Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een paar van mijn konijnen hebben vachtmijt.

De behandeling enzo van de konijnen zelf heb ik geen hulp voor nodig.

Maar wel van het ontsmetten van de hokken.

Wat is het beste. weet dat je het met dettol kan ontsmetten maar wat is de beste manier.

Ze zitten allemaal in (houten)buitenhokken.

Waarvan ik 2 hokken heb met 2 hokken boven elkaar(gescheiden).

Nu was mijn vraag. moet ik gewoon met een doekje met verdunde dettol door het hok heengaan? of wat is de beste manier. en hoe kan ik het best daarna de dettol wegspoelen met water.

En de konijnen kunnen waarschijnlijk na het ontsmetten niet meteen terug in het hok lijkt me.

Of kan dat wel? of moet ik ze dan een nachtje binnenhouden in een binnenkooi?

Wil alle hokken gaan ontsmetten( 6 buitenhokken) en ook alle konijnen behandelen.

Alleen heb ik maar 2 kooien voor binnen dus kan ik ze niet allemaal tegelijk binnenhouden. oftewel. kan niet alle hokken tegelijkertijd ontsmetten als ze er daarna niet weer meteen inmogen.

Hopelijk kunnen jullie me helpen. want wil het zo goed mogelijk doen, zodat ze snel van de vachtmijt afkomen én van de kale plekjes en schilfers.

Geplaatst:

Ik gebruik ook dettol en heb vandaag toevallig 2 buitenhokken schoongemaakt ivm een schimmel.

Ik maak het eerst met dettol verdund met water schoon met een borstel(en doe de dettol met water gewoon in een emmer). Dan gebruik ik een ramentrekker om het water weer op te vangen zeg maar en daarna doe ik het allemaal nog een paar keer met een doekje met alleen water.

Ik heb ook houten onderdelen in de kooi dus durf de tuinslang er niet op te zetten omdat ik bang ben dat het dan gaat rotten.

Als je het met dettol schoonmaakt en het nog goed met water schoon"spoelt" en het droogmaakt kunnen de konijnen volgens mij meteen weer in het hok.

Ik heb het vanmiddag allemaal schoongemaakt en ze zitten er nu alweer in. Wel maak ik alles goed met een handdoek droog, vooral de randjes!!!

Als het goed is moet het geen probleem zijn en hoef je ze volgens mij niet binnen te halen!

Succes ermee! Hoop dat het snel overgaat

Geplaatst:

Bedankt voor de tips! nu weet ik wat ik moet doen :)

Alleen nog een laatste vraagje.

Moet ik de konijnenhokken ook verder van elkaar af zetten om besmetting te voorkomen of hoeft dat niet.

Want ik heb nu 5 konijnen buiten in 1 ren staan. allemaal wel in een eigen hok. naja heb 2 dubbele hokken.

Of hoef ik de hokken niet te verspreiden over het erf? want ze komen in ieder geval zeker niet letterlijk met elkaar in aanraking.

Geplaatst:

Weet je wat je best doet na je behandeling met Dettol.

Je koopt een spuitbus Vermikil en spuit dit goed in alle hoeken en spleten van je hok dan ben je zeker dat alle mijten, parasieten dood zijn. Kan je in de betere dierenwinkel kopen of bij de dierenarts is ook voor katten en honden.

Geplaatst:

Oke.

Heb nu alle hokken gedaan.

Maar hoe kan ik zien of de vachtmijt weg is of weggaat? hoe zie ik verbetering?

En als het na 4 weken nog niet over is moet ik ze opnieuw behandelen en maar toch niet ook alle hokken opnieuw ontsmetten?

Geplaatst:

Ik heb enkele keren diertjes met vachtmijt gehad. Na behandeling was en bleef het weg. De hokken heb ik nooit ontsmet, echt geen beginnen aan, je krijgt het in alle kiertjes etc toch niet weg. Nooit gemerkt dat ze dan weer besmet werden. Ook bij koppeltjes : de een kreeg het, de ander niet. Volgens mij heeft het meer met weerstand te maken of met gevoeligheid ervoor.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Oke maar hoe kan ik eigenlijk zien dat de vachtmijt weggaat?

Dat het mijtenspul werkt?

Hoe kan ik er verbetering inzien bij het konijn en hoe weet ik wanneer het helemaal weg is?

Geplaatst:

Ik gebruik altijd Stronghold, dat kan je ophalen bij de dierenarts. Als je het gewicht van je konijntje opgeeft, vertelt hij de dosering. handig om wat haartjes met de vachtmijt eraan mee te nemen. Het is een vloeistof wat je tussen de haren in de nek aanbrengt. Net als bij katten en honden.

Op internet kan je zien hoe vachtmijt eruit ziet: de haren laten makkelijk los op op de besmette plek en onderaan de haartjes zie je kleine witte vlokjes. Soms is er al zoveel haar uitgevallen dat er een open plek is tussen de haren.

Je weet dat het weg is als je geen witte vlokjes meer ziet. Kammen is dan handig. Ik heb de ervaring dat je een paar weken na de behandeling het niet meer ziet.

Wat wel nodig is dat je de besmette plekken kamt, je haalt dan al een heleboel weg. De kale plekjes zijn snel weer behaard. Dit kammen wel doen een eind van de hokken van andere konijnen vandaan.

Het is niet besmettelijk voor mensen. Wel voor katten en honden, hoewel ik dat nog nooit heb meegemaakt.

Verder zorgen dat de weerstand van je konijn hoger wordt: goed hooi geven, peterselie etc.

Als je twijfelt of het echt vachtmijt is, kan je naar de dierenarts gaan natuurlijk.

Succes !

Geplaatst:

Kijk anders of je van iemand een stoomreiniger kan lenen. Daarmee kom je meestal wel goed in alle kieren en dat ontsmet ook goed! Zonder het gebruik van chemische middelen.

Voor je met de dettol aan de slag gaat, zorgen dat je hokken al zo schoon mogelijk zijn (eerst dus schoonvegen en met heet water spoelen).

Ik heb alleen ervaring met ivermectine injecties tegen mijt. Bij hardnekkige besmetting moeten die regelmatig herhaald worden, en inderdaad elke keer het hok ook goed schoonmaken.

Je ziet dat het over gaat als de plekken minder erg worden en de vacht terug gaat groeien.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .