Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi BB'ers,

Om een lang verhaal kort te maken, twee van mijn voedsters, Fien(1.5 jaar) en Wes(2jaar), bleken sinds kort schijnzwanger te zijn. Ik had naar de DA gebeld en om raad gevraagd, en ze zei me dat het best is om ze te laten sterilliseren. Maar omdat fien een lotharinger is gaat het al gauw om minstens 200€ voor haar. Ik heb even gewacht en gekeken hoe het verder liep, en na een paar dagen was het bij beiden gestopt.

De vraag die ik hierdoor heb is, is het eigen aan de tijd van het jaar dat voedsters nu schijnzwanger kunnen worden?

Omdat ik het raar vond dat beide nu praktisch in dezelfde week dit voor hadden? Ik heb nog 4 andere voedsters,

en tot nutoe heb ik hier (al maar goed) nog niets bij hen van gemerkt.

Een andere vraag is, is het waar dat voedsters die schijnzwanger zijn meer kans hebben op baarmoederhalskanker?

Ik weet dat voedsters dit op latere leeftijd sowieso vaak kunnen krijgen, maar verhoogt schijnzwangerschap deze kans nog eens?

Geplaatst:

Hooi Wes,

Ik ga je volgen, mijn voedster is op dit moment ook schijnzwanger. Ze is het bijna een jaar niet geweest dus heb toen besloten haar niet te steriliseren. Mijn vraag aansluitend op dit topic is: eten voedsters ook minder (goed) als ze schijnzwanger zijn?

Geplaatst:

kanina was vorig jaar in april schijnzwanger.

het is was na 3 weken ook opeens helemaal weer over.

ze at inderdaad toen veel minder en was ook naar iedereen aan het grommen en stampen.

ik had ze zelfs een aantal dagen appart gezet van mij ex-ram omdat ze hele dagen op hem zat te rijden.

Geplaatst:

Ja, voedsters kunnen minder gaan eten door schijndracht. Ook agressief worden etc.

Niet alleen is steriliseren hier goed voor, maar denk ook aan baarmoederkanker.......

Geplaatst:

Als ik het zo hoor is het dan precies toch wat eigen aan deze tijd van het jaar. Het zullen de komende

lentekriebeltjes mss zijn! :) Mijn voedsters aten wel nog vrij normaal, ook waren ze niet persé nukkiger.

Maar dat zal mss van konijn tot konijn afhangen... En ik ga het in de gaten houden, zouden ze er nog last

van hebben, dan overweeg ik mss idd wel sterillisatie.

Geplaatst:

Het is inderdaad de tijd van het jaar. Mijn voedster Freya is niet schijnzwanger, maar wel drukker als normaal en ook wat irritant naar de andere nijnen toe. Ze wil dan ook rijden op de twee andere voedsters in de groep. Maar dit gaat straks wel weer over, is eigenlijk elk voorjaar hetzelfde. Freya is alleen maar in haar 1ste jaar 2x schijnzwanger geweest.

Om terug te komen op advies, na 1x schijnzwangerschap zou ik een konijn niet laten castreren. Waarom? Omdat het toch een grote ingreep is voor voedster en je konijn misschien nooit meer schijnzwanger wordt. Bij castratie wordt de baarmoeder en alles eruit gehaald, dit zorgt ervoor dat de hormonen die dit gedrag veroorzaken niet meer worden aangemaakt. Bij sterilisatie worden alleen de eileiders doorgeknipt, hierdoor worden de hormonen dus nog wel steeds geproduceerd en haalt dit voor schijnzwangerschap en ander gedrag niks uit. Er is wel nog één andere reden om het te overwegen, en dat is baarmoederkanker, mocht je een voedster castreren wordt er een heel groot risico in de vorm van mogelijke kanker weggenomen. Maar ja het is nog steeds een zware ingreep, dus ik zou het niet zomaar laten doen omdat je konijn 1x per jaar schijnzwanger is.

Van de vier voedsters die ik zelf heb is er één gecastreerd. Mevrouw was vorig jaar in 2 maand wel 6 keer schijnzwanger, niet meer gezond dus, veel stress, weinig eten, ze was niet te koppelen aan mijn andere nijnen en had ook baknijd (auw mijn vingers XD). Ze was ook al 6 jaar, dus nog wat een groter risico (als voedsters ouder worden zit er meer vet rond de baarmoeder, wat de operatie nog wat risicovoller maakt), maar toch heb ik besloten om haar te laten castreren. Maar mijn andere voedsters heb ik niet laten castreren omdat ik de risico's niet vind opwegen tegen de voordelen op dit moment.

Geplaatst:

Hier is Babs ook schijnzwanger, ze heeft hier 1 a 2x per jaar last van maar volgens mij is ze nu wel vroeg.

Ze had een mooi nest gemaakt en zat heel appelig te kijken met een pluk haar en hooi in haar bek.

Verder eet ze wel gewoon en is lekker chago maar niet naar haar ventje die is nog steeds de liefste.

En Binky vind de schijnzwangere dame wel lief volgens mij, hij zoemt weer vrolijk naar haar als ze naar hem toe komt.

Wel apart dat nu Babs binnen zit ze dus nog steeds merkt dat het voorjaar is zeg maar

Geplaatst: (aangepast)

Ja, Pien hier is ook van de week voor de zoveelste keer schijnzwanger geweest. Ze is enorm uitdagend naar het ex rammetje en wil zich continu laten berijden, dat is echt de tijd van het jaar! Voorjaarvlinders haha...

Sproeit ook de hele toko onder buiten. Ze wordt over een paar maanden wel gecastreerd omdat wij niet willen dat onze voedsters het risico lopen op baarmoederkanker, ook al zou ze maar 1x schijnzwanger zijn. Dat is voor ons geen reden om haar niet te laten opereren.

Het is een buikoperatie, maar als je konijn gezond is, je een goede DA uitzoekt en haar goede nazorg geeft komt ze er binnen een paar dagen weer bovenop. Vooral als ze samenzit met een ex rammetje, die stimuleert haar dan om te eten en te wassen.

Risico's zijn er natuurlijk altijd, net zoals wanneer je op je fiets stapt en de straat op rijdt.

We hebben hier nog 3 voedsters zitten waarvan er 2 gecastreerd zijn, zij vertonen geen hormonaal gedrag meer maar 1 van hen heeft een erg dominant karakter waardoor ze altijd haar territorium zal blijven verdedigen, zo is ze nou eenmaal. We hadden gehoopt dat dat met de castratie zou verdwijnen, maar das dus niet het geval!

Het andere voedstertje dat nog niet geholpen is wordt waarschijnlijk ook dit jaar geopereerd. En anders volgend jaar, hangt ervanaf hoe haar gedrag is als ze samen gaat met een ex ram.

aangepast door Rian
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .