Merel1981 Geplaatst: 6 april 2012 Geplaatst: 6 april 2012 Hoi Allemaal,Ik heb een vraag en hoop dat iemand mij kan helpen;Mijn NHD konijn Vito heb ik gister laten inenten, DA vond onder zijn achterpootjes 2 drukplekjes onder het bont.2 rode kapotte plekjes op beide achterpoot hielen ter grootte van een 1cm.De DA deed er erg luchtig over, kan komen door het zitten op scherpe randjes/afzetten/of zitten in urine/poep oid in zijnhok.Moet het in de gaten houden maar ze zei dat veel konijnen dit hebben.Vito loopt 6 uur per dag los, plast en poept altijd op zn wc bak die ik 2 keer per 24u verschoon en er zitten geen scherpe randen of plekken in zijn hok, heb het helemaal onderzocht. ook niet in huis waar hij rond loopt.Hebben jullie een idee wat ik hier aan kan doen?Gr, Merel
Elvje Geplaatst: 6 april 2012 Geplaatst: 6 april 2012 Klinkt als sore hocks / zere hakjes.Misschien daar eens op zoeken? Het kan verschillende oorzaken hebben, o.a. door bodembedekking/ondergrond waar ze op zitten, vocht en overgewicht.Ik heb gelezen dat veel mensen baat hebben bij producten als paw wax.Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar je kunt hier altijd eens op zoeken
rabbitmams_miriam Geplaatst: 6 april 2012 Geplaatst: 6 april 2012 Ja klinkt inderdaad als sore hocks. Paw wax gebruik je als het geen open wondjes zijn, als het open is kun je evt calendula gebruiken voor de wondheling. Misschien dat anderen nog betere tips hebben als het open hakjes zijn, bij mijn nijntjes was het gelukkig alleen maar rood en kon ik het met de paw wax en tijdelijk op katoenen doeken oplossen......
Merel1981 Geplaatst: 6 april 2012 Auteur Geplaatst: 6 april 2012 Hoi, dank jullie wel, maar hij zit altijd op handdoeken, daar bedek ik het hok mee en heeft geen overgewicht.Vocht is ook geen issue omdat hij binnen zit.Maar iig bedankt, ik ga calendula en paw wax halen.Gr, Merel.
Elvje Geplaatst: 6 april 2012 Geplaatst: 6 april 2012 (aangepast) Plast hij op die handdoeken? Want die blijven verdomd lang nat, dat absorbeert namelijk erg slecht.Binnen konijnen hoeven geen bodembedekking, mits ze zindelijk zijn. Die van mij hebben enkel een toiletje met houtkorrels. Edit:Konijnen kunnen ook sore hocks krijgen door het materiaal... Ik weet niet of dat bij jouw handdoeken zo is, maar volgens mij kun je dat testen door eens hard met je hand over het materiaal te wrijven. Word je hand echt warm, dan is het niet erg geweldig voor de poten van je konijn Schuurt natuurlijk bij hen ook en gloeit ook aan de pootjes. 6 april 2012 aangepast door Elvje
Merel1981 Geplaatst: 6 april 2012 Auteur Geplaatst: 6 april 2012 dank jullie wel, hij zit op handoeken in zn hok, die span ik over de bodem heen, hij heeft 2 verdiepingen, boven handdoek en beneden een fleece deken die ik elke week verschoon, plassen en poepen doet hij heel netjes alleen in zn wc bak in zn nachthok, die verschoon ik elke dag, hier liggen kranten en hennepzaagsel in.Ik zal het testen met de handoek en fleece deken maar kan het me bijna niet voorstellen dat dat hierdoor komt, hij leeft al 3 jaar zo.Gr, Merel.
Elvje Geplaatst: 6 april 2012 Geplaatst: 6 april 2012 Fleece staat er wel om bekend, is namelijk ook synthetisch materiaal.Jouw nijn zal in ieder geval niet de eerste zijn die daardoor sore hocks krijgt.
PaulaW Geplaatst: 6 april 2012 Geplaatst: 6 april 2012 jip heeft dit ook gehad i mijn da deed er niet luchtig overik kreeg dcp spray en moest dit 2 keer per dag opspuitendit werkt echt heel goedals je er niets aan doet gaat volgens mij het wondje alleenmaar verdersucces
MichelleloveElmo Geplaatst: 7 april 2012 Geplaatst: 7 april 2012 Van fleece kunnen ze idd sore hocks krijgen. Het is beter om alleen 100% katoen te gebruiken.
Aniek Geplaatst: 7 april 2012 Geplaatst: 7 april 2012 Sore hocks is inderdaad heel vervelend en zorgelijk. Sore hocks zijn echt zichtbare wonden/kale plekken onder de poten. De meeste konijnen hebben wel een eeltplek op hun hak/hiel, daar kan het ietsjes rozer zijn, maar rood mag absoluut niet, maar daar zit dan ook gewoon haar op. Zodra het kaal is en/of eventueel een wond en geirriteerd, dus felrood spreken we over sore hocks. En deze moeten zeker behandeld worden en kijken naar de huisvesting.
Jikke Geplaatst: 7 april 2012 Geplaatst: 7 april 2012 sore hocks is zeker geen luchtig probleem. Hier nu dit jaar 2 nijnen gehad en beiden zijn inmiddels ingeslapen en de ene is nog geen jaar oud geworden. Beiden heb ik nog geen jaar gehad. Mijn eerste vlaam wist ik niets van de afwijking. Zag wondjes en dacht dat het aan de ren lag dus de ren gelijk uit de running gehaald en ze op tegels gehuisvest. Toen de poten genezen waren heb ik ze bij de rest gezet en nooit meer gecontroleerd omdat ik de hele afwijking niet kende. Helaas was het terug gekomen en toen ik erachter kwam was het al zo ver en zat er al zo'n enorme ontsteking in dat ik ze in moest laten slapen. Mijn andere vlaam kwam van dezelfde fokker met dezelfde afwijking. Toen ik het ontdekte ben ik begonnen met de behandeling. Echter door behandelen sprongen de wonden open en bleken ze veel groter te zijn. Niet ontstoken maar wel tot en met de slagaders open. Heb toen besloten ze uit haar lijden te verlossen. Ze had veel pijn en zou nooit meer kunnen leven zoals ze gewend was te leven. De DA gaf aan dat de kans dat het goed kwam al zeer klein was en de kans dat ze het terug zou krijgen of niet weg zou gaan heel groot was.Zou dus zelf zeker behandelen als het te behandelen is en hopen dat het snel over is! Als fleeze zo bekend staat dit probleem te kunnen geven zou ik het ook verwijderen.Hier is nu de ondergrond voor mijn hopelijk laatste nieuwe nijnenren klaar en eind volg. week of begin de week erop hoop ik alles over te kunnen zetten.
mr Finney Geplaatst: 23 april 2012 Geplaatst: 23 april 2012 Mijn konijntje heeft dit ook.Hij heeft een rexbeharing, en ik ben er al bij de dierenarts mee geweest, maar die gaf aan dat er op dit moment niets aan gedaan kon worden omdat hij in de pubertijd zit, en dat ze hoopt dat het minder wordt als hij rustiger wordt. (ik heb een konijnkundige dierenarts)Ik heb al een dikkere laag hooi en stro in zijn hok gedaan, dus hopelijk verlicht dat.Als hij los loopt, loopt hij op laminaat. Op het laminaat ligt ook een wollen vloerkleed.Verder springt hij heel erg vaak op m'n bank, en daar moet hij van mij dan weer af, omdat hij op m'n bank plast.Daarnaast loopt hij ook over stoelen heen met stoffen bekleding en m'n vensterbanken.Iemand een idee, of die sore Hocks ook daar kan komen?z'n kooi hield ik al heel erg goed schoon.Dank je welgr Melanie
Aanbevolen berichten