Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een paar weken geleden postte ik hier al wat foto's van Vosje. Een voedster van 4 jaar die een rare plek op haar rug heeft.

attachment.php?attachmentid=58791&d=1333041185

Nou kwam ik gisteren thuis en stond Jill een voedster van ongeveer 10 maanden op haar achterpoten en zag ik een hele rare plek in haar nek. Met veel moeite kon ik haar toen pakken (ze is in het wild geboren en dus best wel angstig voor mensen. Maar toen ik haar eenmaal vast had bleef ze wel gewoon zitten terwijl ze dit normaal niet doet.

Heel haar keel is kaal en zag ik alleen nog maar de huid zitten zonder vacht. Ik schrok hier best van want ik dacht eigenlijk ook dat ik een bult zag zitten, maar dat was gewoon huid die een beetje opgefrommeld was zeg maar.

De dierenarts zegt dat het misschien een schimmel is, dat hoor ik over 10 tot 14 dagen als de kweek wat uitwijst.

Dit is de plek bij Jill haar keel. Foto is beetje onduidelijk en kon niet al het haar aan de kant houden. Dit is dus ook maar een gedeelte van de kale plek :(

attachment.php?attachmentid=59143&d=1334401404

Nou was mijn vraag aan jullie eigenlijk;

Wat kan ik nu al doen om eventueel de schimmelkans te verkleinen?

Moet ik het hok opnieuw schoonmaken met Dettol in de hoop dat dat het hok ontsmet en als het schimmel is het niet eventueel uitbreid naar mijn 2 mannetjes die er ook bij zitten maar nog nergens last van lijken te hebben?!

Geplaatst:

als het daadwerkelijk schimmel is en je moet nog 14dgn wachten zonder een behandeling is dat wel lang! DE schimmel krijgt zo nog 14dgn vrijspel om zich lekker uit te breiden ect.

wel zal ik uitkijken met bij soortgenoten te laten, dadelijk worden die ook besmet

is er ook een afkrabsel gemaakt om te kijken of het eventueel mijten zijn die meespelen? en heb je een preventieve behandeling gehad voor eventueel de schimmel?

Geplaatst:

De plek die Vosje op haar rug heeft lijkt veel op de plekken die mijn ram ook heeft. Zijn vachtkleur is blauw, en hij heeft over zijn hele lichaam (al sinds hij baby is) plekjes die net wat donkerder zijn dan zijn vachtkleur, net zoals bij Vosje. Heb het wel eens nagevraagd, het is iets met pigment ofzo, verder niets schadelijks, een soort van moedervlekken. Maar ik weet natuurlijk niet zeker of het bij jou voedster hetzelfde is. Is het meer verkleurde huid of echt een korstje?

En de plek bij Jill haar keel ziet er niet zo prettig uit.. Mijn ram die sopt nog wel eens met eten, dan lekt het vocht uit de groente uit zijn mond en dat gaat soms ook een beetje broeien onder zijn kin. Hij heeft dan ook wel eens een kaal plekje, dat maak ik dan schoon, knip de vieze haren weg en smeer dan calendulan zalf op het kale plekje, dan gaat het wel weer over. Maar zo'n grote/rode plek als bij Jill heb ik nog niet bij hem gezien.. Het kan ook best zijn dat het haar irriteert en dat het jeukt en ze zelf de haren uittrekt.

Heb verder geen ervaring met schimmel maar denk dat het sowieso goed is om de plek dagelijks schoon te maken.

Ben benieuwd wat er uit het kweekje komt.

Geplaatst:

Tash, Er is inderdaad een afkrabsel genomen van de huid. Hij heeft gekeken voor parasieten maar zag die niet echt zitten. Wel heeft hij voor de zekerheid druppels in haar nek gedaan voor het geval het wel parasieten zijn.

Maar ik moet nu dus wachten op de uitslag omdat schimmel medicijnen nogal aggressief zijn ofzo? Maar vind het inderdaad raar, want heb hem ook verteld dat ik hier in totaal 4 konijnen heb zitten. en ik ga haar niet weghalen bij haar vriendje! Want dat vind ik gewoon zielig, die kan ze nu juist wel gebruiken denk ik.

Marjolijn het is zeg maar een plek met "nieuw" haar bij vos. Klinkt misschien heel stom maar het zijn echt plekken die je bijna niet ziet zitten. En ook omdat ze het totaal niet fijn vnden als ik ze op pak doe ik dat dus ook liever niet. Al schrok ik me gister wel dood bij Jill.

Calendulan zalf? Wat houd dat precies in? Is dat eigenlijk gewoon voor mensen of speciaal voor dieren?:$

Geplaatst:

calendula is een homeopatische zalf van vsm, eigelijk humaan maar bij dieren ook een gunstig effect:)

onze nibbit had ook van die plekken met korte haren, die kwamen door woeff, zij had die kort gevreten xD is nu weer helemaal netjes aangegroeid en ben daar niet voor naar een DA/KA geweest

Geplaatst:

maar die zullen bij een schimmelinfectie niks doen denk ik?

En ik weet niet wat die zalf doet als haar vriendje het eraf zou likken, of dat dan kwaad kan?

Er zaten al wel een heeeeeeeeeel klein beetje donshaartjes aan de rand van de kale plek.

Maar ik vind het eigenlijk niks dat ik nog 10 tot 14 dagen moet wachten voordat ik zekerheid heb. De konijnen zitten bij elkaar in het hok maar wel gescheiden van elkaar zeg maar. Maar nu begreep ik van de dierenarts dat een schimmel dan ook overdraagbaar is. Is het dan verstandig om Jill en haar vriendje in een ander hok te zetten buiten het gewone hok?

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen:(

En wil niet dat mijn andere konijntjes het ook krijgen want het ziet er echt niet prettig uit.

Wel leer ik me nu aan om na contact met 1 van de konijnen meteen mijn handen te wassen zodat ik het niet op de andere overbreng. Maar weet niet hoe een schimmel werkt, of die alleen op de huid zit of dat het ook komt door de spullen die in het hok staan:$

Sorry dat ik zoveel vraag maar maak me echt zorgen!

Geplaatst:

calendula werkt idd niet tegen schimmel. daarvoor moet je egt een antischimmel middel hebben ( surolan / itradrops) schimmels kunnen ook aan mensen worden doorgegeven ( denk aan ringworm)

calendula heeft een verzachtende werking, alleen ik zal dat er pas opsmeren na dit met je DA overlegd te hebben. wat er gebeurd als de ander het opneemt weet ik niet, misschien dunnere ontlasting?

Zelf dacht ik dat schimmel zowel door direct contact als door de omgeving kan worden doorgegeven

Geplaatst:

Dus eigenlijk kan ik besmetting van de andere konijnen niet eens voorkomen?

Ik denk dat ik de kooi en de spullen uit voorzorg maar schoonmaak met dettol en water. Kan nooit kwaad denk ik? Of breng ik ze dan in de war door hun geur uit hun hok te halen?

Zag ergens ook al chloor staan, maar dat lijkt me dan weer een beetje gevaarlijk voor als ze het binnen zouden krijgen op wat voor manier dan ook .. En dat meurt echt 3 uur in de wind :P

Geplaatst:

chloor zal ik niet doen! dat ruikt al heel scherp.. en als je dat insnuift lijkt me dat dat niet goed voelt... ook niet voor de nijnen. ik zal alles de komende 14 dagen extra schoonhouden om de kans zo klein mogelijk te maken.

ben je misschien toevallig pas van voerbakjes veranderd? ( van steen naar plastic of van plastic naar aluminium?)

Geplaatst:

Nee, er is de laatste tijd helemaal niks veranderd.

Ik weet natuurlijk niet hoelang het er al zit omdat het een hele onhandige plek is waar ik nooit echt naar keek.

Wel zitten ze sinds kort los in de tuin en hebben ze een kruiptunnel van Ikea, maar ik weet niet of het daar aan zou kunnen liggen. Ik weet ook niet of het zou kunnen dat Jill het op heeft gelopen in de opvang waar ik haar heb opgehaald en dat het nu pas écht zichtbaar is voor mij?!

want verder is er niks veranderd. Ze hebben dezelfde bakjes voor het eten, Zelfde hooi, zelfde stro en zelfde kattenbak korrels voor de wc.

Ik zit nu heel erg te denken of ik verder wat verandert heb, maar het is alleen het rondlopen in de tuin en de kruiptunnel. Sores heeft overigens (nog) nergens last van!

Het zijn ook alleen de vrouwtjes die het hebben...

Geplaatst:

* de reden dat ik dat vroeg is omdat je nog wel eens ziet bij verandering van voerbakje er een reactie kan optreden als ze met het keeltje er tegenaan zitten. zie je ook wel eens bij de hond en kat*

ik ga voor je duimen dat het geen schimmel is! bel anders maandag al even naar de DA met de vragen die je nog hebt, mogelijk kunnen zij je ermee verder helpen :)

Geplaatst:

Dus een laag bakje waar geen randjes aan zitten zou misschien makkelijker zijn?

Een bord ofzo zeg maar.

Want als dat zou kunnen helpen kan ik dat gewoon proberen natuurlijk.

Ik ga sowieso maandag even bellen inderdaad.

Bedankt voor je reacties!:$

Geplaatst:

nee ik zou dan de bakjes ect houden zoals ze nu zijn, want anders heb je kans dat de plek onder de kin daar weer op reageert

geen dank:)

Geplaatst:

Zo de hokken ontsmet!

Alle etens en drinkensbakjes schoon gemaakt. De wc's even goed schoongemaakt met azijn!

En ik heb vosje ingesmeerd met Calendulan créme. Ze vond het helemaal niet erg en ging er eigenlijk nog goed voor zitten ook toen ik het insmeerde! Heb gewacht tot het ingetrokken was en haar toen terug bij der maatje gezet.

Geplaatst:

Schimmel is zeer besmettelijk. ook voor de omgeving inderdaad. Azijn of dettol werkt niet tegen schimmel, chloor wel maar ik begrijp waarom je dat niet wilt gebruiken.

Ik zou net gekookt water gebruiken om de bakjes te ontsmetten.

Voor de plek bij je konijn kun je tea tree olie gebruiken (20%).

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .