Ga naar inhoud

Gas gaat niet over


Ellebel

Aanbevolen berichten

Vanmorgen heb ik mijn konijntje gas geconstateerd. Het is rond 10 uur vanmorgen begonnen. Na overleg met de dierenarts heb ik hem een dosis ciseral gegeven. Eerder heeft hem dit goed geholpen bij een beginnende gasaaval. Helaas vandaag niet.. Rond 14 uur heeft hij pijnstilling gehad en om 15.45 ben ik bij de dierenarts geweest. Zij constateerde gas, maar het was nog niet veel en niet ernstig. Ze heeft mijn konijn een injectie gegeven om het gas de maag en darm uit te drijven. Helaas vooralsnog zonder resultaat.

Na telefonisch overleg heb ik zojuist dwangvoeding, water en metocloral toegediend. Wat kan ik nog meer doen voor mijn konijntje? Ik vind het zo zielig en voel me zelf inmiddels ook behoorlijk ellendig. Hoe lang duurt het voordat een gasaanval voorbij is? De vorige keren was hij er binnen een paar uur vanaf..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan iedere keer weer anders zijn hoelang het duurt. Wat je nog kan doen, als je konijn het toelaat, is de buik zachtjes masseren. Heb je toevallig ook equate in huis? Of heeft je dierenarts het? Bij mijn konijntje helpt het wel altijd. Dat zorgt ervoor dat de gasbel verdeeld wordt in kleinere belletjes zodat het beter door te voeren is. Het eerste uur geef je het ieder kwartier en daarna ieder uur.

Hopelijk lukt het om je konijn erdoor te krijgen! Ik duim voor je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je toevallig ook equate in huis? Of heeft je dierenarts het? Bij mijn konijntje helpt het wel altijd. Dat zorgt ervoor dat de gasbel verdeeld wordt in kleinere belletjes zodat het beter door te voeren is. Het eerste uur geef je het ieder kwartier en daarna ieder uur.

In plaats van Equate kun je ook Infacol gebruiken. Dat spul kun je bij iedere drogist en apotheek, voor zover ik weet, krijgen en is eigenlijk bedoeld voor darmkrampjes bij baby's. Mijn inmiddels overleden konijn heb ik door haar tweede gasaanval gekregen d.m.v. buikmassage en het genoemde Infacol. Nadat ik het haar een paar keer had toegediend, begon er flink wat te borrelen in haar buik. Op een gegeven moment hoorde ik een harde borrel, even later rook ik een vreselijke lucht en daarna begon mevrouw te eten. Het werkt hetzelfde als Equate. Het zorgt ervoor, dat de gasbel verdeeld wordt in meerdere gasbelletjes, waardoor het makkelijker af te voeren is voor de darmen.

Volgens Konijnen.nl is de dosering:

INFACOL

- Geef je konijn het eerste uur 4x (dus om de 15 minuten) 1 ml Infacol, oraal (in de bek dus). Na het eerste uur kun je verder elk uur 1 ml geven tot de toestand verbetert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas heb ik zowel infacol als dat andere spul niet in huis. Zijn buik masseren heb ik een paar uur geleden even gedaan, zal het zo nog eens doen. Hij beweegt zelf wat meer nu, hij kan duidelijk zijn draai niet vinden. Gaat liggen en spingt weer op om op een andere manier te gaan liggen.

Ik hoor wel weer zacht borrelende geluidjes in zijn buik, eigenlijk de normale geluidjes. Zou dat een goed teken zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er niet te lang mee blijven modderen en je da bellen om te vragen of zij infacol heeft of iets anders.. Het moet niet te lang gaan duren.

Sterkte!

Infacol zul je niet bij een dierenarts vinden waarschijnlijk, omdat het echt een medicijn (zonder recept) is voor mensenbaby's. Maar je hebt gelijk, dat TS niet te lang moet aan blijven modderen.

Is het nog gelukt om je konijn nog eens een buikmassage te geven? Let er wel op, dat je zachtjes masseert en de juiste kant op (dus richting uitgang).

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts heeft het ook niet. Net had hij twee dikke natte keutels, ik geloof dat er een beetje verbetering in zit. Hopelijk komt er met de keutels ook gas mee naar buiten.

Dit kan inderdaad wijzen op verbetering. Bij gas komen er meestal helemaal geen keutels en als de boel dan op gang komt, zijn de keutels zijn vreemd van vorm en zacht. Ik hoop echt, dat het inderdaad duidt op verbetering, want ik weet, hoe stressvol een ziek konijn is. Zorg goed voor hem en sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zit al de hele dag in de stress. Is mijn laatste vrije dag en ik krijg niks gedaan. Heb geen rust, en kijk de hele tijd bij het konijn. Hij is ook pas twee, dus hij moet er gewoon bovenop komen!

Maar net had hij een stuk of 10-12 natte, ovale, zwarte keutels. En met dwangvoeren en medicijnen stribbelde hij al meer tegen. En hij dronk uit zichzelf! Dus ik denk, hoop, dat het nu alleen maar beter zal gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .