Kissy Geplaatst: 13 maart 2012 Geplaatst: 13 maart 2012 hallo allemaal,ik wil jullie om advies vragen. ik heb twee nijntjes een ram van 7 maanden en een voedstertje van 6 maanden.het rammetje is in nov 2011 nog op de 'oude'manier geent. twee weken gelden ben ik naar de DA gegaan, en heb ik ze beiden laten enten met het nieuwe Nobivac vaccin ( wat voor een jaar zou beschermen )toen ik thuiskwam (5 min van de DA) voelden beide nijntjes nat op de plek waar geent was.nu vraag ik mij af of ze wel alle entstof binnen hebben gehad? (meisje die het deed leek ook niet erg kundig)en wat kan ik nu het beste doen? naar mijn eigen DA? (niet waar ik ze eerder heb laten enten, ik had geen auto dus moest wel)maar kan ik ze nu nog een keer goed laten enten? of kan dit kwaad? ps ik heb de praktijk gebeld waar ze geent zijn maar kreeg niet echt duidelijkheid of een excuus:grrrrrr:wie weet wat ik het beste kan doen? en hoe worden jullie nijnen geent? (in nekvel? of in bilspier??)
natasha23 Geplaatst: 13 maart 2012 Geplaatst: 13 maart 2012 Vaccin mag volgens mij helemaal niet in de bilspier! Altijd onderhuids. Ik zou je DA weer bellen, en vragen of ze gratis opnieuw geënt mogen worden. Eigenlijk had je meteen terug moeten lopen om het te laten zien. Nu ga jij dubbele kosten maken voor het enten..maar ik zou ze over een week voor de zekerheid opnieuw laten enten....
Bianca Geplaatst: 13 maart 2012 Geplaatst: 13 maart 2012 Kan dubbel enten geen kwaad? Je spuit tenslotte een hele kleine hoeveelheid van de ziekte in, zodat het lichaam anti-stoffen kan maken. Als je dubbel ent, spuit je al meer dan een heel klein beetje in. Of werkt deze entstof anders? *ben net op zoek naar info over nieuw vaccin*
Yls Geplaatst: 13 maart 2012 Geplaatst: 13 maart 2012 Kan dubbel enten geen kwaad? Je spuit tenslotte een hele kleine hoeveelheid van de ziekte in, zodat het lichaam anti-stoffen kan maken. Als je dubbel ent, spuit je al meer dan een heel klein beetje in. Of werkt deze entstof anders? *ben net op zoek naar info over nieuw vaccin*Ik zal je eigen DA bellen, uitleggen wat er gebeurt is en vragen of het wel kwaad kan als ze wat minder binnen krijgen (wat mij niet zo lijkt, want alle konijnen, maakt niet uit hoe groot of hoe oud ze zijn krijgen eveneveel vloeistof, zo was het tenminste bij mijn DA tijdens mijn stage) En als het wel erg is, vrage of je eventueel een 2e keer kan enten.Maar ik denk dat het niet nodig is.
natasha23 Geplaatst: 13 maart 2012 Geplaatst: 13 maart 2012 (wat mij niet zo lijkt, want alle konijnen, maakt niet uit hoe groot of hoe oud ze zijn krijgen eveneveel vloeistof, zo was het tenminste bij mijn DA tijdens mijn stage)Klopt dat ze evenveel vloeistof krijgen, maar dan moet het wel voldoende zijn. Het is nl een enting wat in een flesje zit, waar je 1 konijn uithaalt. Net zoals de honden enting. Daarbij betaal je voor een hele enting..Waar ik een beetje mee zit, is dat beide konijnen ''nat'' zijn. Het kan dus ook zo zijn dat er helemaal geen entstof onderhuids is gespoten. Ik zou dus je DA bellen, om te vragen of her-enten mogelijk is.
Kissy Geplaatst: 14 maart 2012 Auteur Geplaatst: 14 maart 2012 hallo allemaal,ik heb zojuist de DA gebeld, en volgens de assistente kan het geen kwaad dat er wat naast is gelopen. Ze adviseerde mij om niet nog eens te enten dit jaar,omdat het dan teveel zou zijn. (overenten) ze zei dat het geknoeide alsnog via de huid word opgenomen.kan dit? iemand ervaring?
Yls Geplaatst: 14 maart 2012 Geplaatst: 14 maart 2012 Ik heb er geen ervaring mee.. want ik heb die van mij niet geënt. Maar het zou kunnen.
natasha23 Geplaatst: 14 maart 2012 Geplaatst: 14 maart 2012 Via de huid lijkt me sterk..het is niet voor niets entvloeistof wat onderhuids gespoten moet worden. Elke enting van nobivac kun je veilig na 3weken herhalen. Anders zou je pups en kittens dus ook overenten? Daarbij moet in sommige gevallen de enting na3 weken herhaalt worden (bij myx infectie)Ik zou als ik jou was een andere da bellen...vind de antwoorden een beetje apart...
Yls Geplaatst: 15 maart 2012 Geplaatst: 15 maart 2012 Via de huid lijkt me sterk..het is niet voor niets entvloeistof wat onderhuids gespoten moet worden. Elke enting van nobivac kun je veilig na 3weken herhalen. Anders zou je pups en kittens dus ook overenten? Daarbij moet in sommige gevallen de enting na3 weken herhaalt worden (bij myx infectie)Ik zou als ik jou was een andere da bellen...vind de antwoorden een beetje apart...Ligt er maar net aan hoe sterk de entingen zijn. Je hond laat je toch ook maar 1x per jaar enten?
MichelleloveElmo Geplaatst: 15 maart 2012 Geplaatst: 15 maart 2012 Ligt er maar net aan hoe sterk de entingen zijn. Je hond laat je toch ook maar 1x per jaar enten?En de vacciantie voor pups is ook anders dan die voor volwassenhonden.
natasha23 Geplaatst: 15 maart 2012 Geplaatst: 15 maart 2012 Ligt er maar net aan hoe sterk de entingen zijn. Je hond laat je toch ook maar 1x per jaar enten?En pup krijgt op 6,9 en 12weken een enting. En als een enting bij een hond niet goed gegaan is: hond blijkt nat te zijn bij thuiskomst, kan na 3 weken de enting veilig worden herhaald.
natasha23 Geplaatst: 15 maart 2012 Geplaatst: 15 maart 2012 En de vacciantie voor pups is ook anders dan die voor volwassenhonden.Dat is helaas niet waar. En de vaccinatie van kittens is ook niet anders dan die van de volwassen kat.Maar hoe dan ook: vraag blijft; is er überhaupt wel entvloeistof in de konijnen gekomen.
Vaantje Geplaatst: 16 maart 2012 Geplaatst: 16 maart 2012 (aangepast) Ligt er maar net aan hoe sterk de entingen zijn. Je hond laat je toch ook maar 1x per jaar enten?Normaal gesproken krijgen ze 1x per jaar een enting. Bij ons in de opvang krijgen de gevonden honden 2 entingen. 1 bij binnenkomst en de 2e 3 weken later. Die 2e enting is dan een booster enting. Ts jou konijnen zijn nu 7 maand. Zijn zij eerder nog geent? Zo nee zou ik toch maar een ander dierenarts raadplegen. Er word geadviseerd op de site van Dierenartsen Wilhelminapark utrecht, dat een konijn die nooit eerder een enting gehad heeft beter een 3 tot 4 weken later een booster enting kan krijgen. ( die nu de nobivac enting gaan krijgen)Hier een link http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/nobivac%20myxo%20rhd.html 16 maart 2012 aangepast door Vaantje
Kissy Geplaatst: 16 maart 2012 Auteur Geplaatst: 16 maart 2012 Beste Vaantje,ik lees dit op de site: is 1 vaccinatie in alle gevallen voldoende?In bijna ale gevallen is een eenmalige injectie met Nobivac Myxo-RHD ® voldoende om een jaar lang bescherming te geven. Als een konijn nog nooit gevaccineerd is immuniteitsopbouw voldoende voor een jaar. Ook als een konijn al eerder in het leven gevaccineerd is met Lyoxmyxovax ® en Cunical ® dan is de opbouw voldoende.Echter in het geval dat het konijn nog nooit Cunical ® heeft gehad maar wel ziek is geweest van myxomatose en dit overwonnen heeft in 2011 dan zal er voldoende immuniteit voor Myxo worden opgebouwd maar moet er na 1 maand een booster moeten worden gegegeven om de opbouw van RHD gedurende 1 jaar te garanderenze bedoel dus wanneer je konijn myxmatose heeft gehad,en dit heeft overleefd.
Vaantje Geplaatst: 17 maart 2012 Geplaatst: 17 maart 2012 Ook in het geval dat het konijn wel gevaccineerd is met Lyomyxovax ® in he najaar van 2011 maar niet met Cunical ® (omdat deze laatste niet te leveren was), dan zal voor de RHD een booster gegeven moeten worden.Dit stond er nog onder op de site. Heb er idd een beetje langs gekeken qua nooit geent zijn.Zou toch voor de zekerheid andere dierenartsen ook om advies vragen. Heb zelf ook nog nooit eerder gehoord dat de vloeistof door de huid opgenomen word.
MichelleloveElmo Geplaatst: 17 maart 2012 Geplaatst: 17 maart 2012 Dat is helaas niet waar. En de vaccinatie van kittens is ook niet anders dan die van de volwassen kat.Maar hoe dan ook: vraag blijft; is er überhaupt wel entvloeistof in de konijnen gekomen.Ik weet dat het bij nobicac wel zo is. Ik ehb zelf voor schoon de etiketten vergeleken. Wel de etiketten van Nobivac.
natasha23 Geplaatst: 18 maart 2012 Geplaatst: 18 maart 2012 De 12 weken enting voor de pup is gewoon de cocktail die volwassen honden ook krijgen. De lepto is ook dezelfde lepto die de hond op volwassen leeftijd ook krijgt. Alleen krijgt een volwassen hond geen parvo-c en leveringen apart, omdat deze in de cocktail zit. Maar goed dit gaat erg offtopic, en volkomen zinloos
Nicky_the Geplaatst: 18 maart 2012 Geplaatst: 18 maart 2012 Via de huid lijkt me sterk..het is niet voor niets entvloeistof wat onderhuids gespoten moet worden. Elke enting van nobivac kun je veilig na 3weken herhalen. Anders zou je pups en kittens dus ook overenten? Daarbij moet in sommige gevallen de enting na3 weken herhaalt worden (bij myx infectie)Ik zou als ik jou was een andere da bellen...vind de antwoorden een beetje apart...Pups, kittens en honden worden inderdaad ook over geent!!!!Er zijn dierenartsen die titter bepalingen kunnen doen. Er word dan wat bloed van je dier afgenomen en dat word onderzocht op anti stoffen. Ik zou opzoek gaan naar zo'n dierenarts en dit laten doen. Naar aanleiding van deze uitslag kun je dan besluiten wat het beste is.Met overenten is er meer kans op bijwerkingen!Honden worden als goed is om de 3 jaar met een cocktail geent en elk jaar tegen parvo en weil.
natasha23 Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 Pups en kittens krijgen zeker niet teveel entingen. Aangezien het elke keer een andere enting (tegen een andere ziekte) is (behalve voor de kittens, die móeten wel 2x de katten- en niesziekte krijgen voor optimale bescherming). maar ze moeten deze entingen wel krijgen anders kunnen ze doodziek worden. Denk aan Parvo de o zo lieve leuke importhondjes uit het buitenland. Zeker nu met de imporhondjes moet je gewoon ontzettend opletten.Titer bepaling kun je doen, vaak veel duurder dan de enting, daarom wordt het niet vaak gedaan. Ja, er is een titerbepaling die goedkoop is, die hebben wij ook wel eens gebruikt, en hetzelfde bloed opgestuurd. Paar keer achter elkaar. En elke keer gaf de goedkope een andere uitslag dan de duurdere.. ook is bewezen dat de goedkoopste niet werkt. maar goed, dat over-enten is weer zo'n hype, net zoals vers voeren, en de dierenartsen slecht en onwetend....totdat het diertje ziek wordt...
Vaantje Geplaatst: 21 maart 2012 Geplaatst: 21 maart 2012 Pups, kittens en honden worden inderdaad ook over geent!!!!Er zijn dierenartsen die titter bepalingen kunnen doen. Er word dan wat bloed van je dier afgenomen en dat word onderzocht op anti stoffen. Ik zou opzoek gaan naar zo'n dierenarts en dit laten doen. Naar aanleiding van deze uitslag kun je dan besluiten wat het beste is.Met overenten is er meer kans op bijwerkingen!Honden worden als goed is om de 3 jaar met een cocktail geent en elk jaar tegen parvo en weil.Dat wisselt per dierenarts en per merk vaccinatie. Mijn honden krijgen elk jaar de cocktail enting van het merk Vanguard7 en Nobivac. Rabiës enting kan tegenwoordig om de 3 a 4 jaar gegeven worden. Dit was eerst 1x per jaar.Ts weet je al iets meer over de enting bij jou konijn?
Aanbevolen berichten