Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een groep van 4 konijnen (een een koppel apart) Een van de konijnen kreeg een week of twee geleden een dik ooglid. Waarschijnlijk een ontstoken oog. Dit heb ik al heel vaak gehad bij mijn konijnen dus ik ben gaan behandelen met Cavasan oogzalf. Elke keer leek het beter te gaan, maar steeds toch weer niet. Nu gaat het ineens weer slechter en nu zit er aan de rand van het ooglid een droge zwartgrijze knobbel zo groot als een boon (alleen dan rond). Het ooglid hangt en is nog steeds dik. Ik heb haar nu even goed bekeken en nu zie ik dat ze op meerder plekken aan haar lichaam zulke knobbels heeft. Ziet een een beetje uit als dik eelt maar dat zwart/grijs. Alsof de huid aan het afsterven is. Ze heeft bij het begin van haar oren waar ze vastzitten aan haar hoofd twee kleine plekjes (ter grootte van een erwt) op een oor middenop aan de buitenkant een grotere plek en op de bovenkant van haar voet een hele grote plek.

Ze lijkt verder geen last te hebben. Geen pijn, geen gewichtsverlies, geen jeuk. Ze eet, drinkt, keutelt goed. Totaal niet ziek. Het lijkt er nu dus alleen op dat het zich aan het uitbreiden is. Ook zag ik vandaag dat een ander konijn ook een ontstoken oog lijkt te krijgen. Het onderste ooglid is dik en er komt een beetje witte smurrie uit. Zij heeft ver niks.

De twee anderen hebben geen verschijnselen.

Kan dit myx zijn? Ik ga morgen zowieso met alle konijnen naar de dierenarts. Er staat een afspraak voor inenten. Als eerste laat ik het konijn zien met de 'zweren' want als ze idd ziek is moet ik overleggen wat te doen voordat de anderen ingeënt worden.

Maar ik heb dus geen idee of dat myx ook kan uiten met zweren over het hele lichaam zonder dat ze daar meteen ziek van worden. Ook weet ik niet hoe lang het moet duren voordat ze heel ziek worden bij myx.

Ik hoop dat jullie iets meer kunnen vertellen.

Geplaatst:

Myx als diagnose wordt alleen gedaan aan de hand van symptomen. Vaak gaat myx ook gepaart met opgezetten geslachtsdelen, dus ik zou daar zeker even op controleren. Het kan zijn dat ze myx heeft, maar doordat ze vorig jaar geent is misschien toch niet zo hevig verloop heeft als normaal bij konijnen die niet geent worden? Maar ja ik heb gelukkig niet veel verstand of ervaring met myxomatose. Maar zou zeker met dit konijn eerst langs de dierenarts gaan voordat je alles laat enten. Hopelijk is het geen myx want dan ben je verder van huis :(.

Geplaatst:

Ik vind het heel vreemd! Het lijkt me zeker geen beginnende myx, want dan zijn die bulten helemaal mooi roze en gaaf... Maar die bult op het oog van jou konijn lijkt wel een 'genezende' myx bult!

In mijn topic, waar ik vorige herfst een van mijn konijnen door myxomatose heb gesleurd kan je zien wat ik bedoel!

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?53899-Mijn-zieke-Vlaamse-reus-Rambo/page7 Hier op pagina 7 zie je myxomen in een vrij vroeg stadium nog, dan hier op pagina 10 http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?53899-Mijn-zieke-Vlaamse-reus-Rambo/page10 begonnen ze uit te drogen en af te vallen na ongeveer dik 2 à 3 weken...

Iets anders...Je konijntje, ziet het nog uit het oog waar de bult staat? Ze lijkt me wel blind! (of misschien kan dit door de zalf zijn?)

Geplaatst:

Hoe oud is ze? Ik dacht misschien aan het feit dat ze (half) blind kunnen worden door een erge ooginfectie...

Ja, daar lijkt het me toch ook op eigenlijk! Maar heel vreemd dat ze dan helemaal geen verdere symptomen heeft gehad?!

Is ze vorig jaar geënt dan, je konijn?

Myxomatose is eigenlijk enkel 100% zeker vast te stellen door bloedonderzoek. Maar omdat de symptomen vaak overduidelijk zijn voor een DA met enige ervaring wordt dit eigenlijk nauwelijks gedaan. In dit geval zou ik het misschien wel overwegen indien de DA niet meteen kan bedenken wat het kan geweest zijn!

Geplaatst:

Sterk! Ben heel benieuwd wat je DA morgen zal zeggen! Ik weet wel niet of het zo verstandig is om haar te laten enten op deze moment... Daar heb ik eigenlijk geen idee van!

Geplaatst:

Ik laat haar niet enten als het myx is of als het serkt vermoed wordt. De rest van de groep wordt ook niet geent als ze myx blijkt te hebben. Mijn koppel kan niet in aanraking komen met de andere vier dus die laat ik dan vanavond wel enten als de dierenarts dat goedkeurt.

Geplaatst:

Nee idd, dat risico zou ik ook niet nemen denk ik! De andere zou ik ook wel doen als die niks hebben... alles wijst er op dat de 'infectie' in hoeverre ze die gehad heeft, bijna achter de rug zou moeten zijn!

Alvast heel veel succes!!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .