Ga naar inhoud

Snel tips gevraagd. Buiten laten of niet?


Stéphanie87

Aanbevolen berichten

Een maand geleden kwam ik erachter dat mijn konijnen afgevallen waren. Ik ben toen meer gaan voeren en nu zijn ze inmiddels allemaal weer op gewicht. Behalve Fluffie. Fluffie is een raszuiver Hollander die al 2,5 jaar bij mij woont en in die tijd altijd 2,4-2,5 kg woog. (rasstandaard: 2-2,75 kg) Vorige maand woog ze nog maar 2,1 en nu nog maar 2,0 kg. Gisteren ben ik met haar naar de dierenarts geweest omdat ze zo licht geworden was en omdat ze ook een kalige buik heeft. De dierenarts voelde een bobbeltje maar kon niet zeggen of het aan de baarmoeder zat of aan de blaas. Volgende week krijgt ze een echo van haar buik.

Waarschijnlijk is het de baarmoeder en in dat geval moet alles eruit. Fluffie is 5 jaar en niet gesteriliseerd. Nu heb ik vandaag even teruggebeld of ze wel gewoon buiten mocht blijven zitten. De assistente zei van wel. Maar ik vraag me toch af of ze wel echt buiten kan blijven. Ze zit in een groep van vier met twee gecastreerde rammen en twee voedsters. Ik haal de groep natuurlijk het liefst niet uit elkaar, want wie weet kunnen ze wel nooit meer samen dan, maar als het toch beter is om Fluffie naar binnen te halen dan moet dat maar.

Is het verstandig om haar buiten te laten of moet ze naar binnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poeh, lastig.

Ik zou het eerst maar extra in de gaten houden. Vooral het gedrag naar haar toe, als ze zwak wordt kan ze verstoten worden meen ik.

Hou ook in de gaten of ze het warm genoeg heeft door in haar nek te voelen.

Als ze die operatie krijgt, moet ze dan sowieso een paar dagen binnen blijven, omdat ze moet herstellen. Je kan haar dan dus ook eerder naar binnen halen als je denkt dat het nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou op het advies van de dierenarts (niet de assistente) af gaan. Vraag het even na als je hem/haar spreekt.

Had laatst een groep van zes te logeren, eentje werd ziek (EC). In de groep ging het niet maar wilde haar niet alleen laten zitten. Heb elke dag een ander nijntje uit de groep er bij gezet. Na een week ging het goed genoeg om haar weer buiten te zetten, heb haar en één rammetje naast de groep gezet, twee week later heeft hun baasje ze vrij probleemloos weer kunnen koppelen.

Beterschap voor t arme meiske!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het niet doen, maar ook daarvoor geldt: Overleg het met je dierenarts. Toen bij Indy een echo gemaakt is om de blaas te bekijken was het eigenlijk maar een klein stukje (echt tussen zijn achterpoten) maar volgens mij zit de baarmoeder wel wat hoger, waardoor je toch wel een groot stuk bloot hebt. Toen Feline gecastreerd is, zat er na tien dagen al zo veel haar dat de hechtingen bijna niet te vinden waren. Pip is echter maanden kaal geweest. Dat zal ook een rol spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fluffie is nu bij de dierenarts. Ze zien een beetje blaasgruis (ondanks dat ze al 2 jaar op ss zit) en de baarmoederwand ziet er niet zo goed uit. Ze wordt dus meteen gesteriliseerd vandaag. Als het goed is mag ze vanavond weer naar huis.

Maar nu heb ik dus nog wel een paar vraagjes. Fluffie is 5 jaar en het is natuurlijk een best zware operatie. Ik heb een binnenhok klaar staan, er zit geen bodembedekking in, ze krijgt een snuggle safe, maar wat waar moet ik nog meer rekening mee houden?

-Hoe lang moet ze binnen blijven?

-Kan ze daarna weer naar buiten of moet ik wachten tot het warmer is?

-Moet ze alleen of mag ik ook een vriendje mee naar binnen verhuizen? Ze zit nu in een groep van 4, twee gecastreerde heren en twee dames. Het lijkt mij makkelijker als ik een heer mee naar binnen neem voor haar. Anders wordt de groep misschien onrustig als ze lang binnen moet blijven en twee koppels weer terug koppelen is makkelijker dan zij alleen (als het nodig mocht zijn dat ze weer gekoppeld moeten worden).

-Als ze binnen zit, moet ze dan in de kooi blijven? of mag ze er ook uit? Ik las geloof ik dat ze niet in en uit de kooi mogen springen met zo'n wond, maar ik heb een loopbruggetje om eruit te lopen zodat ze niet in de tralies blijven haken.

-Wat kan ik doen aan het blaasgruis? Ze krijgt geen groente en afgemeten ss, ze eet veel hooi. Ik heb iets gelezen over Vetcare voeding speciaal voor blaasproblemen. Moet je dat tijdelijk geven of altijd? En hoe ga ik dat regelen als ze normaal gesproken met z'n vieren ss eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn weten zal je haar tien dagen binnen moeten houden. En de eerste dagen een pijnstiller geven. Het hangt denk ik ook van het weer af of je haar weer naar buiten kan doen. En in wat voor temperatuur zit ze binnen?

Over blaasgruis kan ik je weinig vertellen, heb ik geen ervaring mee.

Succes in ieder geval en hopelijk is ze snel weer opgeknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen in de woonkamer is het 20 graden. Na 10 dagen binnen lijkt het me niet handig om haar zomaar in de groep terug te zetten. Ik zou haar dan graag een vriendje mee geven binnen. Vroeger waren het twee koppels dus dan zou ik haar oude vriendje doen zodat ze weer twee koppels worden.

Weet iemand of ze samen mag meteen na de operatie? Of na een dag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .