Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Oké ik heb dus een konijntje dat niet eet of drinkt.

Ik werk dus in een dierenwinkel en daar zit het diertje dus, het is niet van mezelf, maar ik wil hem niet laten overlijden.

Ik dacht dat hij het weekend niet zou overleven, maar dat heeft hij dus wel gedaan. Nu wil ik er graag voor zorgen dat hij het ook echt overleefd. Nu heb ik dus vanmiddag een spuitje en olvarit(met wortjeltjes) gekocht zodat ik hem dat morgen kan geven.

Ik heb hier gelukkig 'ervaring' mee omdat ik dit al twee keer eerder heb gedaan bij een konijn.

Maar nu was ik me aan het afvragen of ik hem nog iets kan geven?

Hij was vandaag wel aan het uitdrogen merkte ik(als je zijn vel vastpakte bleef het 'staan'), dus ik heb hem dat flesje voor zijn mond gehouden en toen dronk hij gelukkig wel wat. Maar ik vond het te weinig, dus vandaar dat ik hem ook wat water ga geven morgen.

Dus, kan ik hem nog iets anders geven dan de olvarit en het water?

Geplaatst:
Speciale recovery-poeder wat je bij de dierenarts kan krijgen. Of desnoods gemalen goede biks. Keutelt het diertje nog wel?

Helaas zitten de konijntjes bij elkaar, dus dat is niet met zekerheid te zeggen. Maar volgens mij wel, aangezien hij vandaag ergens zat waar de anderen normaal niet zitten en daar lagen keuteltjes. En hij heeft ook ietwat last van diarree, maar dat komt denk ik door de stress van het verhuizen van de fokker naar onze winkel.

Geplaatst:

Bij de DA kan je speciale zakjes dwangvoer kopen, daar zit alles in wat hij nodig heeft. Je kunt nu nog naar een dienstdoende DA, je betaalt alleen een hoger tarief, zijn buikje wat masseren.

Kosten zijn ongeveer 125 € denk ik als je nu zou gaan.....

Geplaatst:

Zijn excacte leeftijd weet ik niet precies.

Maar wij kopen altijd in bij een goede fokker, en hij zit nu vanaf het weekend bij ons, dus hij is iets ouder als dat ze normaal van de moeder af kunnen.

En helaas denk ik niet dat mijn baas het zo geweldig gaat vinden als ik met hem naar een dierenarts ga voor over de 100 euro.

Hij wilt natuurlijk ook graag dat hij het overleefd, maar dat word 'm te gortig denk ik.

Geplaatst:

Spoed weekend plus opname van twee dagen was bij mij 'maar' 80 euro hoor. Dus pin je niet vast op prijzen. Normaal kunnen ze volledig zelfstandig functioneren met 8 weken, maar 9 van de 10 dierenwinkels krijgt ze met 6 weken al binnen.

Geplaatst:

Is dit geen Coccidiose? Het is wel de situatie: jong, net verhuisd,...

Diarree, niet willen eten, uitgedroogd,...

Als het cocc. is (vast te stellen door DA) lopen die andere kleintjes ook gevaar. In wortelhapje zitten verder geen echte voedingsstoffen en vezels. Wel een berg suiker, weet niet of dat wel slim is als dat beestje al last van z'n darmpjes heeft... Ik zou dan echt voor échte dwangvoeding gaan.

Dit is wat er op BB hierover staat.

Coccidiose (darmcoccidiose): Coccidiose komt meestal voor na stress of verminderde weerstand. Jonge konijnen zijn hier ook erg gevoelig voor, bijvoorbeeld na de verhuizing naar een nieuw baasje. Het probleem bij jonge konijntjes die nog bij de moeder wonen is vaak dat ze elkaar doorhun ontlasting steeds weer opnieuw besmetten. Bij coccidiose tasten kleine parasieten de darmen en lever van je konijn aan. Het begint met diaree, als het ernstiger is waterige ontlasting en zelfs bloed in de ontlasting. Het konijntje eet niet meer, drinkt niet meer, valt af, groeit niet goed en droogt uit.

Coccidiose kan behandeld worden met verschillende medicijnen, dit moet altijd via de dierenarts gebeuren. Het meest effectieve middel bij konijnen is toltrazuril. Als jouw konijn coccidiose heeft is het erg belangrijk de omgeving goed schoon te houden. Onstmet het hok regelmatig en haal elke dag de keutels van het konijn (ivm herbesmetting) elke dag weg en verschoon elke dag het hooi en drinkwater. Maak ook de drink en eetbakken goed schoon. Preventief kun je zorgen voor een schone omgeving, de juiste voeding en zo min mogelijk stress in het leven van je jonge konijntje.

Geplaatst:

Oei ik zal hem morgen meteen bij de anderen weghalen!

Moet wel zeggen, de andere konijntjes uit hetzelfde nest eten goed, drinken goed, zijn een stuk dikker en veel levendiger.

En meteen even controlleren of mijn baas wel de behandeling in wilt gaan met dit diertje.

En anders word het helaas een spuitje denk ik..

Ik vind het ook niet leuk voor het dier natuurlijk, maar ik kan het van de ene kant ook wel begrijpen..

Geplaatst:

Wat je eventueel ook kan vragen aan de da, als je heen mag dan he, of die wat onderhuids vocht toe kan dienen (als die dat dan ook nuttig vind)

Het ziet er eventjes niet uit, want er komt een hele bobbel, maar die trekt vanzelf verder het lichaampje in.

Maar nogmaals, eerst ff aan je werkgever vragen en dan ook aan de da of het nu heeft. Ik hoop dat het mag!

Geplaatst:

Ja ik ook!

Maar ik ga het in ieder geval proberen om hem wat water en wat van die olvarit binnen te krijgen.

Het bevat wel niet alles wat hij nodig heeft, maar als hij wat meer energie krijgt gaat hij misschien wel eten.

Laten we duimen morgen (:

Geplaatst:

Heb je toevallig sience selectieve in huis? Van het gruis onderuit de zak, kun je ook goed een papje maken. Ik deed dat vaak door het wortelhapje heen, zodat het ook makkelijker door het spuitje ging. En zo kregen ze meteen wat vezels binnen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .