Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Mijn 2 nijntjes zijn 2 meiden en van de dierenarts hoorde ik dat het wenselijk is dat ze met +/- 6 maanden worden gesteriliseerd omdat baarmoederkanker steeds vaker voorkomt. Nu heb ik al diverse operaties meegemaakt met honden en katten maar nog nooit met nijntjes. Is dat erg veel anders? Waar moet ik op letten?

Alle tips e.d. zijn welkom.

Alvast bedankt,

Elma

Geplaatst:

Konijnen zijn vrij gevoelig, in die zin is een operatie als een sterilisatie (castratie eigenlijk) niet helemaal te vergelijken met een sterilisatie bij een hond of kat. Het is belangrijk dat er een goede narcose (bijvoorbeeld gasnarcose) gebruikt wordt, omdat narcose bij konijnen riskanter is dan bij honden of katten. Het is bovendien van belang dat ze zo snel mogelijk weer wakker zijn. En ze mogen nooit en te nimmer nuchter zijn voor de ingreep, bovendien moeten ze zo snel mogelijk weer eten. Dit is belangrijk om de darmen op gang te houden. Zeker na een zware ingreep als een castratie bij een voedster, kan het even duren voor ze weer eten. Over het algemeen moet je ze zeker pijnstilling geven. Een konijn dat pijn heeft, eet namelijk niet.

Ik heb gisteren voor de derde keer een voedster laten helpen en het is me weer mee gevallen. De leeftijd van dit konijntje is onbekend, maar ze is minimaal een jaar en waarschijnlijk nog wel ouder, misschien veel ouder. Daarbij is het een moeilijke eter die veel heeft meegemaakt in elk geval het afgelopen jaar. Ik had dus wel de nodige problemen verwacht, gisteren had ze ook veel pijn maar na een extra dosis pijnstilling knapte ze op. Omdat ik weet hoe moeilijk ze is met eten, heb ik haar gisteravond en vannacht een portie dwangvoer gegeven. Vanochtend heeft ze uiteraard weer pijnstilling gehad en halverwege de ochtend viel ze alweer aan op haar eten. Er is eigenlijk niks meer aan haar te merken.

Mijn andere dames waren beide acht maanden en herstelden (nog) wat makkelijker, de eerste was vooral wat suf na de ingreep, maar at de dag daarna ook weer goed genoeg. Inmiddels ga ik naar een dierenarts die alleen gasnarcose gebruikt, waardoor ze echt heel snel weer goed wakker zijn. Dus toen ik vorig jaar dame twee ging halen na de ingreep zat er een vrolijk en levendig konijntje op mij te wachten dat heéeel graag wat lekkers wilde. Ik heb geen seconde aan haar kunnen merken dat ze net geopereerd was. Jasmijn is gisteren om kwart voor elf geopereerd en om één uur hebben we haar al opgehaald, ze was toen ook al goed wakker en alert. Ik ben echt superblij met mijn dierenarts en deze vorm van narcose, heb afgelopen jaren regelmatig een konijn onder narcose gehad, verschillende combinaties die allemaal wel veilig waren (o.a. combinaties met gasnarcose) maar dit is echt geweldig.

Geplaatst:

Ik heb het hier ook 3 keer laten doen en het is me goed meegevallen. Het is inderdaad zaak dat je konijn niet nuchter is, en zorg dat je zeker weet dat je dierenarts ervaring heeft met deze operatie. En dat ze na de operatie zo snel mogelijk weer gaan eten en keutelen.

En verder heeft Dollie eigenlijk alle info al gegeven ;)

Geplaatst:

Ik heb er m'n handen wel mee vol gehad. Mijn voedster is begin januari geholpen en werd moeilijk wakker uit de narcose. Ze was op een donderdagochtend vroeg aan de beurt en werd pas vrijdagavond goed wakker, waardoor het ook moeilijk was om haar aan het eten te houden. (Zeker omdat ze een angstig konijntje is)

Ik heb haar enkel laten helpen om de hormonen, ze was echt een hormoonbommetje. Het is toch best een pittige operatie, vind ik.

Geplaatst:

Dank jullie wel voor alle info. Dat nijntjes nooit nuchter mogen zijn, wist ik, maar ik heb al contact gehad met mijn da-kliniek en ze hebben daar volop ervaring met nijntjes helpen, dus het gaat vast goed komen.

Geplaatst:

Ik heb maar 1 ervaring met het laten castreren van een voedster en mij is het absoluut niet meegevallen. De operatie is prima gegaan, alleen wilde ze daarna heel lang niet eten. Haar gedrag is na de castratie ook niet verbeterd, eerder verslechterd.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .