Ga naar inhoud

Geen onder tanden


boclau

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Binnenkort gaat Fred op date met een mooie konijnendame uit een opvang. Bij het opvangkonijn zijn de ondertanden verwijderd. Ik weet dat konijnen tanden blijven groeien, dus ik vind het vreemd dat de boventanden niet met haar ondertanden verwijderd zijn. Ik heb er al (kort) met de dierenarts over gehad en die zei dat het slim is om haar boventanden ook eruit te halen (omdat ze anders om de 6 weken geslepen moeten worden). Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met deze ingreep? Is het moeilijker om een konijn aan het eten te houden na zo'n operatie (in vergelijking met een castratie) of maakt het eigenlijk niet zo veel uit? Aan wat voor kosten moet ik ongeveer denken (ik weet dat er veel variatie is in dierenartskosten)?

Alvast bedankt,

Groetjes van Tanya

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je zeker dat de boventanden niet verwijderd zijn? Lijkt me vreemd, precies om de reden die jij al aangeeft.. De ondertanden slijten af op de stiftanden, de boventanden op de ondertanden.. Geen ondertanden = niet afslijten.. En dat betekend inderdaad zeer regelmatig laten slijpen. Kan mij niet voorstellen dat een opvang en/of een dierenarts dan besluiten de boventanden te laten zitten, tenzij daar een (medische) reden voor is.. (Die ik mij overigens niet kan bedenken.)

In elk geval, ik heb vorig jaar een pleegkonijn gehad met olifantstanden. Hij is toen ook gecastreerd en zijn kiezen zijn bijgevijld, omdat hij ook last van haakjes had. Hij is heel makkelijk hersteld. At dezelfde dag alweer. Ik heb er met verbazing naar staan te kijken, ik had het wel vaker gehoord van mensen en ook wel gezien bij andere opvangkonijnen, maar als je er echt zom et je neus bovenop zit dan kun je er niet meer omheen.. Dat hij gewoon echt al aan het eten was, terwijl zijn mond toch echt zeer zou moeten doen, heel zeer.. Maar ik had er meer last van dan hij.. ;-)

Alles bij elkaar heeft toen €90,- gekost, maar mijn dierenarts heeft een aantal dingetjes niet gerekend omdat het een opvangkonijn was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dollie: Bedankt voor je uitleg! Ik had niet verwacht dat ze dan al zo snel eten (of misschien was hij gewoon een uitzondering...). Ik weet bijna zeker dat ze alleen haar ondertanden nog heeft. De opvang heeft op mijn vraag over de tanden gereageerd dat de ondertanden verwijderd waren, maar dat de boventanden en kiezen nog goed waren. Ze heeft daar geen moeite met eten (maar ik denk dat dat nog wel zal komen) en ze snijden het hooi en de wortels in stukjes . Volgens hen is het konijn gezond verklaard door de dierenarts en moest ik alleen even op de tanden letten en ze zo nodig even laten inkorten.

Ik moet het konijn zelf nog zien. Fred is afgelopen dinsdag pas gecastreerd, dus over twee weekjes gaan we een kijkje nemen en kijken we ook gelijk of het klikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij Slof zijn ook de tanden getrokken. hij at die zelfde dag al weer biks.

na minder 2 dagen heeft hij ook bijna geen pijnstilling meer gehad.

hij at nog gewoon en we kregen het er niet in. ook niet op een druif, komkommer, biks etc.

(dan likte die een keer en dan hoefde hij het niet meer, daardoor krijg hij bijna geen pijnstilling binnen.)

de DA zei dat het gestress minder opleverde dan dat hij zijn pijnstilling kreeg, aangezien hij nog gewoon at.

ik moet wel zeggen dat Slof een echte vreetzak is, en zelfs met heeele grote haken nog at.

aangepast door NaOomkuuHh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap echt niet dat dan niet alle tanden verwijderd zijn, wellicht kan je vragen met welke reden dat is? Behalve dat ze goed zijn, want dat blijft niet goed gaan natuurlijk.

Hier bij de konijntjes tanden verwijderd aten ze direct na de operatie weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Aniek: Bedankt voor je reactie! Ik was zeker van plan ter plekke nog wat vragen te stellen, via de mail kreeg ik niet echt het idee dat de opvang de reden wist. De opvang wist namelijk ook niet goed waarom de ondertanden verwijderd waren, ze dachten dat de ondertanden verwijderd waren omdat ze waarschijnlijk te hard groeiden. En anders kan ik het vast wel bij de dierenarts van de opvang navragen.

Ik was bang dat ze moeilijker zouden gaan eten, vanwege pijn in hun mond, maar fijn om te horen dat dat dus (meestal) niet het geval is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eten hier sneller na tanden trekken dan naar de castratie... ik sta er soms ook van te kijken... Woensdag Teije nog zijn tanden laten trekken om 3 uur 's middags.. om 7 uur ging ik voeren en at meneer alweer..

Heel raar je zou toch zeggen bekkie doet zeer enzo en anders alleen maar down daar maar toch..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .