Ga naar inhoud

Iemand ervaring met wondjes bij een Teddy??


Anniek

Aanbevolen berichten

Hai allemaal,

Ik heb een ontzettend lieve Teddy Widder (Muffin) gekocht toen hij ongeveer 3 maanden oud was. Er bleken een hoop klitten in zijn vacht te zitten en zijn pootjes zagen er niet goed uit. Ik denk dat hij nooit is gekamd bij de fokker. Bij zijn ogen leek een wondje te zitten en hij had ontzettende plakpoep waarvoor hij is behandeld. Natuurlijk had ik me wel ingelezen waar ik naar moest kijken bij het zoeken naar een konijntje maar ik was zo enthousiast toen ik hem zag en hij had zulke lange haren dat ik het gewoon niet heb gezien toen ik daar was. Achteraf had ik hem dan misschien toch meegenomen, zodat ik voor hem kon zorgen.

Nu mijn vragen... De wondjes bij zijn ogen zijn nooit weggegaan. Er hebben twee verschillende dierenartsen naar gekeken die beiden hebben gezegd dat het niet ontstoken is, zijn ogen zien er verder goed uit. De wondjes zitten naast zijn oogjes. Volgens de dierenartsen was zijn huid geïrriteerd en was daar niets aan te doen. Muffin heeft heeeeeeeeeeeeel veel en lang haar, ook op zijn kop, dus ik knip het haar om zijn ogen weg. Rondom de wondjes houd ik het heel kort zodat er niet steeds haar in de wondjes komt waardoor het wondje weer groter wordt. Ik vind het echt zo zielig maar weet echt niet wat ik eraan moet doen :(. Ik heb geprobeerd zijn ogen elke dag schoon te maken maar het zit gewoon vast en een nat doekje helpt niets. Ook knip ik voorzichtig de haartjes los die in het korstje zitten. Herkent iemand dit bij zijn langharige pluizenbeest? Ik hoop echt dat iemand een goede tip heeft.

Nu nog een vraag. Hoe zit het met de pootjes van een konijn? Een kat heeft kussentjes onder zijn poten maar wat heeft een konijn? Het haar onder zijn poten lijkt ruwer dan het andere haar en ik vind het moeilijk om te zien of het er wel of niet goed uit ziet. Ik heb wel eens haar weggeknipt omdat ik dacht dat het ruwe een soort vervilt haar was en toen zag ik een plekje op zijn hiel. Niet echt een wondje maar het zag er ook niet uit of het er hoorde. Ook dit was toen ik hem nog maar net had maar gaat niet weg. Ik weet dus ook niet of hij een plekje hoort te hebben op zijn hiel? Het gaat om zijn achterpoten, even voor de duidelijkheid. En hoort hij veel haren op zijn poten te hebben als een soort kussentje en klopt het dat dit haar een stuk ruwer is? Ik weet niet of ik haar weg kan knippen als hij er knoopjes heeft.

Het kammen is ook nooit goed gekomen. Hij HAAT het echt om gekamd te worden en valt de borstel aan. Ik heb talloze kammetjes geprobeerd. Heb het geprobeerd op schoot, op de tafel of op de grond. Ik heb het met zijn 2en geprobeerd en allen, met of zonder beloningen en niks lijkt te helpen. Maargoed, geduld is een schone zaak en ik blijf het proberen. Toen ik hem net had hield hij er ook niet van om geaaid te worden en nu vindt hij het heerlijk en komt hij languit tegen me aan liggen. Wie weet gaat hij kammen ook nog fijn vinden haha!

Nou het is een heel verhaal geworden, hopelijk kan iemand mij helpen! Alvast bedankt.

Groetjes Anniek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je eens een foto maken van die wondjes? Weet je ook hoe die irritatie ontstaat? Komt het omdat het oogje blijft tranen?

Onder de pootjes zitten inderdaad hardere/stuggere haren. Bij mijn konijn (ook zo'n pluizebol) knip ik vaak de langste haren eraf bij de pootjes maar die haren onder laat ik wel zoveel mogelijk zitten want die beschermen de pootjes. Uiteraard als er klitten in zitten kan je die gewoon wegknippen.

Zit je konijn binnen? Ik heb mijn konijn ook binnen zitten en knip haar geregeld. Zodat ze eigenlijk gewoon een "korte" vacht heeft. Dan hoef je ook niet te kammen.

Mijn konijntje had eerst ook last van tranende oogjes, eerst cav zalf gekregen maar dat hielp geen barst. Toen naar andere dierenarts geweest en die ontdekte dat haar traanbuisje soms wat verstopt zit waardoor haar oog gaat tranen. Daar heb ik nu druppels voor en meestal is 1 druppel voldoende om er weer weken van af te zijn. Maar ik weet niet of dit bij jou konijn ook de oorzaak is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .