Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Een paar weken geleden ben ik met mijn konijnen naar de dierenarts geweest voor de halfjaarlijkse inentingen. De nijnen hadden behoorlijk wat stress. Nu is het zo dat het mannetje sindsdien aan het niezen is.. Dit is niet vaak, ik hoor het maar 1 keer in de 2/3 dagen (maar ja, ze staan buiten en ik hoor ook niet alles!)

Ik heb het zaagsel al vervangen en het hooi ook, dat ging een paar dagen goed. Nu heb ik nieuw hooi en niest hij weer. Het valt me op dat hij dit vooral doet na het eten van een stukje wortel..

Ik zie geen slijm en geen waterige oogjes. Ook de DA zag niets opvallends tijdens het consult. Wel heeft hij best vaak jeuk aan zijn oor. Hij nieste hij echt nooit in het verleden. Dus wat zouden jullie doen?? Nogmaals naar de DA hiermee (en dus weer veel stress). Kan een konijn 'zomaar niezen''of is dit toch echt een bacterie/virus? Ik merk verder helemaal niets aan zijn gedrag. Ik wilde het aankijken, maar vind het toch best lang duren.

Groetjes

Geplaatst:

Een konijn niest eigenlijk niet zomaar..

Wat wel niezen kan opwekken is stof. Zaagsel zou ik dus vervangen voor stofvrij stro (supreme barley straw). In de toiletjes kun je hemparade doen, is ook stofvrij.

Het hooi.. Supreme heeft hooi, maar niet alle konijnen lusten dat. Mijn konijnen dus ook niet. Ik klop het hooi daarom aan de andere kant van de tuin uit en stop het daarna pas in het hok.

Bij heel droog weer sproei ik heel lichtjes de tegels nat zodat eventueel stof/zand niet opwaait.

Verder kunnen konijnen nog reageren op bijvoorbeeld allesreiniger, maar schoonmaakazijn is weer niet goed voor de tere longen. Daarom maak ik schoon met verdunde schoonmaakazijn, waarna ik het goed na doen met water en vervolgens het hok droog wrijf.

Verder kun je enchinacea (gedroogde of verse plant) geven om de weerstand te verhogen.

Maar ik zelf zou wel de kk da bellen om te overleggen of langskomen noodzakelijk is. Als het snot is, dan is zsm starten met antibiotica zeer belangrijk om chronische snot te voorkomen..

Geplaatst:

Ik ben eerlijk gezegd wel erg benieuwt wat jouw dierenarts er over gezegd heeft. Ik heb hier sinds de enting namelijk ook twee konijnen die af en toe niezen maar die verder nergens last van hebben. Ik ben er nog niet achter waar het precies mee te maken heeft.

Geplaatst:

Konijn heeft een enorm gevoelig neusje. Soms komen wij al op een plek en begin je enorm te niezen waarom ?

Zij hebben nog zoveel meer reuk of ons dus ik denk dat het niet altijd ziek is maar gewoon hypergevoelig.

Geplaatst:

Hoi allemaal,

De DA zei dat het door het hooi kon komen en dat ik t beter nat kan spuiten. Als 't niezen vaker voorkomt moet ik terug. En ja.. Heb van de tp gebruik gemaakt, maar nu nieste hij vanavond harder en een paar keer achter elkaar. Ik ga dus echt maar even langs maandag.

Ik denk niet dat hij overgevoelig is, want ik heb 'm nu al bijna 4 jaar en hij heeft in het verleden nooit geniest.

Groetjes

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .