Ga naar inhoud

myxomatose


kootje

Aanbevolen berichten

Sinds midden januari heerst hier in de buurt myxomatose, omgeving Winterswijk. Vorige week in Eibergen ook een konijn zien 'lopen' met myx. Gisteravond een wild konijn met myx. opgepakt die voor het huis op straat zat en anders onder een auto zou zijn gekomen. De dierenarts wil het konijn niet zien voor behandeling. Het konijn zit nu met warmtelamp in de kelder maar is er natuurlijk niet best aan toe. Wat kunnen we nu zelf doen om het konijn nog een beetje te helpen? Heeft iemand een idee? Heeft iemand ervaring met zelfmedicatie en homeopatische middelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het konijn nog leeft ;Zo snel mogelijk een dierenarts bellen en laten inslapen. myxomatose is heel gemeen. Vaak pijnlijke en langzame dood voor konijnen. Vind het dan ook belachelijk dat de dierenarts het diertje niet wil inslapen.

Als het je eigen konijn is, en het is in het begin stadium, kun je behandelen, wat ook nie altijd succes heeft. Daarbij een wild konijn behandelen lijkt mij ook niet verstandig, weet niet hoe anderen er over denken?

Nog even ter info: Myxomatose is 'gevaarlijk', ook voor je eigen konijnen!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het konijn nog leeft ;Zo snel mogelijk een dierenarts bellen en laten inslapen. myxomatose is heel gemeen. Vaak pijnlijke en langzame dood voor konijnen. Vind het dan ook belachelijk dat de dierenarts het diertje niet wil inslapen.

Als het je eigen konijn is, en het is in het begin stadium, kun je behandelen, wat ook nie altijd succes heeft. Daarbij een wild konijn behandelen lijkt mij ook niet verstandig, weet niet hoe anderen er over denken?

Nog even ter info: Myxomatose is 'gevaarlijk', ook voor je eigen konijnen!!!!!

vind ik ook. De kans dat hij het overleeft is heel klein, zeker omdat hij niet geënt is. (het is een wild konijn toch?) Hij heeft waarschijnlijk veel pijn, en gaat waarschijnlijk dood. Als je hem toch wilt behandelen gaat dat waarschijnlijk heel veel geld kosten. Dat zou ik persoonlijk niet over hebben voor een wild konijn :$

misschien kan je het overbrengen naar je eigen konijnen?? dat weet ik niet zeker...

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien kan je het overbrengen naar je eigen konijnen?? dat weet ik niet zeker...

Ja, dit kan zeker.

Zelfs besmette konijnen die in de tuin komt waar gezonde konijnen zitten, is gevaarlijk.

Quote wilhelminapark;Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus (Myxomavirus, een virus behorend tot de pokkenvirussen). Myxomatose wordt met name verspreid door stekende insecten zoals vlooien, muggen en vliegen. Ook is besmetting via direct contact met besmette dieren of materialen mogelijk. Voorkom dus dat wilde konijnen in de tuin bij uw konijnen kunnen komen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het echt een wild konijn is, zou ik hem laten inslapen. Zowieso mag je officieel geen wilde konijnen vangen en houden, dus je kan ook nog strafbaar zijn (gewoon even ter informatie, niet dat ik je bang wil praten hoor). Een wild konijn behandelen is denk ik onmogelijk, een konijn is een prooidier en zal dus veel stress ondervinden van al de behandelingen en het gesleep met het dier. En zal dus ook veel moeilijker te behandelen zijn. Ik zou anders de DA even bellen, en als je het geld er voor over hebt, dat de DA misschien bij jou thuis het konijntje een spuitje geeft.

Weet je heel zeker dat het een wild konijn is, en niet gewoon een tamme konijn in wildkleur?

Trouwens vind het wel raar dat de dierenarts het konijn niet wil zien. Wat voor dierenarts is dit? Hoe behandelen ze dan gewone tamme konijnen die Myx hebben?

aangepast door ShinLi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bericht hierboven klopt helemaal.. het is tegen de wet om een wild konijn in gevangenschap te houden... Maar toch zou ik hetzelfde als jij doen, ik krijg het ook niet over mn hart om zo'n dier achter te laten!

Wat je kan doen is het konijn zo warm mogelijk houden, zorgen dat het eet en drinkt en als je er Echt voor wil gaan het ook een soort antibioticum (bactrim vb) en ontstekingsremmer (zoals metacam) geven tegen bijkomende infecties en pijn die het dier waarschijnlijk al wel heeft... Ik heb ook homeopatische echinacea-thijm-propolis druppels gegeven voor de weerstand, oogjes proper gehouden enzoverder...

Maar je moet je wel eerst afvragen of je zo diep in je portemonnee wil graven want ik kan je zeggen, myx behandelen is een vreselijk dure grap.

Ook denk ik dat de kansen van het dier heel erg klein zijn. Sowieso al omdat het niet geënt is, maar zeker nu het stress zal hebben omdat hij niet in zijn vertrouwde omgeving zit, dit haalt zijn weerstand alleen maar naar beneden.

Let goed op met je eigen konijntjes, Veel succes er mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch jammer dat we dan niks meer horen, ben toch wel nieuwsgierig hoe dit verder gaat aflopen en wat de TS heeft gedaan met/voor het konijntje. Ikzelf zou niet voor behandelen kiezen, en het is duur, en het weegt niet op tegen al de stress die het wilde konijn te verduren zal krijgen. Ik denk persoonlijk dat zo'n konijn door alle stress en het opgesloten zitten gewoon opgeeft een dood (wil) gaan. Het is gewoon de natuur, de sterken overleven, de zwakken niet. En hierdoor wordt de populatie wilde konijnen uiteindelijk alleen maar sterker van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .