Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag allemaal,

Meteen maar even een voorstelbericht+gezondheidsbericht. Knijn is mijn 14 jaar oude konijn, ram en een echte lieverd. Op een gegeven moment kreeg hij last van een traanoogje en een wat dikker wang. Hij at wel nog gewoon, maar ben toch naar de dierenarts gegaan om het te laten kijken. Daar constateerde ze een flinke haak op de kies en ook de kiezen waren door losszitten en ouderdom niet meer goed afgesleten. Hij had nog nooit last gehad van zijn kiezen dus kwam onverwacht.

Eergisteren is hij geopereerd bij een konijnkundige kliniek van de lijst en ik kreeg hem weer mee op voorwaarde van dwangvoeren want hij at nog te weinig. Inmiddels eet hij wel zijn snoepjes, witlof en een blaadje peterselie, maar zijn droogvoer raakt hij nog niet aan. Vandaar de recovery plus erbij. Heeft iemand nog enige tips qua eten? Hij krijgt ook twee maals daags pijnstillers en AB. Ik hoop zo dat hij erdoor komt en weer snel goed gaat eten.

Groetjes Eveline

Geplaatst:

Hoi en welkom en wat een leeftijd heeft Knijn! Ons nijn is pas aan haakjes geholpen en heeft ook wel een dag of twee geduurd voordat hij weer zijn brokjes at. Groenvoer ging er prima in maar de brokken waren waarschijnlijk toch nog te pijnlijk om te eten. Hoop dat dat je een beetje gerust stelt!

Geplaatst:

Welkom bij BB :)

Op zich klinkt het niet slecht, want het feit dat hij wil eten is gunstig. Hopelijk vindt Knijn het dwangvoer net zo lekker als een aantal andere konijntjes op het forum en dan hoop ik voor je dat jullie nog heel lang samen mogen zijn. Veertien jaar is een prachtige leeftijd! Beterschap Knijn: ga maar weer lekker eten en word weer helemaal gezond!

Geplaatst:

Ja hij is echt ongelofelijk oud. Al 5 jaar kijk ik iedere ochtend met spanning en ben ik opgelucht wanneer ik de drinkfles hoor. Nu gaan we gewoon voor een record ;)

Ik vind het zo lastig inschatten hoeveel voer hij naar binnen moet krijgen. Volgens de da minstens 40ml dwangvoer wanneer hij ook nog wat erbij eet (kleine dingen). Hij heeft tot nu toe vandaag 2 snoepjes, en 3 blaadjes witlof op + 3 keer dwangvoer ongeveer 10ml dwangvoer. Hij raakt er alleen zo gestressed van... ondanks dat ik hem in een handdoek wikkel...

Groetjes Eveline

Geplaatst:

Eet hij de dwangvoer niet zo op? Dat je het bv zo uit het spuitje kunt geven als hij in z'n kooi zit ofzo, of zelfs van een schaaltje aflikt? Dan heb je geen stress voor knijn maar krijgt hij toch z'n dwangvoer binnen. Hoe gaat het hooi eten verder? Doet hij dit ook, op zich wel belangrijk voor zijn darmpjes. Maar echt goed dat je konijn al zo oud is en zelfs zo'n operatie redelijk makkelijk is doorgekomen. Echt positief dat hij dan weer meteen wil eten.

Geplaatst:

Hoi Shinli,

Hij eet zijn dwangvoer wel, maar na een paar spuitjes word hij erg gestressed. Net even op mijn schoot geprobeerd en toen was hij iets rustiger dan in een handdoek. Dus we gaan het gewoon zo proberen, hopelijk levert dat minder stress op. In de kooi eet hij het niet, hij vindt het niet zoo lekker. Hij heeft wel al wat van zijn hooi gepikt, maar is nooit een hele grote hooieter geweest. Het snoepje ging er wel goed in en is zo op, dus dat is een goed teken. Hij is zowieso een nacht eter, dus hoop dat hij vannacht wat meer droogvoer eet.

Groetjes Eveline

Geplaatst:

Hij was net weer even in de voerbak aan het rommelen en heeft wat gegeten. Dat is positief in elk geval. Straks nog wat recovery en dan heeft hij redelijk wat gegeten vandaag.

Groetjes Eveline

Geplaatst:

Het gaat redelijk met Knijn,

De helft van zijn vaste voer eet hij inmiddels, lekker zijn witlof. Toch geef ik hem nog twee keer per dag zijn dwangvoer, ook vanwege zijn leeftijd. Hij is redelijk goed op gewicht maar mag niet veel afvallen. Denk inderdaad dat de wond in zijn wang (er was een kiesje in zijn wang gegroeid) hem nog wat pijn heeft gedaan. De medicatie gaat er goed in, daar moet ik tot donderdag mee doorgaan en donderdag gaan we nog even voor controle naar de dierenarts. Ben trouwens erg tevreden over de dierenkliniek Dukenburg in Nijmegen. Goede zorg, fijne dierenarts en fijne assistentes. Mag ook even gezegd worden :)

Groetjes Eveline

Geplaatst:

Knijnt is weer helemaal opgeleefd! Ik vraag me af of ze me niet stiekum een andere hebben meegegeven van de DA. Hij is sinds 2 dagen weer een echte deugniet geworden, denk dat Knijn zich veel beter voelt. Heerlijk om hem weer lekker alert te zien op die leeftijd. Morgen nog even op controle en hoop inderdaad nog lang te mogen genieten van hem.

Groetjes Eveline

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .