Ga naar inhoud

Bloed gevonden, ernstig met deze kou?


Iggy en Lady

Aanbevolen berichten

Vanmorgen vond ik ineens bloed op de straat. Waarschijnlijk is 1 van mijn 3 konijnen gisteren gewond geraakt.

Vanmorgen in het donker heb ik een snelle check gedaan, maar ik kon zo snel niets vinden bij hen. Ze waren allen actief op 1 na, maar dat is normaal voor haar. Ze hebben alle 3 ook gegeten.Toch liggen er wel redelijk wat rode plekken en het is overduidelijk bloed. Vanmiddag ga ik alle 3 grondig onderzoeken want het moet toch ergens vandaan komen. Het bloeden is in ieder geval gestopt want in hun hokken ligt niets, het moet dus gebeurd zijn toen ze buiten liepen.

NU vraag ik mij af of (open) wonden een groot probleem zijn bij deze koude omstandigheden. Ik wil de konijnen liever niet naar binnen halen ivm het grote verschil in temperatuur, maar als de vrieskou een enorm slechte uitwerking op wonden heeft dan is het ook geen optie om hem buiten te laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eerst even op je gemakje naar alle nagels;ik denk dat er 1een nageltje beschadigd kan hebben.

Daar hoop ik inderdaad wel op. Ik vermoed niets ernstigs omdat ze vanmorgen allemaal wel gewoon deden zoals altijd. Eerder nooit bloed gevonden met gescheurde nagels, in ieder geval niet zoveel als nu. Het was behoorlijk wat, maar misschien is het nu wat verder ingescheurd.

Ik maak mij vooral zorgen om wat de kou met een wond doet.

In ieder geval vanavond een hele grondige check. Gaan ze niet leuk vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben me eerder deze week ook helemaal lam geschrokken, omdat er bloed in de ren lag. Mijn konijn heeft echter al eens bloed geplast en bloed verloren na een val. Ze had toen een buikvliesbreuk, waar ze nooit helemaal van zou herstellen, dus daar ging mijn eerste gedachte naar uit. Toen ik haar echter omdraaide en haar pootjes checkte, bleek er inderdaad een nagel te ver te zijn afgescheurd. Dit is voor mij ook de eerste keer geweest, dat een afgescheurde nagel bloedde, maar voor alles is een eerste keer natuurlijk. Bij mijn konijn was het meteen duidelijk, omdat er in 1 van de nagels dus bloed zat (een soort korst in de nagel).

Voor je je konijnen om gaat draaien, kun je eventueel eerst ook even kijken, of er eentje tussen zit, die meer dan normaal aan een pootje likt. Toen ik de bloedvlek voend, zat mijn konijn haar rechterachterpoot te wassen en na de check bleek dat dus precies de poot met de kapotte nagel.

aangepast door Beestenbende
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was inderdaad een nagel. Hij is helemaal weg dus vandaar het vele bloed. De wond is dicht en er zit wat opgedroogd, zwartig bloed/ korst op die plek. Het was wel wat gevoelig maar ze loopt er wel normaal op. We moeten haar sowieso elke dag voor haar ogen behandelen dus kunnen dan gelijk haar pootje controleren. Kan iemand mij vertellen of het missen van een nagel ernstig is? Heb wel gehoord van gescheurde nagels maar nooit een hele nagel eraf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoop dat ze inderdaad snel geen pijn meer heeft. Zolang ze levendig is en goed eet maak ik mij geen zorgen. Hebben zo'n drama jaar achter de rug wat betreft de konijnen dat ik niet snel meer schrik. Vind t alleen sneu omdat ze al een stumper is op medisch gebied. Extra knuffelen dan maar weer en goed onder controle.

Bedankt voor de reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .