Ga naar inhoud

Help!! Bloed!!


Yls

Aanbevolen berichten

Ik heb een dwerg rexje met sore hocks en liet hem vanmiddag even los lopen. Tot ik een plasje bloed zag liggen. Het kan van zn sore hocks zijn, maar daar leek het mij een beetje veel voor. E ik kon geen wondje vinden. Alleen rooig en kaal.Dus ik dacht meteen aan bloed in de urine (hij wil niet zindelijk worden) maar dat was een beetje te licht. Misschien dat het van zn voeten is en dat hij geplast heeft en er doorheen gelopen heeft ofzo. Nu heb ik hem dus gewassen en meteen in een schoon hok met kranten gezet om te kijken of ik kan zien wat het is. Als het idd de urine is, ga ik meteen naar de DA, ookal is het weekend. Maar als het alweer de Sore hocks zijn, kan ik dan iets doen zodat ik het kan uitstellen tot morgen? Aangezien ik ook moet bezuinigen en ik deze maand toch al niet rond kom. Hij lijkt geen pijn te hebben ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfoe.. ja lastig. Het is inderdaad zaak om te weten waar het bloed vandaan komt. Dan kan je actie ondernemen. Ik heb 'gelukkig' geen ervaring met sore hocks. Maar als het de urine is kan het zijn dat hij bv een blaasontsteking heeft. Ik noem maar even wat.

Hopelijk zie je snel waar het vandaan komt. Je kan altijd even bellen met een da om te vragen hoe of wat.

Succes in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de nagels al nagekeken?

Zou heel goed urine kunnen zijn, dat wil wel eens lijken op bloed. Neem aan dat het niet van de sore hocks komt anders had je daar een wondje kunnen zien.

Iets anders, je schrijft in een ander topic dat het van de rexdwergen een nadeel is dat ze snel sore hocks hebben. Nu heb ik aardig wat rexdwergen maar geen 1 heeft last van kale en/of gewonde hakken. Wat voor een bodembedekking gebruik je?

Door de verkorte pels zijn ze gevoeliger voor sore hocks maar kan verkomen worden door een juiste bodembedekking, mits er geen bouwafwijkingen zijn (verkeerde stand) wat niet ras gebonden is. Wassen maakt de huid week, ik had persoonlijk niet gewassen maar gedept met betadine of dettol.

Ik hoop dat alles goed is met nijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook niet echt gewassen. Ik heb met een washandje de meeste bloed weg gehaald.

Er was laatst een konijnen dag in de buurt met een keurmeester. Gewoon voor de lol. Hij had naar mijn konijn gekeken en zei dat rexen in het algemeen daar bijna allemaal last van hebben.

Ik heb meerdere dingen gebruikt als bodembedekking. oa kranten en handoeken en zaagsel. Maar ik blijf het probleem houden. Met handdoeken viel dat wel mee, maar ik woon nog thuis en mijn ma is niet echt blij als ik in het weekend (goedkope stoom) een halve wasmand met vieze, ondergezeken handdoeken in ze badkamer gooi.

Vooral in de zomer heeft hij er last van. Dan laat ik hem buiten lopen. Wat niet echt goed is voor zn pootjes, maar hij loopt zo graag buiten. Hij komt ook zelf naar buiten als ik hem binnen los laat. Het liefst zou ik een buitenkonijn van hem maken, maar ik ben bang dat door die Sore Hocks zn poten sneller en vaker open gaan liggen.

Ik weet niet of hij een buowafwijking heeft. Het is wel een kneusje. Hij heeft bijvoorbeel ook scheve kaken en last van haken op zn kiezen. Dus het zou kunnen dat er in zn voeten of benen ook een afwijking zit. Al zolang ik hem heb (2,5 jaar) heeft hij dat al en het wordt niet minder dan kaal en rood. Het heeft niet niet echt gebloed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook erg belangrijjk is bij sore hocks is het gewicht van het konijn. Hoe zwaarder het konijn hoe sneller ze sore hocks krijgen.

Bodembedekking is inderdaad ook belangrijk. Mijn DH heeft ook rode kale hakjes en daar helpt een lekkere dikke laag zaagsel goed tegen.

Wat heb je verdeer al aan behandeling gedaan van zijn hakjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf geen ervaring met sore hocks, maar lees wel behoorlijk wat hierover mee en het valt mij eigenlijk op dat konijnen die voortdurend natte poten hebben en/of veel op tapijt lopen het vaak hebben..

Waar het bloed nu vandaan kwam, kan ik ook niet zien ;) Heeft je konijn mss een wortel gegeten of iets dergelijks waardoor zijn urine rood kan kleuren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heeft die keurmeester zelf geen rexen in de hokken zitten en vrijwel nooit rexen keuren anders wist hij wel beter. Een onzinnige opmerking van de beste man/vrouw.

Duidelijk, ik dacht dat je echt gewassen had.

Heb je al eens ruim hooi als bodembedekking geprobeerd? Dit is zachter, vandaar.

Ik snap je moeder met de was en jouw gevoel om je konijn het plezier van de vrijheid te geven. lastig hoor.

Had je gekeken of alle nagels er nog zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het een eenmalig iets is. Ik heb verder gister ook niks gezien en vanochtend ook niks. Alles zag er normaal uit.

Aan zn zere hakjes smeer ik regelmatig met uierzalf. Zodat de huid niet uitdroogt en niet gaat scheuren ofzo. Ik schep elke dag alle vieze plekken uit zn hok zodat dat niet allemaal kan gaan irriteren. En ik kreeg laatst van iemand de tip om als het erg rood begint te worden er cavasan op te smeren. Alleen daarmee heb ik nog iet echt verbetering gezien.

Ik weet dat zere hakjes ook kan komen door overgewicht. Maar volgens mijn DA is hij goed op gewicht en zou hij zelfs een beetje aan mogen komen.

Ik heb op dit moment ook zaagsel als bodembedekking maar het maakt niet uit of ik veel of weinig doe. Als ik er veel in doe gaat hij er in lopen graven tot meer dan de helft in de kamer ligt. Hij ligt graag op het plastic. Nou is zaagsel niet zo duur, maar het is toch zonde als hij alles er uit gooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hakjes zou ik persoonlijk niet insmeren met uierzalf. Uierzalf kan een heftige reactie veroorzaken. Er zijn mensen op dit forum die de hakken ook in smeren, maar dan met..... Ik kan even niet op de naam komen.. iemand anders?

Supreme heeft zachte russelbedding, maar je konijn zat toch binnen? Dan heeft het geen bodembedekking nodig..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen problemen gemekt met uierzalf. Ik ben er al wel achter dat hij allergiesch is voor cavasan.

Hij zit idd binnen. Maar ik krijg hem niet zindelijk. Dus er moet wel iets van bodembedekking in zn hok. En dan het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nagels zijn er dus allemaal en mede hooi als bodembedekking is het ook geen idee.

Gelukkig dat het nu niet meer gezien is, lijkt dan toch eerder urine te zijn geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hakjes zou ik persoonlijk niet insmeren met uierzalf. Uierzalf kan een heftige reactie veroorzaken. Er zijn mensen op dit forum die de hakken ook in smeren, maar dan met..... Ik kan even niet op de naam komen.. iemand anders?

Supreme heeft zachte russelbedding, maar je konijn zat toch binnen? Dan heeft het geen bodembedekking nodig..

wat voor reactie krijg je met uierzalf dan? Nog nooit van gehoord eigenlijk :P

Maar jij bedoeld van paw wax ( poten was/smeer voor honden)

En een konijn met kapotte hakjes zou ik niet zonder zachte ondergrond houden... Dan wordt de druk groter op de plekken en wordt het nog erger.

Ikzelf smeer de hakjes van max en mini in met calendula creme van vsm. Calendula bevordert " het herstellend veermogen van de huid"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uierzalf is niet echt zoiets als calendula, maar het is erg vet en wordt ook gebruikt bij baby's. Het voordeel is ook dat het absoluut niet schadelijk is voor dieren. Het werdt vroeger gebruikt bij het melken van de koe. vandaar de naam.

De huis wordt niet zo droog en het wordt wat rustiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel mensen als dieren kunnen een enorme uitslag krijgen van uierzalf. Mijn pa gebruikte ook altijd voor alles uierzalf, totdat hij het op zichzelf en de hond gebruikte.. Ze kregen beiden een enorme uitslag.. Zowel de da als de ha bevestigden dit al heel wat vaker meegemaakt te hebben.

Ik bedoelde idd paw wax, maar als calendula goed werkt, zou ik eerder voor calendula gaan eigenlijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .