Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vanmiddag kwam ik in het hok van Muts en Vos.

Nou zag ik hier en daar al wat plukjes haar van beide konijntjes liggen.

Nou pakte ik vos net op omdat ik vond dat ze erg angstig was, normaal is ze dit niet en dat vond ik al een beetje raar.

Ze zat me eigenlijk ook best wel een beetje zielig aan te kijken...

Ik heb er maar foto's van gemaakt omdat ik het zelf niet zo goed weet.

Het is een plek van ongeveer 3 bij 2 cm.

Het haar wat er zit is heel kort (alsof er een tondeuse overheen is geweest)

En naast de plek zit een soort snee waar een korst op zit.

Weet iemand wat dit kan zijn?

En nog belangrijker; wat moet ik nu doen?

Als het van een gevecht is moet ik ze dan uit elkaar gaan zetten?

Ik heb mijn andere konijn ook al in moeten ruilen voor een nieuw konijn en dat wil ik eigenlijk niet nog een keer doormaken.

Hier de foto's:

album.php?albumid=5325&attachmentid=58791

album.php?albumid=5325&attachmentid=58790

attachment.php?attachmentid=58790&d=1333041176

Geplaatst:

Mijt is inderdaad besmettelijk. Dan moeten beide konijnen behandeld worden. Tegen de tijd dat konijnen last krijgen, zijn de mijtjes er al een tijdje namelijk.

Ik zou even naar de symptomen van mijt gaan kijken: jeuk, schilfertjes, korstjes, plukjes haar die zomaar loslaten, etc.

Geplaatst:

Het was nogal een droogkloot.

De plek op haar rug komt waarschijnlijk door Muts die haar toch aangevallen heeft volgens hem. Voor de zekerheid heeft hij plukken haar op kweek gezet om te kijken of het schimmel is. En toen ik vroeg wat het dan kan zijn als het geen schimmel is kreeg ik de reactie; dan is het gewoon een kale plek. Mn zus haar konijn is hier geweest en die heeft tijdje terug parasieten gehad en die had ook rare kale plekken....dus weekje wachten tot de kweek klaar is. Al belt hij alleen als het foute boel is :s

En anders volgende week voor second opinion naar andere dierenarts...

Geplaatst:

Het klinkt inderdaad alsof hij niet erg veel verstand heeft van dit soort dingen. Ik zou inderdaad de kweek even afwachten.

Mocht daar niks uit komen, dan zou ik voor de zekerheid toch nog even naar een andere dierenarts gaan.

Je weet het immers maar nooit.

@ Elvje: bij de dierenarts heb ik gisteren te horen gekregen dat onze Puk beginnende vachtmijt heeft. Zij is hier meteen voor behandeld. Onze Stamper heeft hier geen last van. Volgens onze dierenarts hoeft hij alleen behandeld te worden als hij het ook daadwerkelijk krijgt. De meningen zijn hier zo te horen dus over verdeelt.

Geplaatst:

@Stamper2011. Nadeel is dat mijt eerst een hele tijd rondhangt, voordat je er echt last van krijgt en symptomen gaat zien. Heb onlangs gelezen dat het weken kan duren voor je konijn er echt last van kan krijgen. Het is echt wel besmettelijk, ook naar de mens toe, andere huisdieren.

Om te ondersteunen een stuk uit een artikel over Vachtmijt op Konijnen.nl

Omdat de vachtmijt bij andere dieren aanwezig kan zijn zonder symptomen is het aan te raden ook deze te behandelen met een middel tegen de vachtmijt. Het is ook belangrijk om de omgeving van het konijn aan te pakken. Allereerst dient er goed stofgezogen te worden waarna de ruimte behandeld kan worden met een omgevingsspray tegen vlooien. Let wel op dat de konijnen op dat moment niet in dezelfde omgeving verblijven.
Geplaatst:

de korte haren is gewoon nieuwe vacht. omdat je konijn zijn vacht aan het wisselen is, of omdat de haren zijn uitgetrokken. op aangetaste huid groeit geen nieuw haar, dus ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor vachtmijt o.i.d. maar ik zou de test wel gewoon afwachten. dat korstje kan best van een meningsverschil tussen de konijnen zijn geweest. als nu alles weer goed is zou ik ze neit uit elkaar halen. hier hebben ze ook wel eens ruzie gehad, maar nu zijn ze weer gewoon jut en jul aan elkaar vastgeplakt

Geplaatst:

Ze zitten sowieso nog bij elkaar.

Ik ben bang dat het gebeurt is nadat Muts door de tralies van de ren nogal negatieve contact met zijn broer Sores heeft gehad van de week. Ik ga morgen de rekken van de ren dichtmaken zodat ze elkaar niet meer kunnen zien en elkaar niet meer door het tralies elkaar kunnen bijten. Hoop dat het helpt, Vos is echt mijn kroelkonijn die ik als eerste had. Maak me eigenlijk al best snel zorgen om haar...

Maar wat zou het kunnen zijn dat ook de vacht op haar achtrrpiten aan de bovenkant weg is? Ik zie bij haar achterpoten namelijk gewoon de huid en geen vacht...

Geplaatst:

attachment.php?attachmentid=58834&d=1333186341

Dit is de oplossing maar geworden.

Ik hoop dat Muts en Sores zo geen contact meer met elkaar kunnen zoeken en dus ook niet elkaar kunnen opfokken. Want ik denk dat Vosje dan de dupe wordt omdat ze dan gebeten wordt door Muts.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .