cottontail Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 hey mensen. Mijn voedster is vanmiddag half twee gecastreerd, om half zes was ze thuis. Ze zit nog steeds in het zelfde hoekje en niks wijst erop dat ze nu al iets gegeten heeft dus ik maak me inmiddels redelijk zorgen.Ze heeft pijnstilling gekregen bij de dierenarts en meegekregen, maar daar hoefde ik morgenmiddag pas mee te beginnen. Daar zeiden ze ook dat ik moest langskomen als het sochtends nog niet goed ging met der dus wrs moet ik nu nog gewoon even aanzien, maar wat vinden jullie? Ik heb dwangvoeding als dat nodig is, maar moet ik daar nu al mee beginnen of het aanzien tot morgenochtend en dan naar de dierenarts gaan als het nodig is. (lastige is dat ik haar dan wel op de fiets in reismand mee moet en het is binnenkonijn dus ook niet echt optimaal). Ik weet sowieso niet meer wat de verhoudingen ook al weer waren van die dwangvoeding etc. Ik had het keer besteld toen ik dacht dat mijn voedster zwanger was voor het geval er iets mis zou gaan met de kleinetjes (uiteindelijk was ze gelukkig niet zwanger). Kan iemand me even snelle tip geven en hopelijk geruststellen??
Reusje Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 Heeft ze bij de dierenarts voeding ingespoten gekregen ?Wat heb je haar gegeven van eten ?
cottontail Geplaatst: 18 april 2012 Auteur Geplaatst: 18 april 2012 dat hebben ze niet specifiek gezegd dus dat zou ik niet zeker weten. Als dat heel normaal is om te doen waarschijnlijk wel, maar anders denk ik het niet. Op dit moment heeft ze beschikkin tot alles wat ze normaal ook eet, hooi, normale bix een paar paardebloemblaadjes wat groente dat ze normaal erg lekker vind enzo. En voor de castratie heeft ze ook gewoon alles gehad.
PaulaW Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 als ze nog echt niets gegeten hebt en je er ook niets in krijgtzou ik zeker wat dwangvoer gevenze heeft dan al bijna 9 uur niet gegetenmocht je haar bij erge pijn niet nog een keer pijnstilling geven dan
Reusje Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 Ja want morgenmiddag pas pijnstiller geven vind ik ook wel lang.Zit ze te knarsen. Wat als je haar bij jou neemt en wat ander groen geeft ?
Elvje Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 Is ze wel wakker? Of redelijk wakker?Dat was de reden waarom mijn voedster eigenlijk niet wilde eten. Pas na 13 uur kreeg ik er af en toe een hapje in. Net op tijd en ook met regelmaat een klein hapje, zodat in ieder geval haar darmen bleven werken. Dat is wel iets om in de gaten te houden, want rond de 12 uur niet eten wordt het spannend.Bij mijn voedster heeft het bijna 36 uur geduurd voor ze echt wakker werd. En verder inderdaad letten op tekenen en signalen van pijn.
cottontail Geplaatst: 18 april 2012 Auteur Geplaatst: 18 april 2012 ik geloof dat ze pijnstiller dosering wel kunnen berekenen hoor bij de dierenarts dus dat zal wel goed zijn. Maar ze is wel wakker (iig elke keer dat ik kijk). Ze heeft gewoon der ogen open en soms beweegt ze ook wel wat, maar blijft wel steeds in het zelfde hoekje zitten en draait zich niet om en gaat ook niet lekker languit liggen ofzo. Ze zit gewoon steeds op der vier poten. Maar misschien probeer ik dan wel wat dwangvoeding voor ik zo naar bed ga.Maar dan moet ik wel weten hoe dat ook alweer moest. Moet ik dat nog mengen met melk of juist water? Hoe heet die site ook al weer waar je die voeding voor jonge konijnen kan bestellen?
cottontail Geplaatst: 18 april 2012 Auteur Geplaatst: 18 april 2012 hm.. heb de site gevonden, maar is die voeding eigenlijk wel goed voor volwassen konijn?
Reusje Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 Die zakjes dwangvoeder moet je mengen met water. Ik zou een konijn nooit gewoon melk geven.
Elvje Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 Je moet geen melk geven! Absoluut niet, volgens mij ook geen melk voor moederloze kleine konijntjes.Heb je geen echte dwangvoer? Science Recovery of hoe heette die andere ook al weerDat maak je aan met water.Maar je kunt ook het poeder of gruis van je biks geven. Mengen met water en je hebt een prutje.Maaike zat trouwens niet de hele tijd met de ogen dicht, ze sliep veel, maar voor de rest staarde ze suf voor zich uit.
Reusje Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 Een potje Olvarit voor de allerkleinste dus enkel met groentjes is ook superhandig.
cottontail Geplaatst: 18 april 2012 Auteur Geplaatst: 18 april 2012 zeg toch ook niet dat ik dat doe. Bij hamsterd meng je wel brinta met kittenmelk, dus ik wist niet hoe dat met konijnen zat. Zou ik nu al met die dwangvoeding beginnen of nog eventjes wachten? En hoeveel moet ik haar dan geven? Een spuitje vol? om alles een beetje aan de gang te houden?Ik ben wel een beetje bang dat het der alleen maar meer stress oplevert. Denk dat dat ze niet eet komt door veel stress en pijn (maar de pijn zou grotendeels opgelost moeten zijn met pijnstillers)
Reusje Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 Je moet haar misschien niet dwingen. Maak eens een papje en zet dit voor haar misschien likt ze het wel op.Ik zou haar wel niet de nacht laten ingaan zonder iets te eten. Dan heeft ze wel heel lang niet gegeten .Kan je de da niet meer bereiken ?
cottontail Geplaatst: 18 april 2012 Auteur Geplaatst: 18 april 2012 ik maak zo wel een papje van der gewone bix en kijk eerst of ze het zelf een beetje begint en dan kan ik altijd nog wat in der bek doen als het nog niet gaat.
Loesss Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 Mijn voedster was ook rond die tijd geopereerd en begon pas ergens rond half 2 's nachts een hapje te eten.Ik heb haar in de nacht wel extra pijnstilling gegeven omdat ik zag dat ze pijn had. Toen ik dat had gedaan en die pijnstilling begon te werken, wilde ze pas weer wat eten. Echt 24 uur later begon ze pas weer met enige regelmaat wat hapjes te nemen.Daarvoor was het elke keer een paar hapjes groenvoer en dan weer lange tijd niks.Groenvoer was trouwens ook het enige dat ze de eerste dagen wilde eten. Ohja, en een olvarit fruithapje. Dat vond ze heerlijk.Ik heb trouwens bewust wat langer gewacht met dwangvoer omdat ik een konijn heb dat mij moeilijk vertrouwt en helemaal panisch wordt als ze vast gehouden wordt. Ze keutelde wel af en toe een paar keutels dus daarom dat ik ook wel durfde te wachten met dwangvoer. Maar als het bij jouw konijn makkelijker gaat, valt het altijd te proberen. Dan heeft ze in ieder geval iets binnen.
pluis04 Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 ik zou voor je naar bed gaat en ze nog niet gegeten heeft wel wat dwangvoeding geven.dan weet je zeker dat ze iets binnen heeft en je kan de wekker mischien zetten om te kijken of ze vanacht zelf wat heeft gegeten.wat bix weg zetten en tellen hoeveel bix er in het bakje zit en dan vanacht weer tellen en dan kan je zien of er wat uit is.
cottontail Geplaatst: 18 april 2012 Auteur Geplaatst: 18 april 2012 Ik heb het net nog even aangekeken maar er gebeurde niet veel. Ze had zich wel op een gegeven moment omgedraaid. Dus ik heb haar toch wat dwangvoeding gegeven ( papje gemaakt van de bix met water). uit zichzelf deed ze er niks mee maar als ik het in der mond spoot begon ze het als een gek op te likken. Ze leek ook niet heel erg gestressed dus dat viel me allemaal mee. Het ging heel fijn en makkelijk. Op een gegeven moment begon ze ook aan de handdoek te knagen en trekken. Er zat weer echt leven in haar toen ik der zo op tafel had staan. Dus ik kan nu met redelijke gerust hart gaan slapen en dan morgen vroeg op om te kijken hoe het gaat. Mijn vader blijft speciaal iets langer thuis van zijn werk voor als we toch naar de dierenarts moeten, maar het lijkt er niet op zo. Ik vind het alleen wel lastig om haar zo bij mijn ouders achter te laten, want morgen moet ik toch echt weer terug naar utrecht waar ik op kamers woon en dan moeten mijn ouders haar de pijnstilling geven enzo. Bedankt voor alle tips! en ik hou jullie op de hoogte van hoe het morgen gaat enzo
Knijnderte Geplaatst: 19 april 2012 Geplaatst: 19 april 2012 Ik ben wel benieuwd hoe dierenartsen dat doen, mijn konijn mocht pas mee naar huis wanneer hij wat gegeten had, anders kreeg hij daar bij de dierenarts dwangvoer. Ik heb bij de dierenarts zijn voer achtergelaten en groenten. Ok, ik heb hem thuis moeten bijvoeren met dwangvoer omdat hij niet genoeg at, maar kreeg tips hoeveel en hoe ik het moest doen. Mijn konijn kreeg 2 maal daags pijnstilling, smorgens en avonds carprofen konijn was 900 gram en moest 2 maal daags 0.5ml caprofen geven. Ik heb mijn konijn wel de speciale dwangvoeding gegeven, ook omdat hij wat ouder is en wel wat extra mocht hebben na de operatie. Ik heb dus de recovery plus gegeven. Als je het niet goed weet altijd even bellen met de dierenarts! Groetjes Eveline
pluis04 Geplaatst: 19 april 2012 Geplaatst: 19 april 2012 hoe gaat het vandaag met haar?eet ze weer zelf wat?
Aanbevolen berichten