Janetd Geplaatst: 25 januari 2012 Geplaatst: 25 januari 2012 :( ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen, nouja eigenlijk wel gewoon doorgaan waar we mee bezig zijn maar soms vraag ik me af of ik er nou allemaal wel goed aan doe.Vandaar dat ik het gewoon even van me af moet schrijven ofzo.Joekel heeft E.C , dit is al erg genoeg op zich en we waren best goed op weg dat hij weer gewoon konijn kon zijn , wel met een scheve kop maar dat is niet erg. Hij was vrolijk, hij at en dronk dus het ging gewoon goed. ook de medicijnen ging goed door z'n groenvoer heen.Toen voelde ik een bultje, hij bleek een klein abces te hebben in zijn nek (onder de kaak maar wel los)Dit hebben we door een operatie weg laten halen, alles was goed gegaan en het abces hebben ze helemaal weg kunnen halen.Weer pijnstilling erbij wat op zich redelijk ging over zijn groenvoer.Toen een vreselijke terug val :( , we zijn zo ongeveer terug bij af qua E.C.De dosos Panacur weer verhoogd, de terug val komt als het goed is door de stress van de operatie.Maar nu wil Joekel de groenten niet meer aannemen, hij vertrouwd het gewoon niet.Als ik de groenten laat liggen dan eet hij het uiteindelijk wel op maar dan haalt ie dus de stukjes pil er gewoon tussen vandaan.Dit kan dus echt niet , die Panacur MOET erin!Dus nu mengen we de pijnstilling samen met de panacur en moeten dit met een spuitje in zijn bek geven om er zeker van te zijn dat ie het heeft gekregen.Dit moet 2x per dag gebeuren.Alleen Joekel is echt compleet de kluts kwijt, eerst moet je hem pakken dan gaat hij gelijk raar slap hangen of tollen.Dan moet ik hem in een handdoek zien te krijgen wat niet altijd gelijk lukt omdat hij zo tolt (dus niet zozeer alleen spartelen maar echt tollen zeg maar) en dan til ik hem dus niet eens op!Dan moet ik hem iets overeind houden , in ieder geval met zijn kop omhoog omdat hij dus niet slikt als je hem dat spuitje geeft!!Als je hem hoord hijgen dan breekt werkelijk je hart!Hij is zooo in paniek, hij snapt natuurlijk niet dat we hem willen helpen.Als ik hem terug zet blijft hij eerst een tijd apatisch voor zich uit staren en is echt kapot volgens mij.Later gaat hij wel weer gewoon doen, soms is hij dan bozig en gaat met dingen proberen te gooien.Ik wil hem helpen maar door hem te helpen moet ik hem heel veel stress bezorgen en door de stress krijgt hij eerder last van de E.C !Wat moet ik hier nu mee?!Biks eet hij heel matig, water drinken doet ie bijna niet maar het schijnt dat hij genoeg vocht uit de groenten haalt omdat hij niet uitgedroogd is (bevestigd door de DA) hooi eet ie ook matigVoor de operatie at hij wel nog gewoon en drinken ook (niet heel veel)Nu eet hij volgens mij net genoeg om in leven te blijven.Op zich reageerd hij nog wel goed op me, tis ook echt een schat van een beest, kan me voorstellen dat hij echt een hekel aan me krijgt.Ik vecht nu al zo lang voor hem en hij vecht ook echt mee en ik weiger gewoon om op te geven maar soms weet ik het gewoon niet meer.Hebben jullie nog tips hoe ik de medicijnen er makkelijker in kan krijgen zonder stress, das natuurlijk waarschijnlijk een domme vraag ik weet het.Die pijnstillers hoeft ie niet perse maarja die Panacur moet er echt in en als hij het niet wil eten als ik het in de groenten verstop (en ik doe hele kleine stukjes) dan moet ik het wel oplossen en met een spuitje doen toch??
rabbitmams_miriam Geplaatst: 25 januari 2012 Geplaatst: 25 januari 2012 Pfff kan me je onmacht voorstellen. Aan de ene kant wil je hem heel graag helpen maar bezorg je hem ontzettend veel stress, aan de andere kant veroorzaakt stress net een terugval van ec. En je arme nijntje zo in de stress te zien is niet leuk.....:-(Maar zolang hij vecht zou ik persoonlijk ook doorvechten, en misschien kijken of je hem op een andere manier kunt benaderen voor de medicijnen en dan afsluiten met een kroeltijd, zodat ie de gebeurtenis gaat koppelen aan iets leuks achteraf. Vervelend zeg......sterkte met de hele situatie
Saf Geplaatst: 25 januari 2012 Geplaatst: 25 januari 2012 Wat voor panacur krijgt,hij nu? In tabletvorm, pasta of zeg maar dunne vloeistof?Misschien dat een andere vorm beter lukt.Wat een erg verhaal. Het is vreselijk om je langorige vriendje zo te moeten zien.
Miffy1 Geplaatst: 25 januari 2012 Geplaatst: 25 januari 2012 Als je alles in het spuitje doet en het gewoon aan de zijkant in zijn bekje probeert te spuiten terwijl hij op de grond zit, dat lukt zeker niet? Oh, dit is echt een dilemma zeg, medicijnen moeten geven omdat hij ziek is, maar waar hij alleen nog gestresster van raakt :frown: Ik moet echt in mijn handen knijpen met mijn nijnen, die lurken de Carprofen, Doxoral en glucosamine gewoon uit het spuitje, ze gaan er zelfs in zitten bijten als het niet snel genoeg gaat :oh:Heb je al geprobeerd om het bijv. te mengen met een beetje Roosvicee of Diksap (voor babys) en dat in het spuitje doen, misschien vind hij dat lekker en drinkt hij het vanzelf uit het spuitje?
Saf Geplaatst: 25 januari 2012 Geplaatst: 25 januari 2012 Panacur is ook erg vies. Metacam, carorfen etc is hier geen mega probleem. Geef nu een konijn ook panacur maar ze,vind het ontzettend goor en niet leuk.
Dollie Geplaatst: 25 januari 2012 Geplaatst: 25 januari 2012 Precies, veel medicatie gaat wel maar Panacur levert hier ook vaak problemen op. Zeker de vloeibare, ik gebruik dan de Fenbendrops, zelfde (werkzame) stof ander merk. Vinden ze verschrikkelijk. Ik geef zelf de voorkeur aan de pastavorm omdat dat echt heel weinig is, voor een konijn van 3kg is een hoeveelheid vergelijkbaar met 0,5ml al genoeg. Bovendien smeer je het makkelijker op een stukje appel o.i.d. en dan eten ze het ook gewoon op. Nadeel is dat het veel duurder is.
Nimfee Geplaatst: 25 januari 2012 Geplaatst: 25 januari 2012 Misschien een tip... Mijn inmiddels overleden cavia, moest medicijnen hebben; carprofen, 2x daags. Hij vond het vreselijk vies, normaal gesproken was hij makkelijk in de omgang maar als ik carprofen moest geven was het een drama. Wat ik deed, was caviabrokjes laten weken in water (want hij had geen ondertanden meer, dus deed ik hem af en toe bijvoeden voor de zekerheid) en dan via een pipetje geven. Dat vond hij echt hƩƩrlijk! En als ik dan een aantal pipetjes had gegeven, gaf ik snel tussendoor de carprofen. Hij keek dan wel even heel vies en het volgende pipetje vertrouwde hij natuurlijk niet maar dan proefde hij weer dat het gewoon de brokjes waren. Misschien een idee om te proberen? Bij mijn cavia werkte het in ieder geval beter dan steeds het gevecht aan te gaan...
Polly Geplaatst: 25 januari 2012 Geplaatst: 25 januari 2012 Weet vreselijk zeg! Ik kan me je wanhoop zo voorstellen. Iedere keer weer zo'n strijd en een hoop stress. Dan zou je toch zo graag willen dat hij begreep dat het hem zou helpen als ie het in zou nemen. Kun je niet een wortelpapje maken en het daar doorheen doen. Of brokjes weken en het daar doorheen doen. Wat voor een brok voer je? In een plakje banaan als het in pilvorm is.
yeneste Geplaatst: 25 januari 2012 Geplaatst: 25 januari 2012 Ik ben ook wel benieuwd in welke vorm je konijn panacur krijgt. Ik ken het probleem, vooral met dat tollen. Wat een ellende is dat he! Je wilt je konijntje dat eigenlijk niet aandoen, maar het moet nu eenmaal.Ik had panacur in vloeibare vorm. Mijn konijntje is gek op peen. Wat bij mij daarom heel goed werkte was om de peen fijn te raspen en de panacur erdoor te spuiten. Daarna nog even goed mengen, zodat de panacur nauwelijks meer te proeven was. Vervolgens ging het hele prakje er altijd in. En inderdaad, met andere groenten had ze precies door dat het spul er doorheen zat, en dat at ze dan echt niet!Ik spoot er wel altijd net ietsje meer doorheen dan voorgeschreven, omdat er soms wat vocht achterbleef. Dan wist ik zeker dat ze genoeg binnen had.Ondertussen huppelt mijn konijntje weer vrolijk (met een ietsiepietsie scheef hoofdje) rond.Succes!
Wammes030 Geplaatst: 25 januari 2012 Geplaatst: 25 januari 2012 Bij mij heb ik echt geen enkel probleem gehad met de Panacur, maar ik heb ook de pasta (in een spuit) gebruikt. Ze vonden het echt niet vies. De ene lurkte het zo uit de spuit. De ander at het zonder problemen als ik wat pasta tussen twee blaadjes witlof deed. Dus ik zou zeker eens de pasta proberen, te bestellen bij het Bunnybin winkeltje of de Advantix webwinkel. Bunnybin heeft de konijnenversie, maar die is exact hetzelfde qua samenstelling en dosering als de hond en kat versie van Advantix.Ik hoorde van mijn konijnenpension dat vloeibare Panacur ook problemen gaf en dat ze het in een stukje appel verstopte (gaatje maken en vullen). Pillen lijkt me eerlijk gezegd zwaar onhandig. Mocht je bij mij in de buurt wonen (Houten), dan kan je zo een spuit pasta komen halen, kan je het meteen uitproberen.
Wammes030 Geplaatst: 25 januari 2012 Geplaatst: 25 januari 2012 De dierenarts zou in principe ook de Panacur pasta voor hond en kat moeten hebben, daar is het misschien het allersnelste op te halen.... Bij mij was het bij de dierenarts trouwens veel duurder (scheelde 4 euro per spuit), dus ik ben via internet gaan bestellen, aangezien je toch lang moet behandelen.
pluis04 Geplaatst: 25 januari 2012 Geplaatst: 25 januari 2012 bij kanina deed ik het altijd op een theelepeltje wortelhapje voor baby,s van 4 maanden dan kon ze zelf het lepeltje schoon likken.
Janetd Geplaatst: 25 januari 2012 Auteur Geplaatst: 25 januari 2012 Bedankt allemaal voor jullie tips,vind het echt heel lief dat jullie de tijd nemen om mijn verhalen te lezen.De Panacur is in pil vorm, die ik dus nu helemaal fijn prak en dan door de pijnstilling doe en dan in 1 spuit.Op de grond laten zitten en er aan de zijkant vandaan inspuiten lukt idd niet, hij slikt niet en het loopt er dan gewoon uit. en hij sparteld dan vreselijk tegen.Roosvisee hebben we geprobeerd maar dat maakt geen verschil.Ik ga vanavond eerst proberen om het door een papje van brokjes te doen en als dat niet lukt evt critical care (al vind ie dat ook vies)En dan kan ik ook een wortel prakje nog proberen, oh en ik heb banaan in huis of een stukje gedroogd brood.Evt morgen baby hapje halen Als het dan nog niet lukt ga ik de panacur in pasta vorm halen, wie weet vind ie dat niet vies of werkt het beter om ergens te verstoppen.Ik ben echt zo blij met jullie tips, voel me weer beter nu.Heb net een tijd bij hem gezeten, dan ligt hij in zijn kattenbak, vind ie blijkbaar een veilig lekker plekje omdat ie daar altijd in gaat liggen.Dan ligt zijn lijfje recht maar zijn kop ligt dus helemaal plat op de zijkant, dan kijkt ie je met 1 oog aan en dan denk ik echt.. Lief mannetje wat gaat er toch allemaal in je koppie om.Kon je maar praten...Toen ik hem over zijn koppie ging kriebelen deed hij zijn oogje langzaam dicht, poef toen schrok ik een beetje omdat ik dacht dat ie dood ging, maar hij lag gewoon lekker te slapen gelukkig.Ik ga zeker aan de slag met alle tips en nogmaal bedankt voor het meedenken , doet me echt goed!En Wammes030, bedankt voor je aanbod, ik woon alleen niet in de buurt maar vind het super lief van je !!
pluis04 Geplaatst: 25 januari 2012 Geplaatst: 25 januari 2012 pillen zijn inderdaad vervelend omdat ze die er tussenuit kunnen halen.het babypapje moet wel wortelhapje zijn van 4 maanden, want als het voor 6 maanden is dan zit er vaak aardappel bij.ik vind het altijd echt een ramp om die medicijnen te geven de helft gaat er naast.heeft hij een drinkfles ik heb bij kanina wel eens druppels in de fles water gedaan, of er hooithee van gemaakt en dan een beetje water in de fles doen zodat je weet dat ze het ook op hebben.ze denken dan dat het gewoon drinken is.
Janetd Geplaatst: 26 januari 2012 Auteur Geplaatst: 26 januari 2012 Water drinken doet ie niet dus dat heeft geen zin helaas.Gisteren avond de banaan geprobeerd maar dat lust ie niet blijkbaar.Dus een papje gemaakt van de biks en het daardoor gedaan , maar nee hoor dat neemt ie ook niet.Hij wil gewoon niks uit je handen aannemen en al helemaal niet uit de spuit en als ik het in zijn bakje doe dan eet hij bv wel de groenten maar ik weet dan niet wanneer hij het eet en ook niet of er toevallig een stukje uitvalt.Dus dan heb ik er geen controle op en ik moet gewoon zeker weten dat het erin gaat.Dus gisteren toch maar weer met het spuitje gedaan maar dan opgelost in water en vanmorgen ook.Ik til hem nu in 1x met deken eromheen en al op en dan hou ik hem stevig tegen me aan, mijn man spuit dan zo snel mogelijk het spuitje in zijn bekkie en dan zo snel mogelijk weer neerzetten.ik moet zeggen dat het nu best vlug ging en hij spartelde ook niet nu.Wie weet lukt het zo wel en misschien als hij weer wat beter is lukt het weer met de groenten (ik hoop het wel)Ik zie helaas nog geen verbetering, wat ik vorige keer wel zag met een paar dagen , vanavond ga ik hem weer op handdoeken zetten, de bodembedekking vind ik toch eng ben bang dat het in zijn ogen komt omdat hij zo zwabberd en zijn kop echt helemaal dwars staat .Nouja we gaan gewoon stug door , ik wil gewoon dat hij van de zomer het gras weer onder zijn pootjes kan voelen en weer een binkie maakt !!
pluis04 Geplaatst: 26 januari 2012 Geplaatst: 26 januari 2012 had je al geprobeert ook met een wortelhapje?anders kan je 1 eetlepel in een bakjes doen met die medicijnen er door heen dan hoeft hij het niet aan te pakken van jullie.
Polly Geplaatst: 26 januari 2012 Geplaatst: 26 januari 2012 Jammer dat hij geen banaan lust. Voer je ss brokjes? Anders zou het kunnen dat hij een papje van deze brokjes wel eet. Fijn dat het toedienen vanmorgen vlug ging. Hoop dat je gauw verbetering zal zien en hij van de zomer weer kan genieten op het gras.
HildeR Geplaatst: 26 januari 2012 Geplaatst: 26 januari 2012 Wat een drama moet dat elke keer zijn zeg :(. Ik zou ook de pasta gaan proberen, die is voor grotere konijnen best goed te doseren. Hier vinden ze de pasta trouwens heerlijk :mdr: Jasper heeft een keer het tuutje van zo'n spuit helemaal opgevreten (had die spuit even op de grond gelegd omdat ik Zowy moest vangen).
Janetd Geplaatst: 26 januari 2012 Auteur Geplaatst: 26 januari 2012 Papje van wortel en van ss brokken heb ik geprobeerd maar daar kijkt hij naar en denkt dan wat moet ik ermee , hoezo eigenwijs hahaha.Ik heb het een tijdje laten staan maar ik durf het dus niet voor de nacht te laten staan omdat ik bang ben dat hij het dan niet opeet en dus 1x panacur over zal slaan en dat wil ik absoluut niet.Maargoed ook vanmorgen en vanavond ging het eigenlijk heel snel, ik til hem in een deken op en dan is het zo gepiept eigenlijk.En ik maar denken niet optillen want dat werkt niet, heb ik weer ... een bijzonder nijn Maare ik ga een klein vreugde dansje doen, ik kwam vanavond uit mijn werk en ik ga om het hoekje kijken en wie kijkt me aan.Joekel!!, zijn koppie staat ineens een stukje rechter!!Gisteren stond ie echt nog in een hoek van 90 graden en nu echt een stuk beter. Hij sleept nu niet meer met zijn kop over de grond.Hij is nog heel wankel op zijn poten dus ik heb voor de zekerheid de bodembedekking er toch uitgehaald en handdoeken neergelegd omdat hij soms echt om kan vallen en ik ben dus bang dat hij wat in zijn oog krijgt,Zijn ene oog heeft hij ook steeds stijf dicht gehouden en ook die was nu een stukje open.Ik ben zooooo trots op mijn lieve Joekel, wat is dat manneke sterk zeg. Ik weet het we zijn er nog lang niet maar ik heb vandaag echt weer een boost gekregen dat mijn wens voor Joekel wel eens uit zo kunnen komen, zonnetje op zijn bolletje en lekker huppelen over het gras.Zaterdag ga ik nog even langs de DA om te vragen naar de pasta, kan het altijd proberen
pluis04 Geplaatst: 26 januari 2012 Geplaatst: 26 januari 2012 dat is fijn zeg dat je wat verbetering ziet
Aanbevolen berichten