Ga naar inhoud

Hoe oud moet het konijntje zijn om te laten castreren?


Cinderella

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag, ik wou mijn konijntje (het is een ram) laten castreren. Nu vroeg ik mij af, hoe oud moet het konijn hier voor zijn? We hebben hem op 8 februari bij een tuincentrum gekocht. Meestal zijn de dan 8 weken maar ik hoorde dat ze ook wel eens verkocht worden met 6 weken. Dat zou betekenen dat hij nu 16 of 18 weken is.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes :bunny4:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

oh kijk eens aan, dus het kan al wel gewoon? ik dacht dat hij misschien te jong was... maar bedankt voor je snelle reactie! :D hij is trouwens in februari geopereerd (zijn oogje moest verwijderd worden), maakt het dan uit dat hij dan 'nu al weer' onder het mes gaat? misschien een rare vraag maar in verband met stress bedoel ik? :$ groetjes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Reusje, zijn oogje was heel erg ontstoken. Ik had van de dierenarts zalf gekregen, maar deze bleek niet te helpen en het werd alleen maar erger. Toen bleek dat het toch beter was voor het diertje zelf om het oogje er maar helemaal uit te halen. Ik schrok hier erg van, maar kreeg te horen dat konijntjes goed kunnen leven met 1 oogje en dat blijkt! Hij eet en drinkt goed en hupt vrolijk rond. Hij maakte net zelfs een bunny flop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brrr eng verhaal. Maar als hij nu zo vrolijk is zal hij er inderdaad weinig last van hebben.

Dat van die narcose zou ik toch even navragen.

Je kan dat zelf ook voelen hoor.

Leg hem op zijn rug op je benen , hij moet wel ontspanen zijn (anders trekken ze hun balletjes op) en dan ga je van op zijn buikje langzaam naar onderen en dan kan je ze voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PaulaW - Ja wel sneu hoor voor zo'n klein ding. Hij was toen echt nog maar een ukkie. Maar gelukkig doet hij het nu super goed. Oh wat fijn om te horen dat jouw blinde konijntje het zo goed doet!

@Reusje - Bedankt voor de tip, ik het maar voor de zekerheid navragen bij de dierenarts over de narcose, liever het zekere voor het onzekere niet waar? Oh dus ik kan het zelf ook voelen? Ik zal het eens proberen. Bedankt voor je hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hazel (mijn konijn) is 16 weken nu, oftewel 4,5 maand. Op de ene site lees je castreren tussen de 4-5 maanden, op de andere tussen de 5-6 maanden. En dat de hormonen die hij voor castratie heeft goed zijn voor de botopbouw, dus daarom dacht ik nog een maand te wachten met de castratie. Zeker ook omdat zijn moeder Vlaamse Reus is denk ik dat het belangrijk is hem de tijd om goed te groeien te geven, een zwaar konijn met lichte botten is niks natuurlijk.

Denken jullie hetzelfde hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je redenatie fout is .

Bij castratie sluit de groeischijven door gebrek aan hormonen. Omdat deze vervroegt sluiten gaan de botten niet zo lang worden.

Dus zijn de botten sterker.

Ik laat ze telkens castreren als ze rond de 14 Ć  16 weken zijn. Dan kennen ze nog minst van hun manelijke hormonen en wat ze niet kennen moeten ze daarna niet terug verliezen.

Vaak als je langer wacht gaan ze sproeien en dat leer je ze jammer genoeg slecht of niet meer af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, dat is goed advies. Dank je. Sproeien doet hij gelukkig nog niet, maar hij wil wel hƩƩl graag op de bank keutelen en plassen.

Ik ga het eens even met mijn vriend overleggen. Zijn dan wel altijd de ballen goed aanwezig? Ik zou het heel vervelend voor hem vinden als we met hem naar de dierenarts rijden en het blijkt te vroeg te zijn qua ontwikkeling, dan heeft hij voor niets die grote stress van de autorit moeten hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de site van mijn dierenarts staat namelijk dit: Voortplanting wordt voorkomen door rammen te castreren en voedsters te steriliseren als ze ongeveer 5-6 maanden oud zijn (of, bij mannetjes, zodra de testikels zijn ingedaald).

Ik kan zelf misschien wel voelen of hij die balletjes heeft, maar of ze dan al helemaal ingedaald zijn, geen idee natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jee, dit is wel een hoop verwarring voor mij. Ik ga mijn dierenarts maar even bellen om na te vragen wat nu het beste is ook in verband met de narcose in februari en de entingen en het bijknippen van zijn tanden in maart dat dit niet te veel stress oplevert bij mijn nijntje. Ik heb h'm nog maar sinds februari, maar hij heeft al zo een hoop 'ellende' mee gemaakt...

@Reusje

http://www.bunnybunch.nl/community/attachment.php?attachmentid=58347&d=1331992437

Hier heeft hij een kaal hoofdje, dit was eerst een grote korst geworden. Het bloed zat aan zijn haartjes geplakt. En hier is dat losgelaten (heeft hij er zelf af gepoetst, hij bleef elke keer zijn koppie maar schoonmaken). Op deze foto zie je zijn goeie oogje. Op mijn profielfoto (in zijn tentje) zie je ook dat hij eigenlijk maar 1 oogje heeft. Nu zijn daar allemaal weer haartjes terug gegroeid en zie je er bijna niets van :D Na de operatie begon zijn goeie oogje ook te ontsteken, dus hier had ik ook zalf voor meegekregen, maar gelukkig ging dit snel over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook even mijn dierenarts gebeld om advies te vragen. Ze adviseerde me gewoon nog een maand te wachten, omdat sproeien eigenlijk meestal pas vanaf 8 maanden oud gebeurt, dus daar zou ik het niet om hoeven doen.

Wat betreft de botopbouw kon ze me vertellen dat de groeischijven sluiten als je ze jonger dan 4 maanden laat castreren. Als je dat met 5 of 6 maanden doet dan blijft het konijn daarna toch nog wel wat groeien.

Ze vroeg me of ik haast had, maar dat heb ik verder niet. Heb niet de indruk dat Hazel eenzaam is, een vriendinnetje kan heus nog wel een maandje wachten.

En over dat hij dan wat moet missen zal ook wel meevallen denk ik, ik denk soms dat hij gekker wordt van zijn hormonen dan wij. Af en toe kan hij slecht rust vinden, dan blijft hij maar rondjes om ons heen rennen en zoemen en vliegt al binkies makend van de ene kant van het huis naar de andere kant en weet volgens mij niet goed raad met zichzelf. Soms denk ik ook, maar dat zou wel sterk zijn, dan hij de wilde konijnen buiten ruikt, dan wil hij midden in de nacht ineens heel graag naar buiten (helaas voor hem ga ik daar niet aan beginnen). Maar ja ik vind dat gewoon een natuurlijke ontwikkeling, we zijn allemaal pubers geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo NaOomkuuHh, nou ik heb hem in maart laten enten want er was toen zo een entdag bij onze dierenarts en toen hebben ze direct zijn tanden geknipt (oh jee, is knippen niet goed?) en hij was eind februari al aan zijn oog geopereerd. Dus dit is allemaal al (helaas) gebeurd. Maar bedankt voor je tip ;) Als het allemaal in 1 keer had gekund, had ik dat natuurlijk veel liever gedaan, hihi!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Lonja, dit ben ik helemaal met je eens. Ik heb ook niet het idee dat mijn konijntje eenzaam is, dus geen probleem om er nog even mee te wachten. Bedankt dat je deze informatie wilde delen, daar heb ik wat aan. Groetjes.

Graag gedaan hoor! Ik heb veel vertrouwen in mijn dierenarts, ze vulde me ook precies aan met dat sproeien, dat het dan eigenlijk meestal niet meer af te leren is als het eenmaal zo ver is en zo. Vorige keer dat ik er was merkte ik ook al dat ze er wel verstand van heeft, ze vroeg bijvoorbeeld gelijk of hij wel een vriendinnetje zou krijgen, hoeveel ruimte hij heeft, of hij goed hooi at, dat het gras wat ik geef in de lente erg eiwitrijk is dus dat ik daarmee op moest letten etc. etc. Ik vertrouw daarom zeker wel op haar advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .