ChloëC Geplaatst: 1 maart 2012 Geplaatst: 1 maart 2012 Hallo lieve BB'ers!Hier ben ik weer, deze keer niet met een probleem maar een vraag...Sommigen zullen het verhaal van mijn Fluffy wel kennen ondertussen... Hij is het konijn dat wonder boven wonder myxomatose overleefd heeft zonder ooit een enting gekregen te hebben (na een heeeel lange strijd, voor mensen die niet op de hoogte zijn.)Nu vraag ik me af: is hij nu immuun voor myx, is hij tijdelijk immuun of helemaal niet immuun en zitten er evt. extra risico's aan het enten voor hem als hij al dan niet immuun is??Ik heb meerdere DA'sen geraadpleegd, ze geven allemaal een ander antwoord waardoor ik niet weet wat nu te doen. Vandaar mijn vraag hier op BB, misschien zijn er mensen die ook een myx overlevertje gehad hebben en me kunnen zeggen wat best te doen?(Ps: wanneer enten jullie allemaal? Ik heb ook nog een gezond konijn zitten die wél zeker haar spuitjes moet gaan krijgen )
ShinLi Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 Poeh ik denk niet dat ik je daar een goed antwoord op kan geven. Ik heb er gelukkig persoonlijk geen ervaring mee. Ik zou even kijken wat de meeste DA'en hebben gezegt. En anders zou je even een mailtje kunnen sturen naar een echte konijnkundige DA voor advies (ik heb bv eens de Wilhelmina kliniek in Utrecht gemaild voor advies, en ik woon in Friesland XD). Ik wacht het weer een beetje af, denk ergens in Maart als het al snel warm wordt en er snel muggen komen (vliegen nu al wat rond hier en daar, van die steekdingen). Alleen heeft de DA wel entdagen, dus even afwachten, maar ik heb zes konijnen dus ik kan altijd ff zien of ik eerder terecht kan.
natasha23 Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 Ik zou het maandag aan mijn DA kunnen vragen (werk in Dierenkliniek)Vraag wel goed wát voor entingen de dierenarts gebruikt. Er is nl. een nieuwe enting van Nobivac die een jaar werkt. En weet niet meer precies hoe het zat met een konijn wat myxomatose heeft doorgemaakt.
ChloëC Geplaatst: 2 maart 2012 Auteur Geplaatst: 2 maart 2012 Bedankt voor jullie reacties! Ik dacht al dat er iets mis was omdat ik geen reactie kreeg!Ik vind het heel moeilijk aangezien ze elkaar met 3 tegenspreken, ik heb Wilhelminapark een tijd geleden de vraag al gesteld, die zeiden eerst immuun voor het leven en een paar maand later zeiden ze dat immuniteit daar tegen niet kon...Wil ook graag niet té lang meer wachten, ik wil het namelijk echt nooit nog eens mee maken...Ja inderdaad, ik heb gehoord van die nieuwe enting! Maar ik denk dat ik daar toch een beetje voorzichtig mee ben hoor... Het is allemaal nieuw, wie weet wat voor gevolgen heeft zulke enting op mijn lieve schat!Zou wel heel leuk zijn als jij het even zou kunnen checken voor me, natasha!
natasha23 Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Hoi,Ik heb t op mijn werk nagevraagd, en heb ook MSD voor je gebeld.Als je jouw konijn nog niet eerder tegen RHD hebt geënt, dan mag je enten, maar na 4weken de enting herhalen.Is je konijn wel eerder geënt, kan deze gewoon normaal geënt worden.Het gaat dus vooral om de RHD enting.
ChloëC Geplaatst: 5 maart 2012 Auteur Geplaatst: 5 maart 2012 Hij is nog nooit geënt geweest! Ahzo, dat herhalen wist ik zelfs niks van, waarom is dat nodig? :oHeel erg bedankt hoor!!
natasha23 Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Omdat het een booster nodig heeft om het zo maar te zeggen, omdat je konijn nog nooit eerder geënt is. Normaal geef je 2x per jaar myxomatose, en 1x per jaar RHD.
ShinLi Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 Maar je bedoelt dan wel met het oude vaccin inenten of niet natasha? Omdat het nieuwe nobivac voor beide is, niet alleen RHD. Hoeft het konijn dan niet voor myxomatose geent te worden?>
natasha23 Geplaatst: 7 maart 2012 Geplaatst: 7 maart 2012 @ shinli: nee, ik bedoel met het nieuwe vaccin enten Het gaat erom dat de RHD wel of niet eerder is gegeven (met oud vaccin). Omdat dit dan weer wel een verkeerde samenwerking met het nieuwe vaccin kan hebben áls het konijn myxomatose heeft doorgemaakt.
Suzanne1985 Geplaatst: 7 maart 2012 Geplaatst: 7 maart 2012 Onze dierenarts heeft 3x per jaar entuurtjes. Hier gaan wij elke keer naartoe. In Maart, Juni en Oktober.
ChloëC Geplaatst: 7 maart 2012 Auteur Geplaatst: 7 maart 2012 Oke bedankt!Ik ga volgende week mijn 2 nijnsels laten enten, ik denk niet dat mijn DA'sen hier in de buurt het nieuwe vaccin al gebruiken...
ChloëC Geplaatst: 9 maart 2012 Auteur Geplaatst: 9 maart 2012 Zo, ik heb even met de dichtsbijzijnde (en goedkoopste ) DA gebeld en ze had nog geen info gekregen over het nieuwe vaccin... Ik heb het haar even gemeld en ze gaat ze volgende week bestellen! Zo kunnen mijn konijnen volgende week met het nieuwe vaccin geënt worden! Hopen dat alles goed gaat danmaar!Natasha nog een klein vraagje: Ik zou mijn Fluffy dan na 4 weken weer zo'n Nobivac enting moeten geven omdat hij nog nooit eerder een enting gehad heeft?
natasha23 Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Ja, idd. én omdat Fluffy de myxomatose heeft gehad..
ChloëC Geplaatst: 10 maart 2012 Auteur Geplaatst: 10 maart 2012 Oke! Ik hoop dat mijn DA dit ook zal weten, maar ik betwijfel het Ik zal ze dan maar weer wat bijleren over konijnen ^^ Heel hartelijk bedankt Natasha!!
zwarte panter Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Eén van mijn konijntjes heeft ook myx gehad en overleefd (wel als reactie op een enting). Aangezien niemand mij totale zekerheid kon geven of hij echt immuun was hebben we hem daarna ook altijd netjes ingeënt. Van die entingen heeft hij in ieder geval nooit last gehad.Ik neig in dit geval persoonlijk wel eerder naar het enten met de oudere vaccins, tot er meer duidelijkheid is over het nieuwere vaccin bij konijnen die al myx hebben gehad. Ik kopieer even een stukje uit de bijsluiter van het nieuwe vaccin...Het is mogelijk dat konijnen die al eerder gevaccineerd zijn met een ander myxomatose vaccin of die een veldinfectie met myxomatose hebben doorgemaakt na vaccinatie geen adequate immuunrespons ontwikkelen tegen RHD.
natasha23 Geplaatst: 12 maart 2012 Geplaatst: 12 maart 2012 Klopt, en daarom moet je dus na 4weken de vaccinatie herhalen, om wel de optimale bescherming te bereiken.Er is veel bekend over het nieuwe vaccin, de dierenarts moet zich alleen wel een beetje in verdiepen ipv t maar zo even aan te schaffen...
Aanbevolen berichten