Phac Geplaatst: 3 maart 2012 Geplaatst: 3 maart 2012 (aangepast) Dag iedereenIk heb me net geregistreerd specifiek hiervoor. Ik heb twee konijnen hier thuis, namelijk een gecastreerd mannetje en een vrouwtje. Het mannetje heeft nu al een paar maanden een probleem.Ineens wordt hij enorm kortademig en zwakjes. Na een tijdje komt er dan slijm uit zijn neus en mond. Daarna is hij nog even kortademig en dan weer volledig in orde. Hij eet goed, wast zichzelf, heeft normale ontlasting en krijgt zeer frequent vers water. Qua voeding krijgen beide konijnen identiek hetzelfde, namelijk veel groenten (witloof, peterselie, af en toe brocoli, waterkers, etc.), af en toe wat fruit (appel, peer) en twee soorten droogvoer (een mix van verschillende soorten en een zak waarin alles identiek hetzelfde is, maar verschillende kleuren heeft, zodat het niet uitmaakt als ze een bepaald kleur laten liggen). De konijnen zitten niet samen, maar krijgen meer dan voldoende kans om samen te rond te rennen en te spelen.We zijn er al twee keer mee naar de dierenarts geweest. De eerste keer hebben we antibiotica meegekregen en heeft hij daarvan een kuur gekregen tot het op was, samen met het advies om hem mee te nemen naar de badkamer (vochtige lucht) en hem afzonderlijk te houden van het andere konijn. Dat heeft echter niet geholpen. We zijn dan een tweede keer naar de dierenarts geweest, hebben een nieuwe portie antibiotica meegekregen, een behandeling tegen een parasiet en vitaminetoevoeging voor het drinkwater.Het is nu echter nog steeds niet voorbij. Sterker nog, wij dachten dat het na de eerste kuur voorbij was en hebben de konijnen sindsdien laten samen rondrennen en spelen. Ook tijdens de tweede kuur deden we dat nog. Het andere konijn heeft nergens last van. Vertoont niets van symptomen zoals het mannetje en doet het goed. Zoals eerder gezegd eet het mannetje goed en wast hij zichzelf ook nog steeds.Ze zitten trouwens allebei op hooi. Er is inmiddels al een ander merk en soort van hooi gebruikt en ook dat heeft niet geholpen. Dan dachten we dat het aan het poetsproduct lag, waardoor we nu zijn hok twintig keer uitspoelen en goed uitdrogen, maar ook dat heeft geen effect gehad.Ik begin me nu toch echt zorgen te maken en heb het helemaal gehad met de dierenarts. Telkens gaan, onderzoek dat niets oplevert, medicijnen die niet helpen, etc. We blijven wel betalen... Iemand hier met gelijkaardige ervaringen? Misschien een oplossing of idee? 3 maart 2012 aangepast door Phac
Domino Geplaatst: 3 maart 2012 Geplaatst: 3 maart 2012 Heeft je dierenarts ook gezegd wat je konijn mankeert? Het klinkt namelijk als Snot maar ik wil het niet meteen bestempelen als Snot. Snot is veelal een bacteriële infectie en zal inderdaad bestreden moeten worden met antibiotica. Als je Snot niet goed behandeld, of te kort met antibiotica, kan het zijn dat het weer terug komt, en op den duur chronisch kan worden.Heb je al eens een second opinion gevraagd bij een andere dierenarts? Niet alle dierenartsen weten evenveel over konijnen. En zeker als je steeds met een kluitje in het riet wordt gestuurd, schiet het niet op. Werd het wel beter toen je de antibiotica gaf? Welke heb je meegekregen destijds als ik vragen mag?
Phac Geplaatst: 3 maart 2012 Auteur Geplaatst: 3 maart 2012 Het werd niet beter. We kunnen ook niet zeggen van het gebeurt dan of dan. Het is echt willekeurig. Zonder antibiotica kon het vandaag eens gebeuren en dan morgen niet. Het bleef gelijkaardig. We kregen gewoon een potje mee met wat antibiotica erin.
Domino Geplaatst: 3 maart 2012 Geplaatst: 3 maart 2012 Weet je niet de naam van de antibiotica?Ik zou toch eens een andere dierenarts vragen, die kan namelijk het beste oordelen wat er met je konijn aan de hand is. Het kan bijvoorbeeld ook een allergie zijn op iets in of rond het hok. Hier is eventueel een lijst met konijnkundige dierenartsen. (al zijn er ook een boel die ook veel van konijnen weten die er niet tussen staan, maar goed). http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?19037-Lijst-met-konijnkundige-dierenartsen-(vernieuwd)Misschien kan je er eentje bij jou in de buurt vinden voor een second opinion. Ik denk dat dat het meest wijs is.
Phac Geplaatst: 3 maart 2012 Auteur Geplaatst: 3 maart 2012 Ik heb wel vertrouwen in de huidige dierenarts, ze zitten er ook met twee en het lijkt erop alsof ze weten waar ze mee bezig zijn. Toch is het vrij irritant dat het probleem nog niet is opgelost. Misschien best eens voor die second opinion gaan. In ieder geval bedankt.
Domino Geplaatst: 3 maart 2012 Geplaatst: 3 maart 2012 Ik had ook altijd vertrouwen in m'n vorige dierenarts, maar ik ben toch overgestapt omdat ik ook steeds met een kluitje in het riet werd gestuurd. Later ook m'n ouders nog met de hond, kreeg vrolijk pijnstiller maar naar de oorzaak werd niet gekeken. Bij mijn huidige dierenarts bleek dat het helemaal mis was met m...
Phac Geplaatst: 2 mei 2012 Auteur Geplaatst: 2 mei 2012 Het konijn is vandaag nagekeken geweest voor haken op de tanden. In andere topics die ik gevonden heb hier werden dezelfde symptomen aangehaald waarbij het probleem haken waren. Het was de dierenarts zelf die het dacht en voorstelde. Nu net gebeld en de dierenarts zei dat de tanden er normaal uitzagen, geen haken, geen wonden in de mond, etc. Dus geen verkoudheid, geen haken. Het voorstel is nu om andere, speciale voeding te proberen.Vorige keer dat ik het konijn zo raar zag doen was bij het eten van peterselie. Hij bleef één stengel met bladen eten en op een bepaald moment viel er wat van uit zijn mond en kwam er slijm bij kijken. Aan de ene kant ben ik toch tevreden dat het geen haken zijn. Tips tegen haken zijn bijvoorbeeld veel hooi geven, genoeg groenten en goede biks. Hij is gehuisvest op hooi, maar eet er slechts een kleine hoeveelheid van. Elke dag verse groeten en kruiden (peterselie, waterkers, radijsblaadjes, witloof, paardenbloemblaadjes) en als snack eens een klein stukje appel (sporadisch en niet elke week). Soms eet hij het onmiddellijk op en soms blijft het liggen (dan heb ik het niet over iets wat hij niet graag lust, maar iets wat hij anders zeer graag eet zoals peterselie).Droogvoer: http://www.avevewinkels.be/nl/dier/konijnen-knaagdieren-en-fretten/voeding-supplementen en van op die pagina Select dwergkonijnen en Optima+ (dwerg)konijn. Die Select eten ze op (we hebben twee konijnen), maar enkel als ze er zelf zin in hebben. Het is niet iets waar ze op vliegen. Die Optima+ is eigenlijk een kleine ramp. Ze krijgen elke dag wat ervan (geen volledige bak vol, maar meer een eetlepel of twee). Beide gaan ze er onmiddellijk van eten, maar ze zijn kieskeurig want ze eten slechts de dingen die ze lekker vinden (10-20%) met als gevolg dat de rest gewoon blijft liggen.Vandaag eens iets wat anders meegenomen uit de winkel, namelijk Versele-Laga cuni complete en Deli Nature dwergkonijnen. Het wordt afwachten of het in de smaak vallen (beide zijn kleine verpakkingen).
Lonja Geplaatst: 2 mei 2012 Geplaatst: 2 mei 2012 Hoe vaak heeft je konijn dit dan? Eens in de maand of 3 keer per dag?
Phac Geplaatst: 2 mei 2012 Auteur Geplaatst: 2 mei 2012 Dat is moeilijk te zeggen. Af en toe als ik er bij ben, maar als ik op het werk ben dan weet ik het niet. Kan zijn dat ik 's morgens vertrek en hij het kort daarna heeft, maar als ik dan maar om 17u thuis ben dan weet ik er niets van natuurlijk. Hij eet wel gewoon goed en is fit, glanzende vacht, etc.
Phac Geplaatst: 2 mei 2012 Auteur Geplaatst: 2 mei 2012 Net terug van de dierenarts. De mond is echt volledig in orde, zeer mooi afgesleten zoals het moet. Aangeraden om andere voeding te proberen en een mix volledig te vermijden (eenduidige korrel waaruit ze niet kunne kiezen). En natuurlijk veel groenvoer, zoals ze al kregen.
Lonja Geplaatst: 2 mei 2012 Geplaatst: 2 mei 2012 Kan het niet zijn dat hij zich verslikt? Ik heb wel eens gelezen hier over mensen die een konijn hadden dat zich verslikte, die gaven ook wat slijm op. Aangezien het tijdens het eten gebeurt, hij kortademig wordt, en verder gezond lijkt?Eet hij misschien té gulzig?
Aanbevolen berichten