Ga naar inhoud

Vastgeplakt poep!!


hulscher

Aanbevolen berichten

Hallo....

Help!!!!

Vandaag binky en roos in de grote ren gelaten.....Zag dat binky wat aan zijn kontje had hangen....wij gekeken.... bleek het een redelijk grote bal vastgeplapt poep te zijn!!!!Als het dit al is hoop dat het geen gezwel is!!

We hebben ze nu een weekje en zze ijn zo rond de 2 jaar oud...(heb ze via mp bij mensen waarvan de kinderen niet naar ze om keek...)had al wel gezien dat ze wat blindedarmkeutels lieten liggen...

Had ze al wat minder biks gegeven...en veel hooi!!!

Morgen naar de dierenarts....was ik nog niet geweest (voor een gezondheidscheck en nagels knippen e.d)wilde ze eerst een beetje laten wennen....

Binky gedraagt zich niet ziek....had eerder het idee dat hij bijkwam zo in de grote ren...lekker rennen en binky's maken....

Roos trouwens ook!!!!

Iemand dit eerder meegemaakt???

Word vervolgd.....

Groetjes,

Patricia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo....

Bedankt voor je reactie.....heb je advies ten harte genomen en ze gisteravond alleen hooi gegeven en geen bix!

Ze krijgen nog hetzelfde voer als wat ze bij hun vorige baasjes kregen....wilde ze niet nog meer stress geven door gelijk over te stappen!!

Moet vandaag 13.20 bij de dierenarts zijn....ben benieuwd!!!!

Ik laat vanavond wel ff weten wat er bij de dierenarts uitgekomen is!!!

Groetjes,

Patricia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo...

Binky had idd plakpoep....de dierenarts heeft hem even gehouden om hem rustig een weekbadje te geven en de aangeplakte poep te verwijderen...

Ze heeft ook wat haakjes ontdekt op de kiezen.....deze gaat ze er a.s woensdag erafhalen!!

Ze heeft een paar oorzaken aangekaart hoe de plakpoep kan zijn ontstaan.....

-Haakjes op de kiezen...

-Rugklachten waardoor hij minder goed bij zijn poepert kan komen....ik heb geen medische achtergrond van binky dus weet niet of er ooit iets gebeurt is!

-Iets te dik

-Of gewoon gemakzuchtig......

Ze opperde wel om over te stappen op Supreme science selective....Weet niet of ik dit doe! Wilde zelf overstappen op een andere bix....moet zo nog ff op dit forum checken wat veel door konijnenkenners aan hun konijn word gegeven....

Heb ze nu vanavond geen bix gegeven alleen hooi....

Ben benieuwd woensdag...dan krijgt Binky eerst een roesje zei ze....en moet hij blijven tot hij weer goed wakker is!!

Roos krijgt dan ook gelijk haar check up...hoop dat er bij haar niks te vinden is!!!

Nou een heel verhaal weer...

Groetjes,

Patricia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plakpoep kan ook komen door soort/merk voor dat ze krijgen en door teveel aan voer.

En natuurlijk.. darmproblemen, dat ze ergens niet goed op reageren, dat kan voer zijn, dat kan groente,...

Volgens mij is het hier bij forumkonijnen vaak zo dat het aan het gewicht, het voer, of een darmprobleem ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo....

Binky is vanmorgen geholpen aan de haakjes die hij bezat....alles is goed gegaan!! Narcose is toch altijd een risico....

Roos ging mee voor een totale check up en inentingen...bleek dat zij ook haakjes had dus zij is ook gelijk geholpen...

ze had nog nergens last van,maar de dierenarts vond het verstandig om toch te laten doen....

Ze staan nu binnen op advies vd dierenarts(schijnt dat ze zich na een narcose niet zo makkelijk op temp kunnen houden...) ze mogen morgen weer lekker naar buiten...

Ben over op het science selective voer...dit schijnt ook goed te helpen tegen haakjes....

En gelukkig de vorige baasjes hebben de waarheid gezegd over het geslacht van binky en roos....dus gelukkig geen baby's!!

Hoop dat de plakpoep nu stopt....moet morge de dierenarts bellen om te zeggen hoe het gaat!! Netjes toch??

Nou een heel verhaal weer!!

Groetjes,

Patricia

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hallo.....

Het probleem is nog steeds niet opgelost!!! Ik heb de dame en heer.... 3 dagen alleen op hooi en water gehad....maar de blindedarmkeutels eten ze nog steeds niet op!!!! Ze laten ze nu wel iets minder liggen maar nog steeds niet hoe het zou moeten......

Gevolg.....vieze konten....

Wat kan ik nu nog meer doen???

Heb ze vanavond toch maar weer wat eten gegeven..... ben maar begonnen met 5 gram per konijn ss-voer...en wil dit weer langzaam wat opvoeren.....of had ik het hooi dieet wat langer de tijd moeten geven??? Vond het zo zielig alleen hooi en water......

Mocht er iemand tips hebben dan hoor ik het graag!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op konijnen.nl staat een interessant artikel over dit probleem. http://konijnen.nl/ziekten/diarree2.htm

Misschien wel goed om te lezen.

Een klein stukje citaat:

* Het is niet verstandig om voor deze kwaal antibioticum te geven, dat helpt niet.

- Voer je al verstandig en heeft je konijn toch te zachte blindedarmkeutels, dan kan dit veroorzaakt worden door pinwormen (Passalurus ambiguus) die in de blindedarm wonen. Hiervoor moet dan het antiwormmiddel Panacur gegeven worden gedurende minimaal 14 dagen.

* De dosering Panacur is 20 mg. per kg. lichaamsgewicht per 24 uur, verdeeld over tweemaal daags, dus elke 12 uur. .

* Panacur is het beste middel, een middel zoals Ivermectine of Iverquantel kan deze worm niet bestrijden.

Vastgeplakte keutels kunnen ook wijzen op wormpjes, zoals hier boven beschreven staat.

Is dit al uitgesloten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik moest mickey de laatste keer 3 dagen op alleen hooi zetten.

na die 3 dagen beginnen met de bix en dan de eerste dag 2 stuks dag er naar 4 stuks weer een dag later 6 stuks en zo langzaam gaan opbouwen tot ik aan de 25 gram per dag zat.

en als hij tussendoor weer plakpoep kreeg weer een dag minder bix geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo......

Het is weer wat erger geworden :grrrrrr: Na dat kleine beetje ss van gister.....

Heb de keutels nog niet weggebracht naar de dierenarts...maar ga dat voor de zekerheid wel ff doen...thanx, voor het advies!

Ze krijgen nog niks anders dan hooi en ss-voer.

Geef ze vanavond alle twee maar weer 5 gram.....vind het wel zielig maar het is ook belangrijk dat ze de blindedarmkeutels gaan opeten!!!!! Maar als ze dan in de buitenren met een pootjes tegen de ren gaan staan ....zo van was dit alles wat we krijgen....moet ik mijn hart op slot doen!!!

Boven in het hok ligt eigenlijk niks....maar beneden in de ren ligt het vol....ben elke ochtend in de weer met een plamuurmes....hahaha. In de losse ren vast aan het hok ligt ook niks....

Er ligt nu geen bodembedekking in de onderren....misschien moet ik dat wel gaan doen misschien dat de blindedarmkeutels dan aan het stro blijven plakken ipv aan mijn nijntjes......

Morgen ff de dierenarts bellen voor een afspraak.....

Wordt vervolgd....

Als iemand nog wat ideeen heeft dan hoor ik het graag!!!

Groetjes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet hoe vervelend het is.

mickey krijgt hier ook alleen maar Hope Farm Super Trio en hooi

omdat ik het zo zielig voor hem vind krijgt hij nu kruidenhooi ipv gewoon hooi.

mischien toch maar weer een dag of twee alleen op hooi zetten en dan weer de bix op gaan bouwen met elke dag 2 bix-jes er bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .