Kaatje34 Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Puck is afgelopen donderdag gecastreerd. Hij zit vanaf donderdagmiddag in een binnenkooi in de woonkamer en leeft helemaal op. Hij hupt door de kooi en maakt zelfs binkies. Eigenlijk woont hij buiten. Wat zal ik doen....? Hem voorlopig binnen houden of toch in fases naar buiten? Hij kan eerst in de bijkeuken, veel kouder dan binnen, maar niet zo koud als buiten. Zijn wond ziet er goed uit. Puck is een klein konijn, 860 gram. Zou het gewoon te koud zijn geweest voor hem buiten?
PaulaW Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 ik begrijp dat puck alleen zit ?dan is het logisch dat hij binnen opleefthij geniet van jullie gezelschap en aandacht:mdr:ik zou hem binnen houden tot het voorjaardan ben je zelf ook weer meer buiten enkrijgt hij ook meer aandacht dan met deze kouals het voor jullie geen probleem is zou ik hemzeker binnen houden
kaatje_39 Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Als Puck alleen zit buiten sluit ik mij aan bij Paula. Dat is de reden waarom ons konijn binnen leeft bij ons omdat wij er maar een hebben en als wij hem buiten zouden zetten wij te weinig aandacht aan hem zouden schenken. Uggs gaat alleen naar buiten als de poezen en hond ook in de tuin zijn. Het is geen knuffelnijn maar je merkt toch als we 's avonds op de bank komen hij om aandacht vraagt. Dus als het kan lekker binnen houden tot het voorjaar! Succes
Beestenbende Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Ik sluit me volledig aan bij mijn 2 voorgangers. Als een konijn alleen leeft en dan ook nog buiten, kan hij ernstig vereenzamen. Logisch dus, dat hij zo opleeft nu hij binnen zit. Hij krijgt aandacht, heeft aanspraak. Er wordt ook altijd aangeraden een konijn niet alleen buiten te laten zitten. In de lente en zomer maakt dat niet veel uit, omdat de mensen van het konijn dan ook veel buiten zijn, maar 's winters zit hij gewoon compleet alleen. Als ik jou was, zou ik hem dus voorlopig lekker binnenhouden. Als het weer warm genoeg is voor een konijn om naar buiten te gaan, kun je verder kijken. Heb je hem laten castreren om er een vriendinnetje bij te zetten? Dan kun je Puck volgende winter gewoon buiten laten, want dan heeft hij aanspraak, gezelschap en iemand om hem warm te houden. Blijft Puck alleen, dan zou je hem eventueel in de warme maanden buiten kunnen laten leven en in de koude maanden binnen.
Kaatje34 Geplaatst: 4 februari 2012 Auteur Geplaatst: 4 februari 2012 Ik heb nog 5 konijnen en straks komen ze allemaal bij elkaar. Ik heb nu 4 konijnen alleen zitten (mannatjes nu gecastreert, dus over 6 weken zouden ze samen kunnen) en een koppel, allemaal buiten. Puck heeft wel contact met een ander konijn, maar ze kunnen niet knuffelen. Hij kan binnen blijven, maar zou hij dan half maart weer naar buiten kunnen? En heeft hij nu geen last van zijn wintervachtje binnen?
rabbitmams_miriam Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Als hij een wintervacht heeft zou ik hem niet meteen in een flink verwarmde kamer neerzetten, dat zou je beter ook kunnen opbouwen . Wat betreft het weer buiten zetten half maart, is ook afhankelijk van het weer op dat moment, lijkt mij.
Beestenbende Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Tja, als je vrij snel al wilt gaan koppelen, dan wordt het een iets ander verhaal.Als je Puck nu binnenhoudt, kan hij zeer waarschijnlijk niet half maart naar buiten (wordt meestal gezegd, dat dat pas na Ijsheiligen kan), maar dat ligt ook aan het weer natuurlijk. Alle mannetjes zijn nu al gecastreerd, begrijp ik. Ik denk, dat ik dan zou overwegen om Puck z.s.m. weer naar buiten doen. Het is jammer, dat je hem na de castratie in de woonkamer hebt gezet en niet in de bijkeuken. Ik zou hem nu in de bijkeuken zetten, omdat je zegt, dat de wond er goed uit ziet. Verder doet hij alles goed, eten, keutelen? Ik zou hem de komende dagen in de bijkeuken houden en zodra de vorst het land weer verlaat (gisteren las ik, dat het volgende week donderdag of vrijdag gaat dooien), zou ik hem weer buiten zetten. En dan dus z.s.m. koppelen. Waarom wil je eigenlijk wachten tot 6 weken na de castratie met koppelen? War betreft de vruchtbaarheid kan er, als ik het goed heb, al na 2 weken gekoppeld worden. Hormonen kwijtraken duurt wel langer.Nogmaals, ik heb geen ervaring met buitenkonijnen en ook niet met koppelingen en castraties, maar ik heb veel hier op BB gelezen en naar aanleiding van dat alles, zou ik het doen, zoals ik het opgeschreven heb.
kaatje_39 Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Tja, als je vrij snel al wilt gaan koppelen, dan wordt het een iets ander verhaal.Als je Puck nu binnenhoudt, kan hij zeer waarschijnlijk niet half maart naar buiten (wordt meestal gezegd, dat dat pas na Ijsheiligen kan), maar dat ligt ook aan het weer natuurlijk. Alle mannetjes zijn nu al gecastreerd, begrijp ik. Ik denk, dat ik dan zou overwegen om Puck z.s.m. weer naar buiten doen. Het is jammer, dat je hem na de castratie in de woonkamer hebt gezet en niet in de bijkeuken. Ik zou hem nu in de bijkeuken zetten, omdat je zegt, dat de wond er goed uit ziet. Verder doet hij alles goed, eten, keutelen? Ik zou hem de komende dagen in de bijkeuken houden en zodra de vorst het land weer verlaat (gisteren las ik, dat het volgende week donderdag of vrijdag gaat dooien), zou ik hem weer buiten zetten. En dan dus z.s.m. koppelen. Waarom wil je eigenlijk wachten tot 6 weken na de castratie met koppelen? War betreft de vruchtbaarheid kan er, als ik het goed heb, al na 2 weken gekoppeld worden. Hormonen kwijtraken duurt wel langer.Nogmaals, ik heb geen ervaring met buitenkonijnen en ook niet met koppelingen en castraties, maar ik heb veel hier op BB gelezen en naar aanleiding van dat alles, zou ik het doen, zoals ik het opgeschreven heb.Voorzichtig hoor mijn dierenarts zei dat wij 8 weken moesten wachten met eventueel koppelen na de castratie. Laat dat nu ruim zijn dan zijn 2 weken wel heel erg snel. Maar even goed informeren!
Beestenbende Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Ik heb al meer dan eens gelezen, dat koppelen na 2 weken makkelijk kan. De meeste dierenartsen houden het ruim, omdat zij niet verantwoordelijk gehouden willen worden, als het mis gaat. Ik weet zelfs, dat er iemand op BB (als het goed is JOEPENKOOS), die al binnen de 2 weken gekoppeld heeft en dat was geen enkel probleem. Volgens mij is het zelfs zo, dat een konijn na 48uur niet meer vruchtbaar is en dat die 8 weken vooral worden aangehouden vanwege de hormonen.
Kaatje34 Geplaatst: 4 februari 2012 Auteur Geplaatst: 4 februari 2012 Tja, jammer dat hij binnen is.... dat is wat de DA adviseerd, omdat hij onder narcose is geweest en zijn warmte niet gelijk vast kon houden. Aangezien alle konijnen nog erg jong zijn wil ik pas na 6/8 weken koppelen. Hopen dat de hormonen dan verdwenen zijn. Hij doet verder alles oké, keutelt goed en eet lekker, nog niet zo veel biks als anders, maar wel veel groente en hooi.
Dollie Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Voorzichtig hoor mijn dierenarts zei dat wij 8 weken moesten wachten met eventueel koppelen na de castratie. Laat dat nu ruim zijn dan zijn 2 weken wel heel erg snel. Maar even goed informeren!Wij als opvang koppelen na twee weken en dat doen de meeste opvangen in Nederland. Nu wil ik niet zeggen dat opvangen perse alles weten, maar als er één ding is dat je als opvang NIET wil, is dat er nestjes geboren worden! Dus als er ook maar enige twijfel was of het met twee weken al wel kon, dan zouden we het zeker niet doen. Als ik me niet vergis is uit wetenschappelijk onderzoek ook gebleken dat konijnen hooguit tot 72 uur na de castratie vruchtbaar zijn.
Beestenbende Geplaatst: 4 februari 2012 Geplaatst: 4 februari 2012 Dank je, Dollie, voor het duidelijk maken. Zit ik hier in ieder geval niet uit mijn nek te lullen!@ Kaatje34Tja, als het jou om de leeftijd gaat, waarom je pas na 6 tot 8 weken wilt koppelen, dan zul je heel goed moeten bedenken, wat je zelf wilt. Hou je Puck binnen en ga je koppelen, als hij weer naar buiten kan? Of ga je er voor zorgen, dat Puck z.s.m. weer naar buiten gaat (maar dan moet je hem wel echt in de bijkeuken gaan zetten voor hij zijn wintervacht echt kwijt is) om dan over een week of 6 te gaan koppelen? Naar mijn idee kan het allebei, maar als je kijkt naar het welzijn van al je konijnen, dan zou z.s.m. koppelen het allerbeste zijn, omdat dan niemand meer alleen zit.
Aanbevolen berichten