Janetd Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 Ik weet niet of ik hier een nieuw topic over mag starten maar ik heb een paar vragen over E Cuniculi.Vandaag is dus bij Joekel de diagnose gesteld en het vreselijke verhaal staat in het andere topic.Ik heb net met de DA gebeld en ze vertelde dat hij niet zelf eet (kan denk ik ook nog moeilijk) maar dathij wel het voer dat op zijn pootje aan de rechterkant zat eraf likje/at.Dus hij wil blijkbaar nog wel eten.Nu moet hij zowiezo 3 dagen bij de DA blijven waar ze hem alle medicijnen en zorg gaan geven.Nu ga ik er natuurlijk van uit dat hij door die 3 dagen heen komt en dat hij dan misschien wel naar huis mag.Daarom heb ik een paar praktische vragen.1:Babs en Joekel zijn buiten konijnen, Joekel zal binnen gehouden moeten worden neem ik aan , misschien moet ik hem nog helpen met voeren? Anders wil mijn moeder dat wel doen en vanaf zaterdag t/m volgende week dinsdag ben ik zowiezo thuis dus dat moet lukken.Maar hoe vaak moet je een konijn voeren op een dag? en hoe gaat dit snachts??En wat voeren jullie dan?2: zoals ik al schreef zijn het buitennijnen, Joekel moet warm gehouden worden heb ik begrepen dus die zal naar binnen moeten.Ik heb geen idee of zijn evenwicht al een beetje terug zal zijn maar ik vrees dat dat niet zo zal zijn.Waar moet hij dan in wonen?? zal ik een bench halen??En waar kan ik hem het beste neerzetten? Joekel is opgegroeid bij een meid in huis waar hij de hele dag losliep, hij is super aanhankelijk en erg op mensen gericht. Is het dan beter in de woonkamer (we hebben geen kinderen wel katten waar Joekel het prima mee kan vinden dus hij kent de geur)Of is het beter op een rustigere plek??3: Joekel en Babs zaten samen, is het verstandig om Babs er weer bij te zetten, dus Babs ook naar binnen halen?Of zal Joekel dit niet prettig vinden omdat hij ziek is?Babs is erg lief en zorgzaam, 3 koppelingen meegemaakt met haar en nooit problemen gehad, de heren mochten zo mee haar hok in zonder problemen. Vanmorgen ging ze steeds bij Joekel liggen en hem wassen.Dus beter bij elkaar voor steun of uit elkaar halen en mogelijk in het voorjaar pas weer koppelen?4: wat komt er allemaal nog meer kijken bij een konijn met EC?waar moet ik op letten , wat moet ik in huis halen??
tumtum Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 Hoi Janetd, helaas heb ik al heel veel op BunnyBunch weggezet over EC bij mijn Franse hangoor. Bij hem is in maart jl EC geconstateerd. En op advies van de DA is hij buiten gebleven. Ook nu zit hij nog steeds bij zijn vriendin. Ik was er snel bij met hem en weet dus niet op voor jou nijn hetzelfde geldt. Ook is mijn Franse hangoor een echte buiten nijn, hij zal verpieteren binnen. Ik heb dus nu bewust de keuze gemaakt om hem buiten te houden. Mocht het te koud worden dan gaat hij naar de autovrije garage met grote ramen. Wat handig is om in huis te hebben is SS voer voor jonge konijnen met spinazie. Waarschijnlijk gaat je nijn afvallen en krijg je hem met dit voer weer op gewicht. Ik heb mijn nijn, met een tussenperiode van enkele maanden, nog steeds aan de Panacur. Omdat hij zo groot is krijg hij dit in een tabletje, gewikkeld in een stukje brood, is het zo op (hij eet dit uit je hand). Ook moet je letten op de achterpoten. Omdat je nijn waarschijnlijk scheef loopt, gebruikt hij de achterpoten anders. Let dus op wondjes. Ze heb ik suprasoft bedding in hun hok en hooi. Stro gebruik ik niet meer omdat hij aan een kant blind is (stro ziet hij dan niet aan die kant, en kan dus in zijn oogje prikken). Ook heb ik in de ren twee houten tuintegels met een vetbed (ca 70x50 cm) zodat hij niet op de tegels hoeft te zitten plus dat het zacht is aan zijn poten. Hij maakt hier dankbaar gebruik van. Ik hoop dat je hier wat mee uit de voeten kan. Het kost een hoop energie, ook voor jou. En je hebt goede en slechte dagen, maar zolang je nijn niet achteruit blijft gaan in conditie is er hoop - van de 10 % van de nijnen die EC overleven, houdt maar 2% er niets aan over. Beterschap gewenst en ga er voor!
tumtum Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 En ik zou je nijnen niet uit elkaar halen; hij heeft echt steun en troost van zijn vriendin!
Alexje20 Geplaatst: 27 december 2011 Geplaatst: 27 december 2011 Hi,Mijn konijn Ed heeft in sept. EC gehad voor de 2e keer... Aangezien jouw konijntjes met zijn 2en zitten, is mijn vraag of ze ook beide behandeld worden? Want de EC kan doorgegeven worden via urine..
Janetd Geplaatst: 27 december 2011 Auteur Geplaatst: 27 december 2011 Ja , Babs krijgt ook panacur voor de zekerheid
Aanbevolen berichten