntje is zeker al 4 weken. Er is dus een kans dat de moeder al een 2e nest heeft en dus niet meer voor dit nest zorgt. Ze moeten dan al voor zichzelf kunnen zorgen. Ik denk dat ze zouden moeten kunnen overleven zonder hulp. In de natuur krijgen ze ook geen hulp van mensen. Maar het kan geen kwaad lijkt me...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net inderdaad hooi bij het hol gelegd :) Omdat er nog pootafdrukken van een volwassen konijn in het zand stonden buiten, daar waar ze naar binnen kunnen, weet ik zeker dat er nog niet zo kort geleden een volwassen konijn is geweest, anders was dat weggespoeld door de regen. Gisteren heeft het nog hard geregend dus dat doet me denken dat dat de moeder is en dat die er gisteren voor het laatst geweest is, maar de boel misschien niet meer vertrouwde omdat het nest verstoord is geweest en niet naar binnen is gegaan.

Ben benieuwd of het hooi morgen weg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heeft het iets op hem gekregen of heeft hij een paniekaanval gekregen door allemaal die onbekende geluiden.

Weet je wat ook nog kan doen : met een harkje het zand voor het hol even harken, zo echt fijn. Dan weet je daarna zeker wat er in en uit gegaan is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het is niet zo best. Hooi was niet weg en het had geregend maar geen nieuwe pootjes in het zand. Ik dus binnen in de schuur harken bij de ingang van het hol, en ik stuitte op een plukje vacht. Lag er vlak onder het zand nog een dood baby-konijntje :(

Gewoon helemaal begraven! Ik hoop niet levend. Uitgegraven en een betere begrafenis gegeven.

Overigens weet ik nu dat de jongens die de schuur uitruimden het eerste konijn al dood in het hol gezien hadden (handig dat ze dat even vertelden) maar goed, het kwam dus denk ik niet door het uitruimen.

Vreemd verhaal dus. Ik snap niet goed wat hier gebeurd is. Ziekte blijft het waarschijnlijkst, maar dan toch vreemd dat ze zo ongeveer bovenop elkaar lagen bij de uitgang en dus op dezelfde plek dood zijn gegaan, en ook vreemd dat die ene dan helemaal begraven was toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bovenste, die van gisteren dus, lag wel 'open' maar dan dus half bovenop dat begraven jong. Eigenlijk lagen ze vlak achter elkaar, de een dus met de kop uit het hol, de ander iets verder naar voren onder het zand. Heel erg diep lag dat bergraven jonkie niet, ik kwam hem dus al tegen met harken, met zo'n heel klein harkje, is eigenlijk een speelgoedding. Er lag maar 1-5 cm zand op.

Ik snap er ook niet veel van. Laatst aanwezige sporen zijn dus van waarschijnlijk de moeder. Misschien liggen er meer jongen in het hol, maar daar kan ik niet bij. Aangezien deze 2 al minstens sinds woensdag dood zijn vermoed ik dat als er meer zijn deze dood binnen in het hol zullen liggen, of het overleefd hebben en het hol verlaten hebben als ze een beetje slim zijn.

Het is een vreemde situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja bijna wel. Ik wil het ook graag weten, ook vanwege mijn eigen konijn natuurlijk.

Het is ook even door mijn hoofd geschoten, maar ik kan het me niet voorstellen eigenlijk dat het gif is, gezien ze dus in een schuur in mijn moestuin lagen, daar wordt geen gif gespoten, noch door mij noch door de huisbaas.

Verder is er nog een weiland en een bos waar ze kunnen komen. Weiland is ook 100% zeker weten veilig want daar grazen de koeien van een buurman. Hou je het bos over, dat is een particulier stukje grond. Dus die mensen zouden misschien gif in het bos gelegd kunnen hebben. Dat zou ook de volwassen konijnen moeten doden, dus ik zal ze eens goed in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tot nu toe hooguit 6 volwassen konijnen tegelijk gezien, als ik nu naar buiten kijk zie ik er 5. Nummer 6 zal wel ergens tussen wat hoger gras zitten of zo, meestal zie ik ze niet alle 6 tegelijk. Ze lijken me springlevend en kerngezond. Geen gif dus denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vreemd inderdaad dat de volwassen konijnen nog wel allemaal leven.

want als het vergif zou zijn dan zouden die ook dood zijn.

en de jongen waren al te groot om door de moeder gevoed te worden, anders zou je kunnen denken dat de moeder hun achter heeft gelaten en dat ze geen voeding hebben gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en ook met een ziekte zou je verwachten dat de grote konijnen ook dood zouden zijn, al zijn kleintjes natuurlijk wel wat gevoeliger misschien. Dan ook nog dat een konijntje onder het zand ligt en de ander erboven, ook zo raar.

We zullen het waarschijnlijk nooit te weten komen helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .