saskiaa Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 (aangepast) Ik zal de situatie even uitleggen: Ik heb 3 konijnen, 1 koppeltje en 1 konijn die alleen zit. Het koppeltje heeft allebei chronisch snot, de soort: Pasteurella Bronchiseptica. Het konijn dat alleen zit heeft ook een soort van snot, echter is het bij haar nooit echt actief geweest, dat er echt snot uitkomt en veel niezen heb ik bij haar nooit gezien. Ze heeft wel een traanoogje gehad maar door die met oogdruppels schoon te maken is dat nu ook weg. Ze zat bij een ex ram die het ook niet had maar die is overleden. Nu heb ik haar wel geprobeerd te koppelen aan de andere 2 maar dit lukte niet. Toen had ik maar besloten dat ze alleen moest blijven, maar ik merk dat ze steeds schrikachtiger wordt en ik heb er geen vrede mee. Als ik dan weer zie hoe mijn andere koppeltje altijd tegen elkaar zit, elkaar wassen en hoe mijn andere voedster daar zo alleen zit terwijl ze met het konijn die overleden is zo leuk had samen. Als ze nu 6/7 was had ik het nog wel kunnen accepteren, maar ze is pas 3.. als ze dat al is. Nu weet ik alleen niet hoe ik het moet gaan doen met een nieuw konijn. Er zijn 2 opties, of een chronisch snot konijn erbij of een gezond konijn van een jaar of 4? Het probleem is dat het bij Wieweet niet echt actief is terwijl dat wel is bij de andere 2 en stel dat ik nou een 'ziek' konijn erbij zet, dan wordt het misschien wel actief bij haar en dat wil ik niet en ik weet ook niet welke soort snot die heeft? Ik heb wel wat rond gekeken maar hier in de buurt zitten ook geen ex rammen met chronisch snot en ik ben afhankelijk van ov en uren reizen lijkt me ook niet diervriendelijk. Als ik een gezond konijn erbij doe dan is er misschien kans dat dat konijn wel snot krijgt, en stel dat het de koppel niet lukt of ik ga naar de konijnenopvang, kan ze dan niet meerdere konijnen besmetten want dan kan de verspreiding heel snel gaan. Eigenlijk had ik al besloten om een ram erbij te nemen die gezond is en het risico te nemen, maar het voelt toch ook niet helemaal goed zo.. Ik heb wel een nieuw hok besteld aangezien dat hok waar m'n voedster nu in zit al oud was, dus het nieuwe hok is wel schoon en nog een bijkomend voordeel: neutraal terrein. Wat is jullie advies, aub houd het netjes.(ik wist niet zeker of het topic hier thuis hoort, misschien toch beter bij algemene vragen, anders verplaats maar) 15 februari 2012 aangepast door saskiaa
saskiaa Geplaatst: 15 februari 2012 Auteur Geplaatst: 15 februari 2012 Ik heb dr net nog even goed bekeken: haar oogje was toch weer wat nat/vies, maar haar neusje was schoon, ik heb geluisterd naar haar ademhaling, die was niet te horen en de zijkanten van de voorpootjes waren ook mooi schoon/droog..
Bunnyfan Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 Is dat konijn met snot op geen enkele manier te genezen, door een dierenarts? Ik heb er verder geen verstand van hoor, en ik snap dat je dat konijn ook graag weer samen wilt zien. Maar dat zou toch wel het fijnste zijn, TWEE gezonde konijnen...
saskiaa Geplaatst: 15 februari 2012 Auteur Geplaatst: 15 februari 2012 jawel ze heeft dupliciline gehad. Probleem was dat de dierenarts zelf geen snot bij ze allemaal niet heeft vast kunnen stellen. Maar wel AB heeft voorgeschreven omdat ik erop had aangedrongen, toen de konijnen daar waren was er namelijk niks te zien..
Mvrcarlaa Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 ALS je nijn snot heeft, dan wacht heel even met koppelen want het is besmettelijk.Er zijn zoveel verschillende AB kuren, een van mijn nijnen genaamd Reusje had ook snot maar Chronisch maar hier zijn ze wel gewoon gekoppeld.Helaas is Reusje ingeslapen ze was op, bewoog veel minder, at veel minder, mager geworden en natuurlijk snot.Ik kon haar nog een kuur geven, maar ben heel even de naam kwijt het is in iedergeval een medicatie wat heel erg slecht is maar dat zou de enigste oplossing zijn maar ik wou dat ze nu eindelijk haar rust kreeg zonder dat ze er last van had....Snuifje heeft het nooit overgenomen.Snot is wel te genezen maar niet als het chronisch is het beste is inderdaad dat ze allebei gezond zijn
saskiaa Geplaatst: 15 februari 2012 Auteur Geplaatst: 15 februari 2012 Bedankt voor je reactie. Het is trouwens Bordetella Bronchiseptica ter correctie, die vorm is minder erg als pasteurella. Nou op dit moment heeft ze geen snot, dus misschien is het inderdaad wel gewoon over, alleen ze heeft toch een iets geel neusje, maar zoals ik schreef, ademt ze niet hoorbaar (tegenover mijn andere voedster die het wel chronisch heeft) zijn de binnenkant van haar pootjes schoon, neus ziet er verder schoon uit en hoor geen genies. Dus om haar dan weer AB te geven vind ik ook weer zowat terwijl ze het niet of haast niet heeft..
Mvrcarlaa Geplaatst: 15 februari 2012 Geplaatst: 15 februari 2012 Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen zegt men, maar zolang het neusje niet erg vies is etc dan is er zover ik weet geen nood bij.Reusje wouden ze prednison geven, kwam vanmiddag niet op de naam !
saskiaa Geplaatst: 15 februari 2012 Auteur Geplaatst: 15 februari 2012 Uh ik lees dat prednison het immuunsysteem onderdrukt?? Lijkt me niet echt gunstig..
saskiaa Geplaatst: 16 februari 2012 Auteur Geplaatst: 16 februari 2012 Even wat anders... Ik ging net Wieweet brok voeren en ze wilde maar een paar brokjes (ss) echt zo raar normaal valt ze het aan en toen gaf ik dr hooi en daar ging ze wel aan eten? Ik houd het even goed in de gaten.. Verder leek ze nu wel natte voorpootjes te hebben, en haar neusje is een beetje geel aan de buitenkant..
saskiaa Geplaatst: 16 februari 2012 Auteur Geplaatst: 16 februari 2012 't gaat gelukkig weer beter ze heeft gewoon dr brokjes opgegeten en groente.. Was wel raar.. Ik denk erover om toch te kijken of haar snot onderzocht kan worden maar weet niet of dat nog gaat helpen. Graag meer meningen over de kwestie!
jack1 Geplaatst: 17 februari 2012 Geplaatst: 17 februari 2012 je kunt haar een homeopathisch middel geven wat de weerstand opbouwt .help goed tegen snot ook gedroogde brandnetels zijn goed voor de weerstand Echinaforce druppels heb ik gegeven aan de konijnen toen die last hadden van snot ..een konijnen dokter rade me dat middel aan ..Echinaforce is een homeopathisch geneesmiddel dat helpt bij onvoldoende weerstand, griep en verkoudheid.oeps al een oud bericht
saskiaa Geplaatst: 17 februari 2012 Auteur Geplaatst: 17 februari 2012 oud bericht? Echinaforce geef ik inderdaad ook, maar heb ook wat gelezen over een ander homeopathisch middel, L-lysine. Kan dat ook proberen en ik dacht eraan wat verschillende dierenklinieken te mailen wat ze ervan denken.
Aanbevolen berichten