vmezzolla Geplaatst: 24 februari 2012 Geplaatst: 24 februari 2012 Hallo. Ik hoop dat iemand me kan helpen met de volgende vraag.Sinds een paar weken woon ik in Trento, een regio in het noorden van Italie. Hier heb ik langs de Adige rivier een grote wilde konijnenkolonie gespot. Deze is bekend bij de bewoners in de omgeving en bij de gemeente.Helaas zitten er 2 vreemde konijnen tussen de kolonie. Naar mijn mening, als leek, 2 dwergkonijntjes. Een wit en een beige. De konijntjes leven afzonderlijk van de kolonie maar en nu komt het; met een 'wild' konijn in 1 hol. Ik breng de diertjes nu al een aantal dagen wat droog brood en zag dat ook andere wandelaars groenten voor hun hadden neergelegd. Volgens een mevrouw uit de omgeving zitten de konijntjes er al de hele winter en zijn ze achtergelaten door iemand.Ze zijn de enige die zich laten aanhalen en voeden uit de hand.Is het mogelijk dat de konijntjes in het wild geboren zijn? Wat is de beste oplossing? Een nieuw thuis voor hen zoeken? Of hen rustig laten zitten. Ze zien er verder goed uit. Ze zijn alert en kruipen meteen in hun holletje als er loslopende honden aankomen. Ik ben als de dood dat hen iets overkomt maar ik wil hen ook absoluut niet nogmaals een trauma aandoen door hen mee naar huis te nemen. Wat moet ik doen? Alvast heel erg bedankt.
muizenfan Geplaatst: 24 februari 2012 Geplaatst: 24 februari 2012 Mmmmm je kan ze tenminste voer blijven geven heb je nog steeds een konijnen hok?anders kan je de konijnen bij sneeuw en ijs in huis halen...?ja moeilijke beslissing als het echt achtergelaten konijnen zijn dan kunnen ze geen holletje graven en zouden ze het niet overleven dus ik denk dat die 2 dwergkonijnen niet bij de wilde konijnen horen maar er gewoon aangesloten zijn en ook geaccepteerd zijn kijk even of het een voedster of een mannetje? Duim voor je!! Dikke dieren groeten: Speedy & Blacky & Maartje & Popje.
florien Geplaatst: 24 februari 2012 Geplaatst: 24 februari 2012 die konijntjes zijn niet in die kolonie geboren!zeker nietmisschien kun je uitzoeken wie ze gedumpt of uitgezet heeftanders kun je er misschien zelf voor zorgen
Nicky_the Geplaatst: 24 februari 2012 Geplaatst: 24 februari 2012 Ik denk dat het juist een trauma is als je ze laat zitten en ze verhongeren.. Tamme konijnen overleven niet in het wild (uitzonderingen daar gelaten).Het feit dat je ze kunt aanhalen, zegt al dat ze niet wild zijn..Ik zou ze wel mee naar huis nemen..
Janetd Geplaatst: 24 februari 2012 Geplaatst: 24 februari 2012 Huis konijnen kunnen echt wel een hol graven hoor, die van mijn zijn er super goed in zelfs:mdr:Maargoed als je ze kunt aaien zijn ze gewoon tam en niet wild, ik zou ze ook meenemen door hun kleur vallen ze meer op en zullen ze eerder gepakt worden door roofdieren.
vmezzolla Geplaatst: 24 februari 2012 Auteur Geplaatst: 24 februari 2012 Bedankt voor al jullie snelle berichten!Hier is een filmpje van een paar dagen geleden. Toen heb ik ze voor het eerst gevoerd en kon ik de beige (ik heb hem/haar al Pesca= Perzik genoemd) voor het eerst aaien. Ze zijn zo schattig. Ik probeer nu mijn mede huisgenoten, dat zijn er 5 (!) over te halen om ze dan toch maar in huis te nemen. We hebben geen balkon en geen tuin op het moment. Wel een grote woonkamer en veel liefde... Verhongeren doen ze niet, er ligt telkens eten als ik naar ze toe ga maar ik denk toch dat ze ook hooi nodig heb niet?En inderdaad ze hebben geen schutkleur..en zijn zeer opvallend. Vooral Bianca (de witte, staat niet op video) Ik zal er wel nooit achterkomen wie ze heeft achtergelaten. Nu moet ik er nog achter zien te komen welk geslacht ze hebben. Morgen maar proberen om ze op te tillen.. http://www.youtube.com/watch?v=h2MJ0xh8cLY (laat even weten of jullie de link kunnen zien, mijn account staat op private ingesteld).
muizenfan Geplaatst: 25 februari 2012 Geplaatst: 25 februari 2012 Met een hol graven bedoel ik echt met gangetjes en alles
ShinLi Geplaatst: 25 februari 2012 Geplaatst: 25 februari 2012 Ik zou ze zowieso proberen te vangen. Als ze naar je toekomen als je ze voert zou je ze ook kunnen vangen. Ik heb in het najaar twee dwergkonijnen uit het bos weggevangen hier in mijn dorp, ook gedumpt. Deze waren nog erg bang (waren net gedumpt waarschijnlijk). Heb ze samen met mijn broertje gevangen. Eén kon ik in het nekvel grijpen. We hadden daarnaast een grote deken mee met in de punten een kleine steen als soort 'vangnet' (de stenen niet op ze gooien, maar dit was meer zodat de deken ook zou blijven liggen XD.). Daarmee hebben we de andere gevangen. Gewoon eroverheen gegooid XD. Wie ze heeft gedumpt is vaak niet uit te vinden, ook neit aan beginnen. Tenzijn het rasechte konijnen zijn en een tatoeage hebben zou je via de fokker erachter kunnen komen. Maar daar kom je ook niet verder mee. Alleen maar problemen lijkt mij. Waar je wel rekening mee moet houden als je ze vangt, is of ze niet ziek zijn, dus ik zou zeker langs een dierenarts die vaker konijn ziet om ze te laten nakijken. Met die twee die ik gevangen had zaten ze ook onder de kleine teken rond ogen, neus en in de oren. En de ene had helaas (chronische) snot opgelopen. Verder eerst lekker met rust laten zodat ze kunnen wennen aan hun nieuwe omgeving en wel de ruimte geven doormiddel van een grote ren o.i.d. Kun je ze echt niet houden, misschien dat er ook speciale konijnenopvangen daar zijn?
Catelootje! Geplaatst: 25 februari 2012 Geplaatst: 25 februari 2012 Ik denk dat Italië wat betreft kundige dierenartsen en opvangen nog een stukje achterop hinkelt t.o.v. Nederland
ShinLi Geplaatst: 25 februari 2012 Geplaatst: 25 februari 2012 Ik zou het niet weten, ben er nog nooit geweest XD.
belleke Geplaatst: 27 februari 2012 Geplaatst: 27 februari 2012 Moeilijk hoor het klopt dat tamme konijnen minder goed kunnen overleven in het wild. Maar soms zie je het toch wel. Ik zie hier al jaren een zwart en een wit konijntje rondlopen. Het probleem is wel dat door paren het wilde geslacht minder sterk word.Wat als je ze vangt? Wat gebeurd er dan met de konijntjes vraag ik mij af? Soms denk ik dan beter een kort leven in vrijheid dan een lang vreselijk leven.Ik weet het niet erg moeilijk die beslissing moet je nemen naar jouw gevoel.
ChloëC Geplaatst: 27 februari 2012 Geplaatst: 27 februari 2012 Hier loopt er inderdaad ook al jaren een bruin wild konijn samen met een zwart (wrs ooit tam) konijn in de straat, niemand krijgt het gevangen en ze zijn onafscheidelijk!Ik zou het ook een moeilijke keuze vinden hoor! Maar mijn gevoel zou zeggen dat ik ze moet vangen. Zeker indien ze geen monotone schutkleuren hebben zoals hier boven vermeld, dan zijn ze snel een vogel voor de kat! Ze zijn nog jong dus zullen zich sowieso nog kunnen aanpassen aan leven in gevangenschap, zeker als ze je ze kan aanhalen zou ik er niet aan twijfelen dat ze tam zijn hoor! Een konijn behoudt zijn instincten altijd... Hier spurten ze ook snel in hun hok als ze mijn hond horen aankomen! In ieder geval is het jou keuze, want als je ze besluit te vangen en of mee te nemen zijn ze helemaal jou verantwoordelijkheid natuurlijk!Veel succes er mee!
Aanbevolen berichten