Ga naar inhoud

Het effect van karton op de spijsvertertering


Gast meloen

Aanbevolen berichten

Ik zit met een puzzel in mijn hoofd die discussie nodig heeft om het laatste stukje te leggen.

Er zijn geen wetenschappelijke onderzoeken alleen gedachtes die ooit hebben beschreven of karton wel of niet gegeten kan worden door konijnen. Dit is voor mij niet voldoende om het als waarheid aan te nemen.

Sterker ik twijfel of het wel zo goed is voor de spijvertering als karton het gegeten wordt. Reden daarvan is dat karton uit cellulose bestaat. Ruwe vezels in voeding bestaan uit pectine, hemicellulose, cellulose en ligninecellulose. De verhouding van de ruwe vezels behoeft een bepaalde verhouding en grootte van deeltjes. Bij inname van karton verstoort de verhouding (das 1 puzzelstukje) De bron van cellulose lijkt mij ook niet al te best (gerecycled karton) dat is puzzelstukje 2. Kleine stukjes ruw vezel komt in de blindedarm, dit wordt verder gefermenteerd en uitgescheiden als blindedarmkeutels. Het konijn eet dit op, dus eigenlijk voor de 2e keer. Mocht karton kleine vezels bevatten en in de blindedarm komen dan lijkt het in mijn hoofd dat de blindedarmkeutels een slechte kwaliteit hebben (dit is mijn grootste puzzelstuk). Grotere deeltjes komen in de dikke darm en worden dus met de harde ontlasting verwijderd.

Daar waar ik mij minder zorgen over maak nm naaldhout maar ik lees hier wel eens baasjes die daar erg tegen zijn, modern karton is niet van wilgenhout of ander konijnenproefhout gemaakt. Het is chemisch bewerkt etc etc

Ik geef zelf mijn konijnen nooit iets kartonnigs, om de simpeler reden dat het mij niet goed lijkt, kan alleen de vinger er niet opleggen waarom en of ik dat wel goed voel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry ik kan je het laatste stukje niet geven.. Wel merk ik hier dat met name Max binnen de kortste keren haken heeft als hij karton krijgt en ook Mini had na de laatste doos als schuilhuisje haken. het is me wel erg toevallig dat ze karton krijgen en gelijk beide haken hebben. Met conclusie daarvan is dat het karton te groot doorgeslikt wordt en ze dus wel een gevulde maag hebben en daardoor geen honger meer hebben waardoor er minder hooi wordt gegeten. gevolg van minder hooi eten is hier dus haakjes. Hier krijgen ze dus geen karton meer. WC rollen worden hier gezien als snoepje en vind ik niks meer van terug en dozen verdwijnen ook helemaal als ze er tijd genoeg voor krijgen :P

Dat het ook iets met de darmen zou doen heb ik niet gemerkt, want dat zit bij beide echt heel goed in elkaar Max heeft geregeld hele bossen haar in zijn keutels, maar heeft er nog nooit last van gehad. Wat jij hierboven noemt klinkt wel heel logisch.

1 ding is in iedergeval zeker: Het voegt niks toe aan het dieet van een konijn ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn verstandig, die eten geen karton :he: maar op zich een goed punt om aan te kaarten, al vraag ik me wel af hoe je deze vraag volledig en goed kunt beantwoorden zonder onderzoek (en ik heb zo het gevoel dat er nu niet gelijk een wetenschapper opspringt die het gaat onderzoeken..) da's wel jammer.. Maar deze overpeinzing op zich is al een goede reden om voorzichtig te zijn (te blijven eigenlijk) met karton.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijnen eten wel eens karton wat ze van de dozen af knabbelen maar bijna alles wat ze eraf scheuren blijft liggen. ik heb nog nooit iets aan de keutels of de konijnen zelf gemerkt. ik heb daarom het idee dat het niet echt kwaad kan, behalve misschien als ze een hele doos opeten :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb destijds ooit een keer zo'n lenterol gegeven. Heel erg leuk alleen was er 1 bij die verder niks meer wilde eten. Hij was ook sloom enzo en zat niet best in z'n vel volgens mij.Ik ben ook naar de dierenarts geweest maar die kon geen logische oorzaak vinden behalve het karton. Ik heb ze weggegooid en ze krijgen ze niet meer. Alleen wilgenrollen want die zijn voor mijn gevoel onschadelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn krijgt al jaren karton om mee te doen, wat ze wil en dat is dus meestal knagen. Sinds een aantal maanden krijgt ze eierdozen, waar ze helemaal verzot op is. Een eierdoos van 6 eieren verdwijnt in het niets in een week of 2 en ik moet zeggen, dat ik nog nooit iets aan haar gemerkt heb. Ze eet niet minder SS en hooi, eet haar BDK op en is er nog nooit ziek van geworden. Vorige met Pinksteren heeft ze wel een verstopping gehad, maar dat was na haar verhuizing naar een andere kamer en andere ren. Haar 2de verstopping onstaat niet veel later na een kneuzing van haar achterpoot en het daarop volgende dierenartsbezoek.

Natuurlijk is het wegblijven van ziektes e.d. geen garantie, dat er niks mis is met karton, want ook niet alle rokers krijgen longkanker, maar dat betekent niet, dat roken niet ongezond is. Ik blijf gewoon karton geven. Natuurlijk geef ik liever wilg om op te knagen, maar mijn konijn vertikt het om wilg te eten, dat dikker dan is wat zij gewoon zo op kan eten. Twijgjes/dunne takjes eet ze dus wel, omdat ze die als een hooispriet naar binnen kan werken. Maar als ze eraan knagen moet, moet ze het niet. Het karton geeft dus de afleiding, die ze nodig heeft. Maar als ik ook maar de kleinste aanwijzing krijg, dat ze negatief reageert op het karton, dan krijgt ze het niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen geregeld een lente rol of een kartonnendoos om mee te spelen. En ja daar eten ze soms ook wel stukken karton van... al wordt het meeste gewoon verscheurd. Ik heb tot dusver nog geen negatieve gevolgen voor mijn konijnen ondervonden, ze eten net zoveel biks, net zo veel hooi en groente, ze eten net zo graag nog aan de wilgentakken die ik geef. BDK vindt ik zelden tot nooit, dus die eten ze ook gewoon op. Keutels zien er goed uit... niks is anders als ze even een paar weken geen doos of lenterol hebben om mee te spelen. En ik kan wel merken dat het heerlijk vinden om er lekker mee in de weer te zijn, dus de activiteit is voor mij wel een echt voordeel, al hebben ze 2 snackballen en nog wat speelgoed klossen e.d., wilgentakken en een hele ren als zandbak om mee te spelen. Ze zijn in hun nopjes als ik een doos in de ren zet, even iets anders...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een suggestie, voor als iemand er 'onderzoek' naar wilt laten doen... vraag eens na bij Van Hall-Larenstein in Leeuwarden. Ik heb daar destijds een module gedaan wat o.a. ging over spijsverteringsstelsel. Ik heb toen een 'onderzoek' gedaan naar het effect van probiotica op de spijsvertering van konijnen. Er werd gekeken of de keutels verschilden met en zonder het voeren van probiotica. En volgens mij werden de keutels toen ook helemaal op bestanddelen nagekeken. Ik kan me er eerlijk gezegd bar weinig van herinneren, maar misschien is dit een simpele manier om het te 'onderzoeken'. Er zijn hier op BB vast wel een paar Van-Hallers actief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee jaar geleden heb ik de gehele pasen in de zorgen gezeten om één van de nijnen hier die karton had gegeten en er flinke verstopping door had opgelopen. Sindsdien komt er hier echt niet meer iets in het hok wat karton bevat. Ook die lenterollen niet (hoe komen ze erop om dat van karton te maken?) en ik bied ook geen hooi aan in wc rolletjes wat ik hier wel vaak lees. Mijn haren gaan ervan overeind staan als ik dat lees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .