Ga naar inhoud

Anticonceptie konijn?


tumtum

Aanbevolen berichten

Bestaat er, net als bij reutjes, chemische castratie van rammelaars? We hebben deze oplossing uit nood een keer bij onze hond gedaan, ruim 13 jaar geleden hoor. Misschien gekke vraag, maar ik lees dat sommige buitenzittende rammelaars met deze kou worden gecastreerd. Je zit dan met een wond, infectie etc. Kan je een konijn dan ook tijdelijk casteren tot de temperatuur weer boven nul is en dan aansluitend de ingreep laten doen? Zo ja, welke leeftijd staat er minimaal voor? Of bestaat er een andere mogelijkheid van anticonceptie bij konijnen als tijdelijke oplossing?

De reden van mijn vraag is dat mijn ram is overleden en ik eind van de maand/begin volgende maand een jonge FH mag ophalen. Deze wil ik graag direct koppelen aan mijn tweejarige voedster, maar zonder het risico van een nestje. Anders moeten ze even apart van elkaar wonen totdat ze wel zonder risico bij elkaar kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

* Christaa: bedankt voor je reactie, maar ik zoek geen info over koppelen, wel heel lief dat je het aanbiedt. Wat ik zoek/zocht (mannelijke FH van bepaalde leeftijd) is er wel in de opvang in Groningen ... dat is iets te ver. Ik had ook de fokker van mijn voedster een mail gestuurd dat mijn lieverd was ingeslapen, waarbij zij (zonder verplichtingen) een rammetje aanbood uit een nestje wat eind februari/maart van mams af mag. Ik wil graag op dit aanbod ingaan, omdat ik goede ervaringen met haar heb.

* Stéphanie87: bedankt voor je reactie, ik ben heel benieuwd. Ik heb van het boek gehoord, zal straks kijken in de boekwinkel en de sita die je aangeeft. Welke cursus heb je gevolgd? Klinkt aantrekkelijk!

* Dollie: ook bedankt voor je reactie. Ben heel benieuwd wat je hierover weet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar het eigenlijk op neer komt, is dat er te weinig over bekend is. Bij mijn weten raden de meeste (kundige) dierenartsen het af, omdat het tot dusver over het algemeen alleen bij honden en katten gedaan is. Het is niet bekend welke gevolgen het heeft voor een konijn, je dient een grote hoeveelheid hormonen toe, wat doet dat met zo'n diertje? Wat voor invloed heeft dat op de groei, zeker bij zo'n jonge, grote ram die nog een heeel end te gaan heeft qua groeien. Daarnaast heb ik begrepen, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen, dat niet goed bekend is welke invloed het heeft op de hormonen en ook niet met 100% zekerheid gezegd kan worden dat het werkt. M.a.w.: Het is onbekend of en welke risico's er zijn voor konijnen en daarnaast is er geen 100% garantie dat hij daadwerkelijk onvruchtbaar zal zijn.

(Moet wel zeggen dat dit is wat mij vertelt is. Er is bij mijn weten geen wetenschappelijk onderzoek dat dit ook daadwerkelijk ondersteunt. Als dat wel zo was, dan kon men natuurlijk ook wel meer over risico's en werking vertellen..)

Ik sluit me aan bij Christa overigens, dan loop je geen enkel risico.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaja dames van de BB, ik ben overtuigd :bunny2:. Ik ben vandaag naar de konijnenopvang geweest en heb een "reservering" voor een pas gecastreerde ram gemaakt. Op papier moet het klikken tussen mijn eigen FH voedster en de meneer nijn. Het mooiste van al is dat meneer op geen velden of wegen op een FH lijkt :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .