Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

We zijn net verhuisd en de konijnen zitten dus nu in de winter tijdelijk in een kleiner verblijf. Het verblijf is deze maanden zeker gehalveerd. In het voorjaar wordt de tuin aangelegd en dan krijgen ze weer meer ruimte. Nu kwam ik er vandaag achter dat de konijnen bijna allemaal flink zijn afgevallen.

Vlekkie (Hollander, gecastreerde ram, 4,5 jaar): 300 gram afgevallen

Fluffie (Hollander, voedster, 5 jaar): 300 gram afgevallen

Lucky (Franse Hangoor, gecastreerde ram 2,5 jaar): 700 gram afgevallen

Streepje (Franse Hangoor, voedster, 2,5 jaar): gelijk gebleven

Streepje is in de laatste maanden vermoedelijk wel blind geworden aangezien ze geen of nauwelijks meer een pupilreflex heeft.

Ze krijgen nog hetzelfde voer en dezelfde hoeveelheid als altijd. 320 gram ss per dag met z'n allen. Onbeperkt hooi en (na verschillende gasbuiken) geen groente. Groente is 8 maanden terug al gestopt dus kan het niet zijn.

Hoe kan het dat ze allemaal afvallen behalve eentje? Je zou denken dat ze met minder beweging juist aankomen.

Geplaatst:

Denk dat het belangrijk is erbij te vermelden in hoeveel tijd ze deze hoeveelheden afgevallen zijn.

Misschien is het de stress van de verhuizing?

Geplaatst:

Ze zijn dit denk ik en 3 maanden kwijtgeraakt. Voor de verhuizing heb ik ze gewogen en dat gewicht hebben ze daarvoor altijd gehad. Ik denk zelf niet aan stress, omdat ze eigenlijk altijd alles wel best vinden. Dierenarts, vuurwerk, medicijnen, doet ze allemaal niet zo veel. Ze vallen in de vakantie ook nooit af terwijl ze dan voor twee weken gaan logeren.

Ik zie geen wormen in de keutels. Streepje, degene die niet is afgevallen heeft sinds bijna een jaar een waas over beide ogen, waar de dierenars geen oorzaak voor heeft kunnen vinden. Behandeling met oogzalf heeft niet gebaat en we zien nu dat haar pupilreflex niet tot nauwelijks meer werkt. Ik ga er dan ook vanuit dat ze blind geworden is. Weet niet of het er wat mee te maken heeft maar ik vermeld het toch maar even.

Geplaatst:

Mijn eerste gedachte was dat ze in de winter wellicht meer energie verbruiken omdat het kouder is (nou ja, koud, die winters van tegenwoordig? :he:), maar ja waarom zijn ze dan vorige winter niet afgevallen terwijl ze dezelfde hoeveelheid SS kregen? Of hadden ze toen nog de groente erbij? Als je gestopt bent met groente geven en de hoeveelheid SS niet is aangepast zou dat een reden kunnen zijn.

Wormen zou ook kunnen, ik heb altijd begrepen dat je alleen bij een hele zware besmetting echt wormpjes in de keutels ziet zitten, het hoeft dus niet altijd zichtbaar te zijn. Streepje heeft blijkbaar geen moeite met voldoende voeding binnenkrijgen ondanks de (vermeende) blindheid. Ik zou de hoeveelheid SS wel opvoeren als de anderen te mager aanvoelen. Te dik is niet goed maar te mager ook niet, als ze dan een keer iets krijgen waardoor ze een paar dagen niet zo goed eten (haakjes, gas etc.) zijn ze snel 'vel over been'.

Geplaatst:

Misschien heel stom...maar door het rare weer en al kan het niet zo zijn dat ze hun wintervacht weer aan het kwijt raken zijn en daardoor ook weer lichter worden.

De hele natuur is in de war dus waarom dan de vacht bij de konijnen niet.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .