Karina Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 Het is een hele tijd geleden dat ik in het gezondheidsdeel iets heb moeten plaatsen, wat natuurlijk goed nieuws is, maar helaas toch een punt wat ik met jullie wil bespreken.Op 21 oktober j.l. ben ik samen met mijn twee nijnen verhuisd van een flat naar een huis in een andere woonplaats. Altijd spannend natuurlijk, want je weet niet hoe snel je nijnen eraan gewend zijn. Nieuwe omgeving, nieuw plek in huis (ze wonen binnen), nieuwe geuren en nieuwe geluiden.Sinds die verhuisdag vind ik elke ochtend meerdere blindedarmkeutels in het hok, niet opgegeten dus. De rest van de dag worden ze wel opgegeten. Ik heb al geprobeerd ze alleen op hooi te zetten, groenvoer weglaten, langzaam weer opbouwen etc., maar zonder resultaat. Ook vanochtend weer meerdere in de kooi. Ze krijgen eigenlijk hetzelfde voer als voorheen, ook dezelfde hoeveelheden (behalve groen dus afgebouwd tijdelijk om uit te proberen).Verder zijn ze wel vrolijk gelukkig. Ze hebben een prominente plek midden in de woonkamer, niet op de tocht of directe loopgang, niet in het volle licht. Ze krijgen netjes hun SS-brokjes, vers hooi en water en elke dag natuurlijk hun beweging in de ren.Iemand een idee waar dit aan kan liggen?Oja, ze hebben al eens eerder bij mijn ouders gelogeerd en daar was niets aan de hand...
Karina Geplaatst: 11 januari 2012 Auteur Geplaatst: 11 januari 2012 20 gram, net als vóór de verhuizing
brenniiej Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 oh dat moet toch goed zijn .. vreemd zeg.
Nicky_the Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 Geef je nog iets van kruiden of groenten? Heb je iets aan hun eetpatroon aangepast?Anders zou het nog door het hooi kunnen. Mijn ram reageert op die manier op bepaalde hooi soorten (dan zit er bijv net te veel brandnetel in).
Daniellespring Geplaatst: 12 januari 2012 Geplaatst: 12 januari 2012 Dit probleem heb ik ook!! Altijd werden ze keurig opgegeten maar nadat ze een nachtje bij de Da voor het slijpen van de kiezen zijn geweest vind ik ze ook elke ochtend.. Ik heb niets veranderd mbt eetpatroon, tijden, hooi etc. En ook van alles geprobeerd..
Karina Geplaatst: 12 januari 2012 Auteur Geplaatst: 12 januari 2012 Ze kregen en krijgen witlof, munt, peterselie en dat wat ik net in huis heb aan groente. Eigenlijk precies hetzelfde als voor de verhuizing. Ik heb al meer dan 1,5 jaar hetzelfde hooi (Bunny Allgäuer versgras hooi). Ruikt lekker fris, ziet er mooi uit en ze vliegen erop af (was voorheen een strijd wegens moeilijke hooieters). Dus nee, niets aan het eetpatroon veranderd...
Nicky_the Geplaatst: 12 januari 2012 Geplaatst: 12 januari 2012 Ze kregen en krijgen witlof, munt, peterselie en dat wat ik net in huis heb aan groente. Eigenlijk precies hetzelfde als voor de verhuizing. Ik heb al meer dan 1,5 jaar hetzelfde hooi (Bunny Allgäuer versgras hooi). Ruikt lekker fris, ziet er mooi uit en ze vliegen erop af (was voorheen een strijd wegens moeilijke hooieters). Dus nee, niets aan het eetpatroon veranderd...Het zou aan de groente of het hooi kunnen liggen. Bij mijn ram lag het in eerste instantie aan de groente, waarna ik daar dus mee stopte en hij binnen enkele dagen alsnog zijn bdk's opat. Later liet hij ze weer liggen en na het veranderen van hooi at hij ze weer op.Misschien een week zonder groente proberen en daarna weer langzaam aan opbouwen?
brenniiej Geplaatst: 12 januari 2012 Geplaatst: 12 januari 2012 Als ik het zo lees is er helemaal niks veranderd, alleen de verhuizing ik weet niet of dat de reden kan zijn.. Even een vraagje, hoe hou je jij hooi goed ik zat even te kijken welk hooi je geeft en dat is 3 kg zak klopt dat? Lijkt me snel oud worden..
Karina Geplaatst: 13 januari 2012 Auteur Geplaatst: 13 januari 2012 @ Nicky: ik ben een tijdje gestopt met groente en daarna weer langzaam opgebouwd. Geen resultaat danwel verandering.@ Brenniiej: ik heb een curverbox waar mijn hooi in zit. Dit is snel genoeg op, dus geen kans om oud te worden.
brenniiej Geplaatst: 19 januari 2012 Geplaatst: 19 januari 2012 En hoe gaat het nu met je nijnen? Vind je nog steeds bdk?
Nicky_the Geplaatst: 19 januari 2012 Geplaatst: 19 januari 2012 @ Nicky: ik ben een tijdje gestopt met groente en daarna weer langzaam opgebouwd. Geen resultaat danwel verandering.@ Brenniiej: ik heb een curverbox waar mijn hooi in zit. Dit is snel genoeg op, dus geen kans om oud te worden.Toen je gestopt was met groente zag je nog bdk's? Hoe lang ben je toen gestopt?
Karina Geplaatst: 22 januari 2012 Auteur Geplaatst: 22 januari 2012 Jup, nog steeds bdk's. Ook toen ik stopte met groente lagen ze er. Ben in totaal een maand gestopt met groente. Lijkt me voldoende om uit te proberen (zo ook met da)
rabbitmams_miriam Geplaatst: 22 januari 2012 Geplaatst: 22 januari 2012 Heb je de bdk eens laten onderzoeken bij de da?
champie Geplaatst: 22 januari 2012 Geplaatst: 22 januari 2012 ben erg benieuwd wat het is mijn konijn heeft hetzelfde.
rabbitmams_miriam Geplaatst: 22 januari 2012 Geplaatst: 22 januari 2012 Vorig jaar had ik hetzelfde probleem en niks hielp. Na controle van de keutels bij da bleek dat er sprake was van coccidiose. Heb nu sinds 2 weken ook het probleem weer, niks aan het voer gewijzigd, en laat nu ook een onderzoek doen voor alle zekerheid. Zo weet je of er een andere oorzaak is behalve de voeding.
Dollie Geplaatst: 22 januari 2012 Geplaatst: 22 januari 2012 Wormen of idd coccidiose kunnen dit ook veroorzaken. Ik sluit me bij rabbitmams_Miriam aan dus.
champie Geplaatst: 22 januari 2012 Geplaatst: 22 januari 2012 mijn konijn heeft een wormen kuur gehad en 3 dagen geleden een kuur voor cocodiose maar blijft aanhouden.
Nicky_the Geplaatst: 22 januari 2012 Geplaatst: 22 januari 2012 mijn konijn heeft een wormen kuur gehad en 3 dagen geleden een kuur voor cocodiose maar blijft aanhouden.Het kan heel hardnekkig zijn en 1 behandeling kan dus onvoldoende zijn.. Daarbij heeft een konijn ook wel een herstel periode nodig met cocodiose..
rabbitmams_miriam Geplaatst: 22 januari 2012 Geplaatst: 22 januari 2012 mijn konijn heeft een wormen kuur gehad en 3 dagen geleden een kuur voor cocodiose maar blijft aanhouden.
Karina Geplaatst: 25 januari 2012 Auteur Geplaatst: 25 januari 2012 Vannacht had Snuf een klont poep aan zich hangen (ja ik moet eruit voor de nachtvoeding van mijn zoon haha), dus zojuist gebeld met de da. Ik kan morgen terecht. Ben ik wel benieuwd, want het is de eerste keer dat ik naar deze da ga. Gelukkig heeft mijn oude da mij naar deze doorverwezen.
Karina Geplaatst: 26 januari 2012 Auteur Geplaatst: 26 januari 2012 Ik kom net terug. Keutels zijn onderzocht op wormen en coccidiose, maar geen van beide. Ik moet minder brokjes gaan geven en hem Emeprid (metoclopramid/metoclopramide) meegekregen om het darmstelsel te stabiliseren. Iemand ervaring mee?
Nicky_the Geplaatst: 26 januari 2012 Geplaatst: 26 januari 2012 Heb je de klont ontlasting van vannacht gebruikt? Wormen vergaan namelijk zeer snel zeggen ze..
Dollie Geplaatst: 26 januari 2012 Geplaatst: 26 januari 2012 Ik kom net terug. Keutels zijn onderzocht op wormen en coccidiose, maar geen van beide. Ik moet minder brokjes gaan geven en hem Emeprid (metoclopramid/metoclopramide) meegekregen om het darmstelsel te stabiliseren. Iemand ervaring mee?Volgens mij is dat dezelfde werkzame stof als in Metocloral. Ik heb dit ook mee gekregen toen Fred diarree had afgelopen zomer, hij bleek wel een of andere bacterie in de ontlasting te hebben. Het heeft goed geholpen. (Hij heeft ook AB gehad overigens.)
Aanbevolen berichten