Ga naar inhoud

Jackson en nu ook Cleo eten niet:(

Cleo en Jackson

Aanbevolen berichten

• Reacties 165
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ze krijgen veel dwangvoer(per keer zo'n 20ml voor cleo en t leifst zo'n 30 voor jacks)

Maar ze krijgen denk ik zo'n 15-20ml per keer

Jacks weegt 1.9 kilo en Cleo weegt 1.5 kg.

Maar zie ze nu eten jeee, jacks kruiden en stiekem even wat van witlof. Cleo zit tussen de kruiden/hooi.. en er komen keuteltjes(klein maar nog keuteltjes bij cleo uit)Nu gaat Cleo weer liggen maar toch weer wat binnen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

:yipi: Goedzo Jacks en Cleo!!!! Maar je geeft idd genoeg dwangvoer :yes: Hoe vaak geef je ze dwangvoer? Misschien zou je dat nog een beetje op kunnen hogen? Krijgen ze namelijk lange tijd te weinig voeding binnen krijgen ze ook last van de nieren/lever. Dit had Max ook toen hij net bij mij kwam en stopte met eten en mijn vorige da bleef aan klooien.....(dit heeft toen zo'n 1.5 a 2 weken geduurd voor deze DA er achter kwam dat het "gewoon"haakjes waren.., tja, dan kun je er cisaral in stoppen wat je wilt, maar dat helpt dan niet echt he:p) Ook blijven de darmen dan beter op gang als je vaker geeft. maar ik weet niet hoe vaak je geeft.

Maar ze zitten in de goede modus :yes: hoe blij kun je zijn dat een konijn 2 brokken eet haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vraag me af, jij geeft een druppeltje metacam? Heb je metacam kat of hond? De dosering gaat per kg lichaamsgewicht. Ik geef kleine Flap (1,5 kilo) 0,3 metacam (kat volgens mij). Op Konijnen punt nl of bunnybin kan je wel wat over de dosering vinden.

Vreemd dat ze het allebei hebben en lastig dat het zo moeilijk is te achterhalen waar het door komt. Hebben ze iets gegeten dat ze anders nooit krijgen? Is er iets veranderd of voorgevallen in de leefomgeving?

Als ze het allebei hebben dan zou je Cleo misschien ook wel metacam moeten geven?

We goed dat ze iig zelf wat eten.

Iemand hierboven zei 2 keer dwangvoeren is 2 keer stress, dat klopt natuurlijk maar een konijn moet wel heel regelmatig iets binnen krijgen om de darmen op gang te houden. Ik voer vaak meerdere keren per dag dwangvoer als het nodig is.

aangepast door MammaNijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vraag me af, jij geeft een druppeltje metacam? Heb je metacam kat of hond? De dosering gaat per kg lichaamsgewicht. Ik geef kleine Flap (1,5 kilo) 0,3 metacam (kat volgens mij). Op Konijnen punt nl of bunnybin kan je wel wat over de dosering vinden.

Vreemd dat ze het allebei hebben en lastig dat het zo moeilijk is te achterhalen waar het door komt. Hebben ze iets gegeten dat ze anders nooit krijgen? Is er iets veranderd of voorgevallen in de leefomgeving?

Als ze het allebei hebben dan zou je Cleo misschien ook wel metacam moeten geven?

We goed dat ze iig zelf wat eten.

Iemand hierboven zei 2 keer dwangvoeren is 2 keer stress, dat klopt natuurlijk maar een konijn moet wel heel regelmatig iets binnen krijgen om de darmen op gang te houden. Ik voer vaak meerdere keren per dag dwangvoer als het nodig is.

:| wat geef je veel metacam zeg Max weegt 3kg en krijgt voor 2kg kat (0.2 ml als ik mij niet vergis) hier kan hij 3 dagen op vooruit met zijn rug)

en dat van in een keer geven zei ik, maar dat bedoelde ik iets anders ;) Ze geeft de MEDICATIE en de DWANGVOER niet in een keer. dat kan prima samen. dwangvoer is juist goed om vaker te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer ze idd 3x en dus nog 3x medicatie. is zo'n 6x stress maar dat is niet anders..

Verder heb ik metacam kat. (staat op flesje)

maar ik weet niet hoe dat zit zal het morgen vragen hoe en wat met de pijnstilling.

Het gaat wel ietsje beter met ze gelukkig.

Niets veranderd of vreemds gegeten, wel een draad gesloopt (niet op stroom en alle zooi lag er bij volgens mij) maar daar is de DA ook van op de hoogte, ze zijn zich al veel aan het wassen en ook elkaar. eigenlijk doen ze vrij normaal nu maar nu nog goed eten & drinken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

:| wat geef je veel metacam zeg Max weegt 3kg en krijgt voor 2kg kat (0.2 ml als ik mij niet vergis) hier kan hij 3 dagen op vooruit met zijn rug)

en dat van in een keer geven zei ik, maar dat bedoelde ik iets anders ;) Ze geeft de MEDICATIE en de DWANGVOER niet in een keer. dat kan prima samen. dwangvoer is juist goed om vaker te geven.

aha! ja dat zou ik ook doen. Die metacam, dat slik ik zelf ook maar dan met maagbeschermer anders klap ik binnen een half uur dubbel van de buikpijn! Dus altijd samen met eten. Geen idee of dat bij konijnen ook zo is maar voor de zekerheid inderdaad.

Veel? Ik denk dat het eraan ligt of je hond of kat metacam hebt? Ik zoek nog eens even op het internet of ik er wat over kan vinden. Uiteindelijk zal de eigen dierenarts die het middel voorschreef wel weten wat de dosering moet zijn, hoop ik.

En ik geef de metacam dus een keer per etmaal.

aangepast door MammaNijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

oke, gevonden op konijnen punt nl, onder kopje "wat te doen bij gas"

METACAM

- Een konijn met pijn geeft het op. Begin de gasbehandeling daarom ook met een dosering Metacam. De juiste aanvangsdosering van Metacam-hond is 0,13 ml. per kg. lichaamsgewicht, na 12 uur indien nog nodig een herhalingsdosering van

0,065 ml. per kg. lichaamsgewicht.

LET OP! Van Metacam-kat geef je een konijn een aanvangsdosering van 0,4 ml. per kg. lichaamsgewicht, na 12 uur indien nog nodig een herhalingsdosering van 0,2 ml. per kg. lichaamsgewicht.

maar dat is dus iets dat je zou kunnen vragen aan de dierenarts morgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

aha, daar kan ik met de cisaral en de primperid idd wel inkomen, al heb ik het nog nooit gehoord, maar klinkt idd logisch. Primperid moet bij mensen ook een half uur voor het eten :yes: (cisaral is er niet voor mensen volgens mij haha) Maar om de reden die ik al eerder zei misschien de metacam gelijk met de dwangvoeding geven?het kan misschien net een heel klein verschil maken?

ik heb trouwens op konijnen.nl gekeken en op bunnybin want was wel nieuwsgierig, maar zie helemaal niks staan over metacam.... op konijnen.nl wel over dingen waar jaren terug nog erg enthausiast over gedaan werd en waar men nu op terug gekomen is (voorbeeld daarvan is simethicon, waarvan nu gedacht wordt dat het juist meer kwaad dan goed kan doen) punt met metacam is dat er nooit onderzoek naar konijnen en metacam is gedaan. Er is dus ook geen vastgestelde dosering voor konijnen. Mijn DA heeft de dosering van Max zelf omgerekend. Weet niet precies meer hoe, ik dacht na overleg met de universiteit in Utrecht.(is al weer even terug en kom er nogal vaak helaas :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cisaral bestaat wel voor mensen, Wupsie ;) Mijn moeder kende het en die werkt echt uitsluitend met mensen ;) Ze wist precies de werking op te noemen.

Volgens mij is die aangegeven dosering van Metacam echt de bovengrens, klinkt heel veel... En als metacam lijkt op ibuprofen, zoals Wupsie zegt, zou ik het nooit apart geven. Da's een verschrikking op de lege maag. Het is het proberen waard.

Hopelijk blijven Cleo en Jackson hun verbetering voortzetten. Kom op, nijntjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke, gevonden op konijnen punt nl, onder kopje "wat te doen bij gas"

maar dat is dus iets dat je zou kunnen vragen aan de dierenarts morgen.

Bedenk wel dat dit bij gas is. Een aandoening waarbij sprake is van ondraaglijke pijn en een kwestie van leven of dood. Ook is er geen wetenschappelijke onderbouwing over de dosering van metacam bij konijnen. Mijn Da is het dus duidelijk niet eens met die dosering en Max heeft duidelijk lang zoveel ook niet nodig. Ik ben benieuwd was jouw DA er van zegt Cleo en Jackson, want misschien zijn er wel weer nieuwe inzichten en heeft Max gewoon minder nodig dan een gemiddeld konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cisaral bestaat wel voor mensen, Wupsie ;) Mijn moeder kende het en die werkt echt uitsluitend met mensen ;) Ze wist precies de werking op te noemen.

Volgens mij is die aangegeven dosering van Metacam echt de bovengrens, klinkt heel veel... En als metacam lijkt op ibuprofen, zoals Wupsie zegt, zou ik het nooit apart geven. Da's een verschrikking op de lege maag. Het is het proberen waard.

Hopelijk blijven Cleo en Jackson hun verbetering voortzetten. Kom op, nijntjes!

Oke! weer wat geleerd! ik ben het nog nooit tegen gekomen.

En bij metacam staat ook heel duidelijk genoemd, net als bij ibuprofen dat het niet bij aandoeningen aan maag of darmen gegeven mag worden. Het is dus geen fijn spul voor het spijsverterings gestel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal morgen sowieso weer met mn DA gaan bespreken hoe nu verder..

Gelukkig gaat het beter sinds vrijdag..

:yes: Die lijn moeten ze vooral doorzetten, bij voorkeur in een iets hoger tempo haha

Omdat je niet weet wat de oorzaak is inderdaad niet zomaar zelf gaan experimenteren. Wat ik bij Max en Mini toen heb gedaan is toch maar ontwormen, ook al was er niks in de ontlasting gevonden. Je kunt ook nog voorstellen Fenbendrops 28 dagen te geven. Heb je ontwormd en gelijk tegen EC behandeld. (kan ook op de darmen werken heb ik begrepen) Of had ik nou ergens gelezen dat je ze kort geleden nog ontwormd had... Al zegt dat niks natuurlijk. Want je kunt ze vandaag ontwormen en morgen eten ze eitjes op en hebben ze alsnog wormen :P Al zou je dan niet verwachten dat ze zo vol wormen zitten dat ze daar zo'n last van hebben...ik weet natuurlijk niet wat je allemaal al besproken hebt en al hebt geprobeerd, maar ik probeer alleen mee te denken. Ze hebben je al weer lang genoeg stress bezorgd:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je meedenkt, wormen hebben we besproken, en idd zijn ze pas nog geheel ontwormt met panacur. (is fenbendazol toch?)

De DA acht die kans klein, maar dat kan idd ook nog onoderzocht worden, preventief doen ziet hij nog niet zitten.

Ze doen nu zelfs bewegingen die lijken op minibinkies:O

Mijn vriend komt over een uur ongeveer thuis dan weer medicatie en bijvoeren en dan hopen dat ze van8 echt gaan eten zodat ik goed nieuws heb voor de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal voor je duimen dat ze weer goed gaan eten. Als je geen duidelijke conclusie kan vinden is dat superfrustrerend! Succes in ieder geval!!

Even nog een vraagje, hebben ze nog wat bijzonders gehad aan eten of lekkernij ofzo? Ik had ooit een keer zo'n lenterol gegeven. En een lol dat ze er mee hadden! Maar 1 ram wilde op den duur niet meer eten, en dat heeft best een tijdje geduurd voordat dat weer normaal was. Die lenterollen komen er dan ook niet meer in hier. Maar misschien is het bij jou een totaal andere oorzaak.

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister avond voor het slapen gaan ging het goed, ze knabbelden wat hooi aten gewoon wat (geen biks maar wel wat groente kruiden) voor het hooi deed me goed.

Maar nu.. van8 niets gegeten naja mssn wat kruiden.. maar that's it.

Wel keuteltjes van redelijk formaat.. Ze drinken ook niet zelf..

Net de medicatie weer gegeven en dan zo het bijvoeren weer. om half 9 ben ik de eerste die aan de lijn hangt bij de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie schrijven aldoor over lege maag, maar Cleo en Jackson eten wel kleine beetjes zelfstandig hĆØ.. Dus een totaal lege maag zullen ze niet hebben. Ik geef dwangvoeding en medicatie ook altijd in Ć©Ć©n keer (wel eerst de medicatie, zodat ze die in elk geval helemaal slikken) maar als de dierenarts anders geadviseerd heeft zou ik daar op af gaan.

Ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm naja de medicatie was om 7 uur en rond 23 uur gingen ze geloof ik weer meer eten.

En nu doen ze actief maar eten ze niet echt veel.. ik kan er nog niet echt lijn in ontdekken, zo even mn dagboekje(schrijf op wann wat gegeten gedronken en bijgevoerd is,zodat ik idd mssn een patroon kan ontdekken)

Het zou ook leuk zijn als Jackson eens wat zou drinken, Zie cleo wel uit bakje drinken.. maar ook veel minder dan normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cleo bunnyflopt neer en JAAAAAA ook jackson drinkt wat uit het bakje dat ik neergezet had!

Iris, nee ik denk ook niet dat hele maag/darm leeg is.

Het is nu natuurlijk vlak na medicatie.. maar ook hun dagritme is natuurlijk anders.. zij zijn nu en vanavond rond schemering normaliter het actiefst.

Ze wassen elkaar gewoon, maar nu nog genoeg eten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het plan is.. ze beide vandaag nog vioeren etc omdat het gister echt wel beter ging.

En vanmiddag weer even bellen. En morgen anders onder narcose (Jackson om zijn gebitje na te kijken). (In dat geval gaat Jackson morgen alleen naar de DA.) En neem ik Cleo mssn nog mee om haar te temperaturen..

Blijft mij en de DA een raadsel waarom ze beiden niet eten.. maar omdat jacks moeite lijkt te hebben SS te eten(valt stof uit zn bekkie) kan het zijn dat hij moeite heeft met slikken en het m toch in de tandjes zit.

Ik blijf duimen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .