pattybas Geplaatst: 22 februari 2012 Geplaatst: 22 februari 2012 Hoi allemaal,Allereerst wil ik zeggen dat ik nieuw ben op het forum. Dus hoi :-)Maar waar het eigenlijk om gaat, is dat ons (nog net geen) 1 jaar oude konijn Bun hele erge diarree heeft :-( Het begon allemaal afgelopen vrijdag toen ik met 'm naar de dierenarts ging om een soort van bult / wondje bij z'n mond te laten behandelen. Dat was een beetje gaan ontstoken en de dierenarts heeft 'm toen antibiotica gegeven. Hij is toen in het weekend slechter gaan eten. Z'n biks moest ie helemaal niet, groenvoer at hij nog wel (wortel, brocolli, spruitje). En wat hooi. Nou is hij nooit zo'n biks fan geweest en ook hooi krijg je met moeite erin, dus we dachten dat het kwam door de anitbiotica, en zolang hij z'n groenvoer at was het niet zo'n probleem. Nadat hij gecastreerd werd was hij ook een dag of 2 goed van slag en at hij z'n biks ook helemaal niet meer, dus we waren het al gewend.Maar gisterochtend had hij ook z'n wortels niet meer op en kreeg hij last van diarree... nog niet heel erg. We zijn toen toch maar naar de dierenarts geweest uit voorzorg. Die heeft toen van dat Rabbit Recovery meegegeven (of een soortgelijke variant). Maar thuisgekomen ging het opeens alleen maar sneller bergafwaarts. Z'n diarree werd echt waterig dun, hij werd veel stiller. Dwangvoer geprobeerd, ging eigenlijk niet (we zijn er ook niet zo bedreven in) en omdat het alleen maar slechter ging 's avonds naar een andere dienstdoende dierenarts geweest omdat we bang waren dat hij de nacht niet zou halen.De dierenarts heeft hem ook gevoerd, zodat we ook konden zien hoe dat nou het beste gaat. Ze kon niet garanderen dat hij het zou halen, maar hij ging zich wel wassen daar en leek een beetje op te leven, dus al met al zag het er niet eens zo heel slecht uit. Hij woog vrijdag nog wel 1,5 kg en nu nog maar 1,29, hij voelt ook erg mager aan.Nu is het de volgende dag en we proberen hem zo goed als het kan te dwangvoeren, maar er zit niet echt veel verbetering in :( Hij drinkt en eet niks uit zichzelf, en hij ligt bijna alleen maar stil (slapen?). Hebben jullie nog tips? Ik weet niet echt wat we nog kunnen doen, kunnen moeilijk 2x per dag naar de dierenarts. Hebben jullie dit weleens meegemaakt en hoe zijn jullie er doorheen geraakt? :-)Thanks!
Suuzi Geplaatst: 22 februari 2012 Geplaatst: 22 februari 2012 Wat een vervelende situatie voor jullie.. Ik heb niet precies dezelfde situatie meegemaakt, maar mijn konijn had een keer diaree. Ik heb toen een pijnstiller en darmmedicijnen voor thuis meegekregen. Mijn konijn is er toen snel bovenop gekomen. Hebben jullie ook zulke medicijnen meegekregen? Zo niet, is jullie dierenarts dan wel een konijnkundige dierenarts? Op BB staat een lijst van konijnkundige dierenartsen waar je zo nodig een konijnkundige dierenarts in de buurt kunt vinden.Als de verpleging van jullie konijn jullie boven het hoofd groeit om een of andere reden, dan is er bij sommige konijnkundige DA de mogelijkheid een ziek konijn te laten opnemen.
pluis04 Geplaatst: 22 februari 2012 Geplaatst: 22 februari 2012 ik denk dat het belangrijk is dat je spul gaat krijgen om de diaree te stoppen.volgens mij is hooi thee ook goed om te geven.
Wammes030 Geplaatst: 22 februari 2012 Geplaatst: 22 februari 2012 Bij erge diarree kan je konijn heel snel uitdrogen en is de darmflora ernstig verstoord. Heeft de dierenarts je iets van ORS/ elektrolyten of probiotica meegegeven? Bijvoorbeeld Protexin Professional of Protexin Biolapis? Eventueel kan de dierenarts bij uitdroging ook onderhuids vocht toedienen. En je konijn warm houden is ook heel belangrijk. De oren moeten warm aanvoelen.Sterkte ermee.
Aniek Geplaatst: 22 februari 2012 Geplaatst: 22 februari 2012 Ik zou inderdaad eens tussen de lijst konijnkundige dierenartsen kijken.Maar ook de ontlasting laten controleren, want dat is heel belangrijk bij diarree.. dat mis ik enorm in dit verhaal. En dat is belangrijk dat, dat nu zo spoedig mogelijk gaat gebeuren als hij last heeft van coccidiose, wormen of clostridium moet je zo snel mogelijk doeltreffend gaan behandelen en dat komt niet goed met alleen dwangvoeren.
pattybas Geplaatst: 22 februari 2012 Auteur Geplaatst: 22 februari 2012 Bedankt voor de reacties!Ik weet niet of de DA konijndeskundig is, waar we gisteravond waren was voor 'spoed' dus dan kan je ook niet al te kieskeurig zijn. Wel wou ze geen infuus geven omdat hij nog niet uitgedroogd was volgens haar, en ze had het voer erin gekregen met dwangvoeding dus dat was ook wel goed. En ze zei dat ze juist niet echt medicatie wou geven vooralsnog omdat Bun waarschijnlijk juist door de antibiotica zo van slag is geraakt. Hij reageert erg sterk op medicijnen (na de narcose van de castratie was hij ook langer dan normaal van de kaart).Misschien toch eens een konijn deskundige dierenarts bellen vanmiddag. Ik zit eraan te denken om 'm dan maar even op te laten nemen. Ik weet alleen niet hoe lang het nog moet duren voor hij weer zou moeten gaan eten. Vandaag kan er de hele dag iemand bij hem zijn, maar morgen moeten we gewoon de hele dag werken, dan kunnen we hem niet dwangvoeren. En het vervelende is, dit weekend hebben we een weekendje weg geboekt :-( Ik ben bang dat hij voor die tijd niet de oude is.
Esther20 Geplaatst: 22 februari 2012 Geplaatst: 22 februari 2012 He wat naar voor je. Ik leef met je mee. Hoop dat onze konijntjes snel weer aan het eten en keutelen gaan. Maar inderdaad probeer iets te krijgen wat de diaree stopt. Ze kan hierdoor uitdrogen!!Sterkte
Suuzi Geplaatst: 22 februari 2012 Geplaatst: 22 februari 2012 Waar woon je? Dan kunnen forumleden je wellicht een dierenarts aanraden waar zij goede ervaringen mee hebben.
pattybas Geplaatst: 22 februari 2012 Auteur Geplaatst: 22 februari 2012 Ja ik zag al een dierenarts hier op het forum in de lijst in Delft waar we dichtbij wonen waar we naar toe zouden kunnen gaan. Dat is wel een goed idee.
Suuzi Geplaatst: 22 februari 2012 Geplaatst: 22 februari 2012 Ik heb gekeken naar de website van deze praktijk in Delft. Die ziet er goed uit. Er is een opname mogelijkheid wat heel fijn is om achter de hand te hebben. Overigens raad ik jullie aan zelf na/mee te blijven denken met iedere DA, ook als het om een DA van de lijst gaat. Het kan zijn dat binnen een praktijk Ć©Ć©n bepaalde DA verstand heeft van konijnen, de anderen minder. Je zou daar een vraag over kunnen stellen als je de praktijk belt. En ook DA wisselen natuurlijk af en toe van praktijk/baan.
Aniek Geplaatst: 22 februari 2012 Geplaatst: 22 februari 2012 Ik zou voor de zekerheid ook wat ontlasting mee nemen mocht je daarheen gaan dan kan je dat in ieder geval ook uitsluiten.
jrjsieben Geplaatst: 22 februari 2012 Geplaatst: 22 februari 2012 Van antibiotica gaan ze ook wel aan de diareeSucces en zoek een konijnkundige dierenarts En het maakt niet uit hoor als je twee keer op een dag gaatAls het niet goed gaat dan is het echt nodig
pattybas Geplaatst: 22 februari 2012 Auteur Geplaatst: 22 februari 2012 We zijn zojuist naar de DA in Delft geweest. Conclusie: niet zo best. Ze gaan 'm nu opnemen in de couveuse, als ze dat niet doen gaat ie sowieso dood volgens de DA :( Duur grapje, maar hopelijk overleeft ie het. De DA zag het redelijk somber in...
Aniek Geplaatst: 22 februari 2012 Geplaatst: 22 februari 2012 Oei dat klinkt niet best..Is zijn ontlasting nu nagekeken?Sterkte voor je hupsel, ik ga duimen!
Tamara 81 Geplaatst: 22 februari 2012 Geplaatst: 22 februari 2012 Joh wat een ellende.. Veel sterkte!! oh, en wat de financien betreft.. soms is het mogelijk in termijnen te betalen, de kosten lopen zo af en toe ineens wel erg op..
pattybas Geplaatst: 22 februari 2012 Auteur Geplaatst: 22 februari 2012 (aangepast) Bedankt allemaal!En ja is nagekeken, maar ze zag er vreemd genoeg geen hele rare dingen in. Alleen veel ontstekingscellen, maar geen parasieten en dergelijke. En omdat ie geen orale antibiotica heeft gehad maar een injectie (oraal slaat veel erger op de darmen), vindt ze het heel vreemd dat hij zo'n ernstige diarree heeft. Ze wist dus niet precies waarom en haar collega bij navraag ook niet. Maar goed, we gaan dus duimen... 22 februari 2012 aangepast door pattybas verduidelijking
jrjsieben Geplaatst: 22 februari 2012 Geplaatst: 22 februari 2012 Goh wat naarJa we gaan duimenMag je ook nog langs komen En wordt er snachts ook naar gekeken ?
Aniek Geplaatst: 22 februari 2012 Geplaatst: 22 februari 2012 Bedankt allemaal!En ja is nagekeken, maar ze zag er vreemd genoeg geen hele rare dingen in. Alleen veel ontstekingscellen, maar geen parasieten en dergelijke. En omdat ie geen orale antibiotica heeft gehad maar een injectie (oraal slaat veel erger op de darmen), vindt ze het heel vreemd dat hij zo'n ernstige diarree heeft. Ze wist dus niet precies waarom en haar collega bij navraag ook niet. Maar goed, we gaan dus duimen...He jammer dat er niks is uitgekomen, ik had gehoopt clostridium, is wel moeilijk te vinden en zit ook echt in de cellen, maar is wel een behandeling voor mogelijk. Is ook een soort vergiftiging zeg maar.Ik weet niet of je weet welke injectie? Wellicht een bepaalde gevoelig voor? Of wat in de bloedbaan terecht gekomen?De duimen draaien..
pattybas Geplaatst: 22 februari 2012 Auteur Geplaatst: 22 februari 2012 Ik weet niet of er 's nachts wordt gekeken eerlijk gezegd, volgens mij wel. Mag wel voor die prijs ;-)De DA heeft idd gekeken naar clostridium, hoewel het daar nu niet echt de tijd voor is. Maar dat was het niet. Ze gaan Bun toch daarvoor wat geven, preventief, omdat je het nooit kan uitsluiten door microscopisch onderzoek.En ik weet niet precies welke antibiotica hij had gekregen, maar het was iig voor Syfilus. Deze DA constateerde dat hij dat inderdaad toch echt heeft (maar mag niet die erge diarree verklaren).
pluis04 Geplaatst: 22 februari 2012 Geplaatst: 22 februari 2012 jeetje zeg dat is schrikken.hopen dat hij snel gaat op knappen.hij is wel in goede handen dus als ze iets zien kunnen ze er gelijk op reageren.
jrjsieben Geplaatst: 22 februari 2012 Geplaatst: 22 februari 2012 Dat mag je gewoon vragen hoorNiet dat je hem daar nu weg haalt voor de nachtMaar het is wel belangrijk dat er in de nacht ook naar gekeken wordtIk weet niet of er 's nachts wordt gekeken eerlijk gezegd, volgens mij wel. Mag wel voor die prijs ;-)De DA heeft idd gekeken naar clostridium, hoewel het daar nu niet echt de tijd voor is. Maar dat was het niet. Ze gaan Bun toch daarvoor wat geven, preventief, omdat je het nooit kan uitsluiten door microscopisch onderzoek.En ik weet niet precies welke antibiotica hij had gekregen, maar het was iig voor Syfilus. Deze DA constateerde dat hij dat inderdaad toch echt heeft (maar mag niet die erge diarree verklaren).
Aniek Geplaatst: 22 februari 2012 Geplaatst: 22 februari 2012 Ik weet niet of er 's nachts wordt gekeken eerlijk gezegd, volgens mij wel. Mag wel voor die prijs ;-)De DA heeft idd gekeken naar clostridium, hoewel het daar nu niet echt de tijd voor is. Maar dat was het niet. Ze gaan Bun toch daarvoor wat geven, preventief, omdat je het nooit kan uitsluiten door microscopisch onderzoek.En ik weet niet precies welke antibiotica hij had gekregen, maar het was iig voor Syfilus. Deze DA constateerde dat hij dat inderdaad toch echt heeft (maar mag niet die erge diarree verklaren).Stel hij heeft voor de syfilis duplocilline gekregen en het is of in de bloedbaan gekomen of een beetje op zijn vacht en hij heeft het opgelikt kan het wel de diarree verklaren.
pattybas Geplaatst: 23 februari 2012 Auteur Geplaatst: 23 februari 2012 Het ging gisteravond een stuk beter, slikte z'n voedsel door dat hem gevoerd werd, maar vanochtend ging het toch weer een stuk slechter zei de dierenarts. Slikte z'n voedsel niet meer door en werd steeds slapper.Ik kreeg net een telefoontje van de DA of we langs willen komen want het gaat zo slecht, dat ze hem willen laten inslapen. Dus dat is wel heel zielig, eigenlijk :(We gaan er eind van de middag naar toe / begin van de avond, en gaan er dus vanuit dat we hem alleen nog even gedag gaan zeggen. Later meer!
Suuzi Geplaatst: 23 februari 2012 Geplaatst: 23 februari 2012 (aangepast) Wat een verdrietig nieuws.. Ik weet niet wat de DA gezegd heeft, maar het klinkt alsof hij heel erg ziek is. Kunnen jullie pas eind van de middag gaan? Heel veel sterkte met gedag zeggen. Als hij niet te ver weg is kun je hem misschien een beetje gerust stellen. Ik heb het ook meegemaakt. Ik leef met jullie en jullie konijn mee. 23 februari 2012 aangepast door Suuzi
Aanbevolen berichten