Ga naar inhoud

Konijn lijkt ziek.


mennoh

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Sinds een dag of 4 gedraagt mijn konijn Babe zich heel merkwaardig. Ze eet amper tot niet en dat geldt voor zowel 'gewoon' voer als hooi. Tot nu toe heeft ze wel gewone keutels etc. Wel is het minder, aangezien ze amper eet. Ook is ze heel rustig, terwijl ze normaal heel actief is, in en buiten de kooi. Tevens is mij ook opgevallen dat het lijkt of haar hartslag onregelmatig is. Ik heb 4 jaar terug jammer genoeg een konijn verloren als gevolg van verstopte darmen, dus ik ben altijd extra voorzichtig geweest met alles. Babe is nu bijna 4 jaar oud. Ze zit eigenlijk altijd binnen en is sporadisch een keer in de lente naar buiten geweest wanneer het niet té warm of té koud was. Als iemand mij misschien iets meer kan vertellen over wat het zou zijn, zou ik dat zeer op prijs stellen, voordat ik naar de dierenarts ga.

aangepast door mennoh
Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige die duidelijkheid kan geven IS de dierenarts ;) Hij/zij kan je konijn onderzoeken en constateren wat er is. Een konijn dat niet of nauwelijks eet heeft doorgaans erg veel pijn, want ze stoppen niet zomaar...

Bij een niet-etend konijn is absolute haast geboden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1 of andere manier zie ik geen bewerk knop oid meer bij m'n laatste post, dus dan maar een dubbel post. Anyway, ze zit nu eigenlijk al een uur stil in een hoek van d'r kooi en reageert niet op geluiden oid, waar ze normaal heel erg alert op is. Ze ruikt wel even aan het eten als ik het bij d'r neer leg maar keert zich zelf er dan weer snel van af. Verder blijft ze koud aanvoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het spijt me zeer, maar als ik het zo hoor is er echt spoed bij en is er een kans dat je morgenochtend te laat bent, sorry dat het zo hard klinkt maar ik heb dit ziekte beeld vaker meegemaakt en dan bleek inderdaad dat m'n konijn ook echt ziek was. Door snel ingrijpen heb ik ze kunnen helpen. Asjeblieft neem nu nog contact met een da op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor alle duidelijkheid: je kunt in de avond en 's nachts bij een dienstdoende dierenarts terecht. Als je je eigen DA belt dan staat er een telefoonnummer op dat je bij spoed kunt bellen. Ik sluit me aan bij de adviezen van anderen.

Ga je nog iets ondernemen richting DA? Is er iets wat je belemmert? Je bent toch extra voorzichtig sinds de fatale verstopping van je eerdere nijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vanochtend naar de DA gegaan, ik zelf heb geen vervoersmogelijkheden naar de DA, die zo´n 10 km verderop is. En ´s avonds rijden er geen bussen vanuit mijn woonplaats. Uiteindelijk is gebleken dat ze - net zoals mij vorige konijn - een verstopping in haar darmen heeft. De DA heeft zelf een laxerend middel gegeven en morgenochtend moet ik haar zelf nog 1 keer hetzelfde middel toedienen. Hij zei ook dat het nu gewoon een kwestie van afwachten is. In principe is operationeel verwijderen ook een optie, maar vanwege de kosten is dat ook weer geen optie, jammer genoeg.

aangepast door mennoh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, de risico's Bij zo'n operatie zijn ook enorm groot. Heb je toevallig ook iets van maag of darm stimulerende middelen gekregen voor je konijn? En een pijnstiller? Of alleen een laxerend middel?

En hoe gaat het nu met je konijn? Eet en drinkt ze nog? En komen er alweer keutels? Ik duim voor je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben onlangs ook een stilvallertje gehad, voedsel bleef in de maag zitten en ging niet naar de darmen.

Alle twee uur een klein, klein beetje voedsel, om toch te proberen en vooral darm- en maagstimulerende middelen, buikmassage, warm houden en véél pijnstilling. Na zo'n 36u is hij terug in gang geschoten, maar met 2 keer een productje vrees ik ervoor. Het is even doorbijten en proberen, maar met wat zorgen geraken ze er vaak toch door! De pijn kan er ook voor zorgen dat hij niet meer eet of drinkt en dus nog minder voedsel doorschuift en de verstopping uitdroogt en harde wordt en nog erger.

Kan je bellen naar je dierenarts en vragen of er geen metacam, primperan etc gegeven kan worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij eigenlijk ook wat weinig om 2x een laxerend middel te geven.

Ik heb eerder dit jaar ook een konijn met verstopping gehad. Zij kreeg bij de dierenarts al pijnstilling en een darmstimulerend middel. Ik kreeg die medicijnen ook mee. Pijnstilling moest ik 2x per dag geven en de Primperan (ik dacht, dat het dit middel was, de dierenarts was door zijn voorraad Cisaral heen) moest ik 4x per dag geven. Korte tijd later stak er weer een verstopping de kop op en heb ik haar weer 2x per dag pijnstilling gegeven en 3x per dag Cisaral.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat niet echt beter met Babe. Miraculeus genoeg begon ze net voordat we gister naar de DA gingen, een beetje hooi te eten, maar behalve dat heeft ze eigenlijk nog niets gegeten. Moet nu echt met dwang voeden. Aangezien het niet beter is geworden heb ik ook even met de DA gebeld en die zeiden dat als ze aan het eind van de middag nog niet heeft gepoept, dat we weer langs moeten komen. Ze heeft nog niet gepoept dus dat wordt gewoon weer naar de DA gaan. Dan zal ze waarschijnlijk ook pijnstillers krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een update over Babe. Ben uiteindelijk niet naar de DA gegaan, rond kwart voor 5 begon ze ineens goed te eten en zat ze veel meer op haar 'toilet' en ik vond een paar keutels ineens aan haar kont. Dus maar besloten om het nog een paar uur aan te zien en anders direct naar de DA. In de loop van de avond begon ze wat frequenter te eten. Toen ik net weer even ging kijken bij haar, leek ze al weer een stuk opgewekter en ze wou ook weer laten weten dat ze er is, dus het lijkt allemaal positief :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .