Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi Allemaal,

Heb jullie hulp nodig, het zit nl zo ik ben net lekker aan het hardlopen todat ik hier nog geen 200mtr van mijn huis wordt aangehouden door een meisje die vraagt of ik tijd heb voor een ziek konijn wat in de bushalte zit.:shocked:

Natuurlijk heb ik tijd, arm konijn! na een blik zie ik dat het myxomatose is, dierenambulance gebeld en dit doorgegeven. Ik kon met moeite het arme dier op zijn plek houden (natuurlijk wilde ik m niet aanraken) dierenambulance vertelde mij dat het hier in de buurt extreem heerst i.v.m. het droge weer van het njr. Ok!!! Nu ik in paniek heb mijn 2 lieve schatten niet geent wat is jullie advies nu nog enten??? en ik durf nu niet bij mijn nijntjes in de buurt te komen. in hoevere zou ik ze kunnen besmetten? ben minimaal op een halve meter afstand van het konijn gebleven, niet aangeraakt. maar kan ik het virus d.m.v. schoenen overbrengen? ps: ik woon in Hengelo Overijssel

Geplaatst:

Ik denk niet dat je op die manier je konijntjes kunt besmetten. Uit extreme voorzorg kan je je kleren meteen in de was steken en schoenen wat proberen ontsmetten? Maar ik denk dat je vooral moet zorgen maken over de besmette muggen en stekende insecten die blijkbaar bij jullie in de buurt rondvliegen!

Zitten je konijnen buiten of binnen? Nu enten kan heel risicovol zijn.. zeker als ze al besmet zouden zijn of zouden worden terwijl ze het vaccin ook in hun lichaam hebben: dat wordt dubbele dosis virus dan!

Geplaatst:

Nijntjes zitten buiten,heb DA gebeld ze zegt dat ik ze nu kan enten als ik geen risico wil lopen. Maar heb ze dus in 5 jr 2 x geent, en beide keren had Nijn een mega dikke buld van de enting. daarom niet meer geent. wat moet ik nu ben zo bang dat ik ze dan idd ziek maak als ik nu ga enten.Moeilijke beslissing dus.

Geplaatst:

Sluit me wel een beetje aan bij ChloëC... Als het bij konijnen net zo werkt als bij mensen... Je pompt gewoon een beetje van het virus in dat lichaampje met een inenting. Stel je nijnen hebben het virus al bij zich, misschien is het nog niet uit gekomen of hebben ze nu nog niet voldoende binnen gekregen om er echt ziek van te worden. Wat dan?

Ik zou er wel mee oppassen en even goed afwegen, misschien in overleg met de DA?

Geplaatst:

Ik denk dat het allerbeste wat je kan doen,

ofwel een hele klamboe over je hok buiten, maar dan nog steeds met een aanzienlijk risico, ofwel haal je ze binnen in een ruimte waar je zeker van bent dat er amper insecten zitten en daar ook nog eens een klamboe over het hok... dubbele voorzorgen.

Dan afwachten of ze al dan niet al besmet zijn, en als ze dan blijken gezond te zijn alsnog te laten inenten en weer een periode heeeel veilig houden....

Zo zou ik het op dit moment doen denk ik. Ik heb mn portie myx al wel gehad!!

Oppassen met die entingen op dit moment, echt. Het bied zelfs geen 100% dekking tegen de ziekte, lees maar eens rond hier op het forum hoeveel konijnen gestorven zijn ondanks enting!

Geplaatst:

Paniekenting wordt trouwens wel afgeraden, in het geval dat een konijn al in contact is gekomen met myx is het erg gevaarlijk.

Wilde dit toch nog even meegeven.

Wat verschrikkelijk trouwens dat het nu nog steeds heerst.

Geplaatst:
Paniekenting wordt trouwens wel afgeraden, in het geval dat een konijn al in contact is gekomen met myx is het erg gevaarlijk.

Wilde dit toch nog even meegeven.

Wat verschrikkelijk trouwens dat het nu nog steeds heerst.

Volgens mij wordt dit een vreselijk myx jaar... was ook te verwachten, het heeft gewoon nog zo goed als geen enkele nacht gevroren 's nachts dus alle muggen en andere insecten leven nog en planten zich lekker verder voort!

Geplaatst:

Echt moeilijk keuze dus ben er ook ff helemaal verdrietig van, hoor het konijn nog zwaar ademen,

Klamboe is wel een goed idee, eind vd week gaat het ook weer vriezen misschien zijn de muggen dan weg, en aangezien de enting pas naar 2 weken werkt. hoop ik dat het hier goed gaat.

Is het een idee om ze even naar binnen te halen, ze kunnen in hun oude binnenhok op een slaapkamer. als ik het raam openhou.

ga ze dan iig nu niet enten. laten jullie de konijnen nog wel enten.

Geplaatst:

Ik zou ze wel laten enten. Ik weet niet precies waarom enten niet goed zou zijn als ze al met myx in aanraking zijn gekomen, maar myx is vrijwel altijd dodelijk dus een enting lijkt me dan zeker op zijn plaatst ook al loop je dan het risico dat ze eerder ziek worden. Als ze al met myx in aanraking zijn geweest worden ze toch wel ziek, dan versneld die inenting het alleen maar.

Het is trouwens niet waar dat ze bij de inenting een klein beetje van het virus inspuiten zodat zee antistoffen kunnen maken. Dat wordt bij veel ziektes voor mensen zou gedaan en dat werd vroeger bij konijnen ook gedaan maar een te groot percentage overleefde in de inenting niet en daarom doet vrijwel geen enkele dierenarts dit meer. Ze worden nu ingeënt met een stofje dat lijkt op myx. Daar maken ze dus antistoffen voor en als ze dan myx krijgen worden ze wel ziek maar is de kans minder dat het dodelijk is omdat ze antistoffen hebben die erg lijken op de antistoffen tegen myx.

Dat is ook de reden dat een inenting niet volledig beschermd.

Geplaatst:

Ik zou zelf eerder op het oordeel van mijn dierenarts afgaan, dan op dat van mensen op een konijnenforum. Ik vertrouw hem, hij heeft er voor gestudeerd en hij heeft ook meerdere malen bewezen de juiste kennis en ervaring te hebben en dat hij zijn kennis blijft vernieuwen, dingen opzoekt wanneer hij ze niet weet of twijfelt. Je kunt de adviezen hier natuurlijk altijd overwegen en misschien kun je hem/haar vragen om uitleg. Maar ik zou zelf op mijn dierenarts vertrouwen.

Geplaatst:

Of je nou ent of niet het maakt niet zo veel uit ze kunnen het toch krijgen.

Daarbij is hier op het forum een konijntje geweest die was geent heeft het gekregen en is er aan overleden en een konijn was niet geent heeft het gekregen en overleeft, dus het maakt niks uit wat de ziekte betreft verder knnen ze van de entreactie ook sterven.

Geplaatst:

Hah, als ik zo blindelings op mijn dierenarts had vertrouwt dan had ik helemaal géén konijnen meer gehad... 't is niet dat de meeste dierenartsen ZO veel over konijnen weten... De studie is vééél meer gericht op de klassieke huisdieren en die zijn vooral: Hond, kat, rund, paard, varken... (ik ondervind het nu zelf, tot mijn grote ergernis :) )

Het is wel zo dat als de dieren besmet zijn of worden en dan ook nog eens ingeënt worden, wees dan maar zeker dat de kans op overleven NOG kleiner wordt dan dat ze al is ...

Maar het is en blijft je eigen keuze! Nu, als je ze zeker kan beschermen tegen besmetting (door binnen én een klamboe combineren bijvoorbeeld) en zeker bent dat ze nog niet besmet zijn zou ik ze wél zeker enten hoor, zoals ik al zei :) Ik denk dat het altijd veiliger is om te vaccineren, ookal dekt deze niet 100%

Geplaatst: (aangepast)
Hah, als ik zo blindelings op mijn dierenarts had vertrouwt dan had ik helemaal géén konijnen meer gehad... 't is niet dat de meeste dierenartsen ZO veel over konijnen weten... De studie is vééél meer gericht op de klassieke huisdieren en die zijn vooral: Hond, kat, rund, paard, varken... (ik ondervind het nu zelf, tot mijn grote ergernis :) )

Daarom schrijf ik ook niet dat ik altijd op een dierenarts zou vertrouwen, maar dat ik mijn dierenarts vertrouw omdat hij er voor gestudeerd heeft en hij daarnaast ook meerdere malen bewezen heeft de juiste kennis en ervaring te hebben en dat hij zijn kennis blijft vernieuwen, dingen opzoekt wanneer hij ze niet weet of twijfelt. Als je niet af kunt gaan op wat je dierenarts zegt, dan ga je naar de verkeerde dierenarts.

aangepast door Dollie
Geplaatst:

Ik zou ze wel laten enten, zouden ze de ziekten al bij zich dragen komt het vroeg of laat ook tot uiting, maar dat is mijn gedachtengang dus doe wat je zelf vind.

Wel zou ik laten enten met de NIEUWE enting! Heel belangrijk, de oude geeft absoluut niet afdoende resultaat en zwellingen, maar ik heb een goed gevoel bij de nieuwe enting die ook een jaar tegen myxomatose beschermd.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/nobivac%20myxo%20rhd.html

Geplaatst:
Daarom schrijf ik ook niet dat ik altijd op een dierenarts zou vertrouwen, maar dat ik mijn dierenarts vertrouw omdat hij er voor gestudeerd heeft en hij daarnaast ook meerdere malen bewezen heeft de juiste kennis en ervaring te hebben en dat hij zijn kennis blijft vernieuwen, dingen opzoekt wanneer hij ze niet weet of twijfelt. Als je niet af kunt gaan op wat je dierenarts zegt, dan ga je naar de verkeerde dierenarts.

Dan nog zou ik er altijd zelf nog even over nadenken, maar ik ben dan ook een heel erg koppig persoon als het om het welzijn van (mijn) dieren gaat :)

Ik had inderdaad een 'verkeerde' DA, vandaar ik naar een andere was gegaan die hier als konijnkundig staat aangegeven op BB...

Nog steeds was ik mijn Fluf kwijt geweest als ik zijn raad had gevolgd ! Ben dan ook héél wanhopig op zoek naar een DA zoals jij hem beschrijft... Maar goed, on topic!

Geplaatst: (aangepast)
Dan nog zou ik er altijd zelf nog even over nadenken, maar ik ben dan ook een heel erg koppig persoon als het om het welzijn van (mijn) dieren gaat :)

Ik had inderdaad een 'verkeerde' DA, vandaar ik naar een andere was gegaan die hier als konijnkundig staat aangegeven op BB...

Nog steeds was ik mijn Fluf kwijt geweest als ik zijn raad had gevolgd ! Ben dan ook héél wanhopig op zoek naar een DA zoals jij hem beschrijft... Maar goed, on topic!

Natuurlijk moet je er altijd zelf over na denken, met mijn dieren gebeurt ook niks voordat mij helemaal duidelijk is wáárom het zou moeten gebeuren. Het is ook niet zo dat ik de adviezen van mensen op BB compleet in de wind sla, natuurlijk niet, als hier aangegeven wordt dat mijn dierenarts het compleeet verkeerd doet, dan lees ik alles wat er te lezen valt over dat onderwerp (nou ja, eigenlijk doe ik dat altijd). Maar bij twijfel zal ik toch altijd eerder op de mening afgaan van mijn dierenarts, dan op die van een willekeurige persoon op het internet. Zeker aangezien hier zelden naar een (wetenschappelijke) bron verwezen wordt, veel dingen worden overgenomen van anderen, wellicht niet helemaal goed.. Wellicht was het informatie die nooit goed is geweest.. Wie weet komt de informatie die iemand hier verstrekt wel van zo'n 'foute' dierenarts, dáár zijn er immers genoeg van! Ik heb met mijn konijnen inmiddels meer dierenartsen gezien dan ik op mijn vingers kan tellen, nog even en ik ben mijn tenen ook nodig.. De meesten waren het 'net niet' en een aantal helemáál niet. Ook voor mij geldt, ik ben een konijn verloren door een foute diagnose (een fout die niet gemaakt had hoeven worden, als de dierenarts bijscholingen m.b.t. konijnen gevolgd had) en als ik altijd had geluisterd naar ze, dan had ik ook geen konijnen meer gehad. Om niet te spreken over dierenartsen die maar aan bleven modderen met antibiotica en andere medicatie, in plaats van gewoon te zeggen dat ze het ook niet meer wisten.

Maar goed, inderdaad maar weer on topic! Wilde het toch even vermelden/verduidelijken.. Ik ben soms een beetje bang dat, hoe goed bedoeld ook, niet alle adviezen even handig uitpakken. Dingen worden soms op geschreven als zijnde de (enige) waarheid, terwijl het vaak 'maar' om ervaringen of vermoedens van iemand hier gaan. Natuurlijk zijn die ook zeer waardevol, maar gebruik het als aanvulling op de adviezen en/of behandelingen van je (konijnkundige!) dierenarts, niet als vervanging. Dat wilde ik toch even benadrukken.

aangepast door Dollie
Geplaatst:

Ik zou absoluut niet enten nu! Ben het volkomen eens met ChloeC. Door nu te enten versterk je de reactie! En dan kan het juist mis gaan. Als er bij mij in de buurt Myx zou zijn, dan nog zou ik mijn konijnen niet laten enten. Mijn konijnen zijn ook nog nooit geent.

Geplaatst:

Het heerst enorm in Hengelo ik heb er ook 1 gevonden in hengelo, die heb ik wel opgepakt aangeraakt tegen mijn jas gehouden. En ik was zo bang! Maar mijn jas en handen zijn ontsmet en mijn konijnen gelukkig niet ziek geworden. Ik heb ze 2 weken later geent, omdat het heel slecht bleek te zijn als je dat direcht deed weet niet meer precies waarom.

Geplaatst:
Natuurlijk moet je er altijd zelf over na denken, met mijn dieren gebeurt ook niks voordat mij helemaal duidelijk is wáárom het zou moeten gebeuren. Het is ook niet zo dat ik de adviezen van mensen op BB compleet in de wind sla, natuurlijk niet, als hier aangegeven wordt dat mijn dierenarts het compleeet verkeerd doet, dan lees ik alles wat er te lezen valt over dat onderwerp (nou ja, eigenlijk doe ik dat altijd). Maar bij twijfel zal ik toch altijd eerder op de mening afgaan van mijn dierenarts, dan op die van een willekeurige persoon op het internet. Zeker aangezien hier zelden naar een (wetenschappelijke) bron verwezen wordt, veel dingen worden overgenomen van anderen, wellicht niet helemaal goed.. Wellicht was het informatie die nooit goed is geweest.. Wie weet komt de informatie die iemand hier verstrekt wel van zo'n 'foute' dierenarts, dáár zijn er immers genoeg van! Ik heb met mijn konijnen inmiddels meer dierenartsen gezien dan ik op mijn vingers kan tellen, nog even en ik ben mijn tenen ook nodig.. De meesten waren het 'net niet' en een aantal helemáál niet. Ook voor mij geldt, ik ben een konijn verloren door een foute diagnose (een fout die niet gemaakt had hoeven worden, als de dierenarts bijscholingen m.b.t. konijnen gevolgd had) en als ik altijd had geluisterd naar ze, dan had ik ook geen konijnen meer gehad. Om niet te spreken over dierenartsen die maar aan bleven modderen met antibiotica en andere medicatie, in plaats van gewoon te zeggen dat ze het ook niet meer wisten.

Maar goed, inderdaad maar weer on topic! Wilde het toch even vermelden/verduidelijken.. Ik ben soms een beetje bang dat, hoe goed bedoeld ook, niet alle adviezen even handig uitpakken. Dingen worden soms op geschreven als zijnde de (enige) waarheid, terwijl het vaak 'maar' om ervaringen of vermoedens van iemand hier gaan. Natuurlijk zijn die ook zeer waardevol, maar gebruik het als aanvulling op de adviezen en/of behandelingen van je (konijnkundige!) dierenarts, niet als vervanging. Dat wilde ik toch even benadrukken.

Heb je hélemaal gelijk in!!! :)

Geplaatst:

Hoi Allemaal,

wilde nog even laten weten wat ik heb gedaan...

Utrecht gebeld(hihihi) dacht wil toch dubbel advies... ja, ook Enten!

Dus woensdagavond beide Nijnen laten enten en meteen ff check up (1 was gelukkig ook aangekomen nadat hij in okt kuurtje heeft gehad voor EC) Advies opgevolgd door hok helemaal met horren dicht te maken nu verwennen met vitamientjes :) en hopen op een goede afloop.

Helaas hebben 2 konijnen nog geen 100mtr van mijn huis het al moeten bekopen met de dood, dit lieve stelletje liep altijd los in de tuin, konden ook in contact komen met wilde (ik woon in een nieuwbouwwijk veel open veld met zandbulten etc.) Ik dacht ik ga deze mensen toch even waarschuwen...ze vertelde dat het helaas al te laat was ze waren kort geleden overleden :(

Niet zo'n fijn nieuws dus...

Heeft iemand een idee hoelang zoiets duurt...hoelang moet ik ze in hun hok laten?(zielig) durf ze nu ook ff niet los te laten..

misschien als het gevroren heeft (muggen dood)

Geplaatst:

Oja en helaas hadden ze ook beide vachtmijt....ze hebben beide een pippetje in de nek gekregen voor konijnen. Dus was ook maar goed dat ik met ze naar de DA ben gegaan. Vachtmijt kwam veel voor zij mijn DA bij konijnen en kon weinig kwaad was wel irritant voor ze en ze zij dat ik het wel in de gaten moest houden. nu maar hopen dat t snel voorbij is. naja zoiets ligt altijd op de loer!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .