Nicky_the Geplaatst: 26 december 2011 Geplaatst: 26 december 2011 Ik ben vanmiddag aardig geschrokken.. Ik pakte met mijn vriend de konijnen uit hun hok/ren om hun kontjes en oren te controleren en hun te borstelen en te wegen.Mijn ram is netjes op 2,2 kilo, maar mijn voedster is bijna 3 kilo!!! Normaal zit ze ook rond zo'n 2,2 kilo, maar toen ze van de zomer zo ziek waren, waren ze beiden (maar vooral mijn voedster) ook redelijk veel afgevallen.. Nu heb ik eigenlijk niet gevoeld of ik haar ribjes kan voelen, maar ik heb zo'n vermoeden dat er dus 0,8 kilo af moet.. Ik heb alleen geen flauw idee hoe!!Ze krijgen onbeperkt hooi en boomschors of wilgen takken. Daarnaast krijgen ze samen slechts 70 gram HFST per dag en net geen heel senseo kommetje met diverse kruiden en gedroogde groente door elkaar. Af en toe (1x per week of 1x per 2 weken) krijgen ze nog verse kruiden, bosviolen en verse takjes van een paprika plant (incl. een stukje paprika).We hebben niets veranderd aan hun voeding, behalve dat we overgestapt zijn van JR Farm bergweide hooi naar Vitakraft alpenhooi en dat er nieuwe boomschors dingen in de ren liggen.Vanaf nu gaan we in ieder geval de kruiden minderen naar een half senseo kopje per keer, maar wat kan ik nog meer doen zonder dat mijn ram afvalt?
pluis04 Geplaatst: 27 december 2011 Geplaatst: 27 december 2011 mischien kan je proberen als ze HFST krijgen proberen te scheiden met eten.en dan bij elkaar weer zetten als het bij allebei op is.dat moest ik een tijdje geleden ook doen omdat de een het voer van de andere er bij op at en die mega dik werdt.nu valt me wel op dat die van jou ook HfST krijgen die van mij krijgt het nu ongeveer een jaartje maar is me opgevallen dat hij veel sneller dikker wordt dan van de ss die hij eerst kreeg.
Polomeisje Geplaatst: 31 december 2011 Geplaatst: 31 december 2011 Van kruiden worden ze niet dik lijkt me. Al heb je bijvoorbeeld wel eetlust opwekkende kruiden.Kijk eens welke groente je ze geeft. Misschien wat minderen met wortel en paprika.Verder sluit ik me aan bij Pluis hierboven, dat de ene de portie van de ander ook heel lekker lijkt te vinden...Trouwens: takjes van een paprikaplant? Dat is toch familie van de tomaat, aardappel en nachtschade? Die zijn hartstikke giftig!Paprika zelf niet hoor, maar ik zou ze nooit van de plant geven. Tenzij je er heel zeker van bent dat het kan natuurlijk.
Dollie Geplaatst: 31 december 2011 Geplaatst: 31 december 2011 Ik dacht ook altijd dat paprika nachtschade was maar laatst zei iemand me van niet..Overigens zitten er heel veel voedingsstoffen in kruiden, naar verhouding veel meer dan in niet gedroogde planten, groenten en kruiden.. dus ik denk dat ze daar toch best v an aan kunnen komen. Ik geef mijn konijnen in elk geval minder brok sinds ze 'veel' kruiden krijgen, met name om te voorkomen dat ze te veel calcium e.d. binnen krijgen.
Aanbevolen berichten